{"id":929,"date":"2013-10-02T10:52:00","date_gmt":"2013-10-02T08:52:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/10\/02\/a-hqok-ope-tortenete\/"},"modified":"2017-08-01T23:58:31","modified_gmt":"2017-08-01T21:58:31","slug":"a-hqok-ope-tortenete","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/10\/02\/a-hqok-ope-tortenete\/","title":{"rendered":"A HQOK op\u00e9 t\u00f6rt\u00e9nete"},"content":{"rendered":"

\n 39 \u00e9ves a Magyar Optimisztez\u00e9s\u2026 25 \u00e9ves a Hod\u00e1cs Optimistgy\u00e1rt\u00e1s. Most megtudhatod, hogy mi \u00e1ll a negyedsz\u00e1zados siker m\u00f6g\u00f6tt, mit jelent a HQOK Op\u00e9z\u00e1s!\n<\/p>\n

\n Miel\u0151tt kronol\u00f3gikus sorrend ment\u00e9n olvasn\u00e1l a 25 \u00e9ves Hod\u00e1cs Optimist \u00e9p\u00edt\u00e9sr\u0151l, szeretn\u00e9nk bemutatni mag\u00e1t az \u00e9p\u00edt\u0151i gondolkod\u00e1st.\n<\/p>\n

\n Hod\u00e1cs Lajos Optimist \u00e9p\u00edt\u0151 szemei el\u0151tt mindig is az ifj\u00fas\u00e1g seg\u00edt\u00e9se, a hazai k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g kiszolg\u00e1l\u00e1sa, megfelel\u0151 min\u0151s\u00e9get el\u00e9rhet\u0151 \u00e1ron elk\u00e9pzel\u00e9sek lebegtek \u00e9s lebegnek a mai napig is. Ezen eszm\u00e9knek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en mindig nagylelk\u0171 felaj\u00e1nl\u00e1sokat tett, melyek v\u00e9gigk\u00eds\u00e9rt\u00e9k a magyar Optimistez\u00e9s t\u00f6rt\u00e9net\u00e9t, fejl\u0151d\u00e9s\u00e9t \u00e9s egyben azok mozgat\u00f3rug\u00f3iv\u00e1 is v\u00e1ltak.\n<\/p>\n

\n Hol egy-egy komplett haj\u00f3t aj\u00e1nlott fel a gy\u0151ztes Bajnokcsapatnak, vagy \u00e9pp -ami m\u00e9g mind a mai napig \u00e9l- egy versenyz\u0151 haszn\u00e1lt haj\u00f3j\u00e1t cser\u00e9lte le egy vadonat \u00fajra, persze mindenf\u00e9le k\u00f6lts\u00e9g n\u00e9lk\u00fcl.\n<\/p>\n

\n Az ifj\u00fas\u00e1ghoz, haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9shez val\u00f3 hozz\u00e1\u00e1ll\u00e1s\u00e1nak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en az elm\u00falt 25 \u00e9vben sz\u00e1mos olyan sikeres versenyz\u0151 n\u0151tt fel,\u00a0 akik a mai napig meghat\u00e1roz\u00f3 alakjai a magyar vitorl\u00e1z\u00e1snak, legyen sz\u00f3 versenyz\u0151r\u0151l, edz\u0151r\u0151l, csapatvezet\u0151r\u0151l, vagy b\u00e1rmilyen m\u00e1s ter\u00fcleten t\u00e9nyked\u0151 szem\u00e9lyr\u0151l.\n<\/p>\n

\n \u0150k azok, akik tudtukon k\u00edv\u00fcl is \u00edrt\u00e1k a magyar Op\u00e9s t\u00f6rt\u00e9nelmet, akik a HQOK Op\u00e9sok elitj\u00e9hez tartoztak \u00e9s tartoznak. Egy\u00e9nis\u00e9gek, egyedi k\u00e9sz\u00edt\u00e9s\u0171 haj\u00f3kkal\u00a0 a magyar gy\u00e1rt\u00f3t\u00f3l!\n<\/p>\n

\n K\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 gener\u00e1ci\u00f3j\u00fa versenyz\u0151k mellett klubok, s\u0151t maga az MVSZ is sz\u00e1mos seg\u00edts\u00e9get kapott a Hod\u00e1cs M\u0171helyt\u0151l. P\u00e9ld\u00e1ul, amikor a jelenlegi 3 db Optimist Oszt\u00e1lysz\u00f6vets\u00e9gi Op\u00e9k beszerz\u00e9si b\u00fcdzs\u00e9je j\u00f3csk\u00e1n a 3 haj\u00f3 piaci \u00e1ra alatt volt, Hod\u00e1cs Lajos k\u00e9rd\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl tett eleget a k\u00e9r\u00e9snek.\n<\/p>\n

\n Felaj\u00e1nl\u00e1sok tucatjai t\u00f6rt\u00e9ntek \u00e9s t\u00f6rt\u00e9nnek a mai napig, legyen sz\u00f3 versenyr\u0151l, edz\u0151t\u00e1borr\u00f3l, klinikr\u0151l.\n<\/p>\n

\n \u00c9s mindez mit eredm\u00e9nyezett? Sz\u00e1mos bajnoki c\u00edmet (25 \u00e9v alatt 32-t!), kiv\u00e1l\u00f3, s\u0151t soha nem l\u00e1tott eredm\u00e9nyeket a nemzetk\u00f6zi versenyeken, mint Pula, Portoroz, N\u00e1poly, Workum, Garda.\n<\/p>\n

\n Ez els\u0151sorban a versenyz\u0151 \u2013 \u00e9p\u00edt\u0151 k\u00f6z\u00f6tti szem\u00e9lyes kapcsolatnak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151. Hiszen egy technikai sport\u00e1gban elengedhetetlen, hogy a nemzetk\u00f6zi eredm\u00e9nyess\u00e9get megc\u00e9lz\u00f3 versenyz\u0151 m\u00f6g\u00f6tt ne \u00e1lljon ott az \u00e9p\u00edt\u0151, a vitorlavarr\u00f3, a szakember.\n<\/p>\n

\n Ez, Hod\u00e1cs Lajos magyar Optimist \u00e9p\u00edt\u0151 \u00e1ltal, szakmai tud\u00e1s\u00e1nak, \u00e9s term\u00e9szetesen a k\u00f6z\u00f6s besz\u00e9lt nyelvnek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en rendk\u00edv\u00fcl nagy el\u0151nyt jelent, amit egy \u00e9lversenyz\u0151nek ki kell haszn\u00e1lnia.\n<\/p>\n

\n \u00c9s v\u00e9g\u00fcl, de nem utols\u00f3 sorban Hod\u00e1cs Lajos m\u00e9rn\u00f6k emberk\u00e9nt m\u00e9rn\u00f6ki precizit\u00e1ssal k\u00e9sz\u00edtette \u00e9s k\u00e9sz\u00edti a haj\u00f3kat, m\u00e9rn\u00f6kh\u00f6z h\u0171en sz\u00e1molt \u00e1rak vannak, melyek mindig a piaci \u00e9rt\u00e9kek alatt maradtak\/maradnak, ezzel is seg\u00edtve a hazai k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get, a magyar eredm\u00e9nyess\u00e9get.\n<\/p>\n

\n Ez a HQOK Op\u00e9z\u00e1s l\u00e9nyege, az, amit\u0151l eredm\u00e9nyesebb lehetsz.\n<\/p>\n

\n \u00c9s most j\u00f6jj\u00f6n a kronol\u00f3gia:\n<\/p>\n

\n Az 1980-as \u00e9vek v\u00e9g\u00e9n, amint a f\u0171zf\u0151i ifj\u00fas\u00e1gi vitorl\u00e1z\u00e1sban \u00fajabb gener\u00e1ci\u00f3k jelentek meg \u00e9s szerettek volna Optimistekkel vitorl\u00e1zni, sz\u00e1nta r\u00e1 mag\u00e1t Hod\u00e1cs Lajos, hogy az addigi sz\u00f6rf\u00e9p\u00edt\u00e9sb\u0151l sz\u00e1rmaz\u00f3 tapasztalatait felhaszn\u00e1lva meg\u00e9p\u00edtse az els\u0151 Hod\u00e1cs Optimistet. Ez az els\u0151 haj\u00f3 ugyanott k\u00e9sz\u00fclt, ahol kor\u00e1bban a sz\u00f6rfdeszk\u00e1k azaz a f\u0171zf\u0151i klub egyik hang\u00e1rj\u00e1ban. S\u0151t a 35 \u00e9vvel ezel\u0151tti sz\u00f6rfdeszka \u00e9p\u00edt\u00e9sb\u0151l sz\u00e1rmaz\u00f3 gyantalenyomatok m\u00e9g itt-ott l\u00e1that\u00f3ak.\n<\/p>\n

\n Sajn\u00e1latos m\u00f3don err\u0151l a legels\u0151 Optimistr\u0151l k\u00f6zelebbi, r\u00e9szletes k\u00e9peket nem siker\u00fclt tal\u00e1lnom, csak az al\u00e1bb l\u00e1that\u00f3t.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Az els\u0151 Hod\u00e1cs Op\u00e9
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Enn\u00e9l az els\u0151 Hod\u00e1cs Optimistn\u00e9l sz\u00e1mos \u00e9rdekess\u00e9g van:\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 h\u00e1tul a rece, gyant\u00e1ba sz\u00f3rt krist\u00e1lycukorb\u00f3l k\u00e9sz\u00fclt,\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 a v\u00e1laszfalat a neh\u00e9z r\u00e9tegelt lemez miatt furatokkal meg kellett k\u00f6nny\u00edteni,\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 l\u00e9gzs\u00e1kok helyett styrol habok biztos\u00edtott\u00e1k a felhajt\u00f3er\u0151t,\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 a svert \u00e9s korm\u00e1ny r\u00e9tegelt lemezb\u0151l voltak.\n<\/p>\n

\n Ez az els\u0151 haj\u00f3 1988-ban k\u00e9sz\u00fclt, amit term\u00e9szetesen t\u00f6bb m\u00e1sik is k\u00f6vetett. P\u00e1r \u00e9v m\u00falva m\u00e1r fejlesztve lett az \u00e9p\u00edt\u00e9si technol\u00f3gia, \u00e9s a l\u00e9gszekr\u00e9nyes, lamin\u00e1lt belsej\u0171 haj\u00f3k k\u00e9sz\u00edt\u00e9se k\u00f6vetkezett. A svertek-korm\u00e1nyok ekkor m\u00e1r (\u201990-es \u00e9vek eleje) epoxyb\u00f3l k\u00e9sz\u00fcltek.\n<\/p>\n

\n A l\u00e9gszekr\u00e9nyes Optimist \u00e9p\u00edt\u00e9s technol\u00f3giai upgrade-je p\u00e1r \u00e9vvel a One Designos\u00edt\u00e1s el\u0151tt t\u00f6rt\u00e9nt. Ekkor a haj\u00f3testek z\u00e1rt, duplaszersz\u00e1mos v\u00e1kuumtechnol\u00f3gi\u00e1s elj\u00e1r\u00e1ssal lettek gy\u00e1rtva.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Z\u00e1rt szersz\u00e1mos, l\u00e9gszekr\u00e9nyes Optimistek, a kor divatj\u00e1nak megfelel\u0151 sz\u00ednekkel
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Ezek a l\u00e9gszekr\u00e9nyes Optimistek voltak az 1995-\u00f6s One Design megjelen\u00e9s\u00e9ig a legjobb technol\u00f3gi\u00e1val k\u00e9sz\u00edtett Optimistek.\n<\/p>\n

\n 1996-ban azt\u00e1n j\u00f6tt a One Design Optimist, ami \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9nek Hod\u00e1cs Lajos b\u00e1tran nekifogott \u00e9s megszerezte a jogot az \u00e9p\u00edt\u00e9shez.\n<\/p>\n

\n Persze ez nem is volt olyan egyszer\u0171: protot\u00edpus k\u00e9sz\u00edt\u00e9s \u2013 feldarabol\u00e1s \u2013 ellen\u0151rz\u00e9sre elk\u00fcld\u00e9s \u2013 visszaigazol\u00e1sok \u2013 f\u00e9nyk\u00e9pek k\u00fcld\u00e9se \u2013 v\u00e9g\u00fcl az IODA f\u0151felm\u00e9r\u0151j\u00e9nek a megjelen\u00e9se \u00e9s sablonfelm\u00e9r\u00e9si proced\u00far\u00e1ja vezetett a pozit\u00edv v\u00e9geredm\u00e9nyhez.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n B\u00e1r egy fejjel lefel\u00e9 ford\u00edtott Op\u00e9n sok minden nem l\u00e1tszik, de ez az a Protot\u00edpus Op\u00e9, amir\u0151l rengeteg k\u00e9p k\u00e9sz\u00fclt, amiket az IODA-nak el kellett k\u00fcldeni ellen\u0151rz\u00e9sre
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n A One Design megjelen\u00e9se ut\u00e1n, a mai napig sok minden nem v\u00e1ltozott, hiszen az\u00e9rt is lett szabv\u00e1nyos\u00edtva, egys\u00e9ges\u00edtve az Op\u00e9, hogy az mindenhol Optimist legyen.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Op\u00e9 v\u00e1kuumoz\u00e1s alatt
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Persze az\u00e9rt n\u00e9mi k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gek vannak. P\u00e9ld\u00e1ul nem mindenki haszn\u00e1l vakkum technol\u00f3gi\u00e1t arra, hogy a k\u00f6telez\u0151 fen\u00e9k maganyagot a r\u00e9tegek k\u00f6z\u00e9 szor\u00edtsa, ne pedig sim\u00e1n csak r\u00e1tegye.\n<\/p>\n

\n Az \u00e1ltalunk k\u00e9sz\u00edtett v\u00e1kuumzs\u00e1k (is) biztos\u00edtja azt, hogy az \u00e1ltalunk k\u00e9sz\u00edtett haj\u00f3k merevek, er\u0151sek legyenek, ne pedig energiaelnyel\u0151 b\u00f6d\u00f6n\u00f6k, mint p\u00e9ld\u00e1ul az egy nap alatt \u00f6sszedobott charterhaj\u00f3k, vagy t\u00f6meggy\u00e1rtott haj\u00f3k.\n<\/p>\n

\n Kev\u00e9s, s\u0151t b\u00e1tran mondhatom, hogy egyetlen olyan \u00e9p\u00edt\u0151 sem volt, akin\u00e9l a svertny\u00edl\u00e1s bel\u00fcl!! osztott sz\u00edn\u0171 volt. Teh\u00e1t alul feh\u00e9r, mint a haj\u00f3 k\u00fcls\u0151 sz\u00edne, fel\u00fcl pedig olyan, mint a haj\u00f3 bels\u0151 sz\u00edne.\n<\/p>\n

\n Maga az IODA-s f\u0151felm\u00e9r\u0151 az egyik 2000-es \u00e9vek eleji EB-n is j\u00f3csk\u00e1n nagyot n\u00e9zett, amikor ilyet l\u00e1tott. H\u00e1t bizony, tudnak ezek a magyar fi\u00fak!\n<\/p>\n

\n Az \u00e9vek m\u00fal\u00e1s\u00e1val, amit a Hod\u00e1cs m\u0171hely k\u00edn\u00e1lni tud, az tov\u00e1bbra is a kiv\u00e1l\u00f3 min\u0151s\u00e9g, t\u00f6bb \u00e9vtizedes haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151i tapasztalat, versenyk\u00e9pes \u00e1rak. Ezt bizony\u00edtja az idei eur\u00f3pa-bajnoki gy\u0151zelem is.\n<\/p>\n

\n S\u0151t, most m\u00e1r b\u00e1tran le lehet \u00edrni, hogy a technikai szaktud\u00e1s mellett olyan edz\u00e9sm\u00f3dszert, tematik\u00e1t, haj\u00f3vezet\u00e9si gyakorlatot, magasabb szint\u0171 vitorl\u00e1z\u00e1si k\u00e9szs\u00e9gfejleszt\u0151 tan\u00e1csokat \u00e9s tippeket is tud k\u00edn\u00e1lni a Hod\u00e1cs m\u0171hely, Hod\u00e1cs Attila nemzetk\u00f6zileg elismert optimist specifikus edz\u0151 \u00e1ltal, mely komplex tan\u00e1csad\u00e1s egyetlen m\u00e1s haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151n\u00e9l sem \u00e9rhet\u0151 el.\n<\/p>\n

\n Ez a mi t\u00f6rt\u00e9net\u00fcnk, ami egyben a te t\u00f6rt\u00e9neted is. \u00cdrjuk egy\u00fctt az Op\u00e9s t\u00f6rt\u00e9nelmet, ahogy tett\u00e9k azt a kor\u00e1bbi gener\u00e1ci\u00f3k is.\u00a0 A profi Optimistez\u00e9s itt kezd\u0151dik: Hod\u00e1cs M\u0171hely!\n<\/p>\n

\n Gyere \u00e9s l\u00e9gy tagja az elit Hod\u00e1cs Op\u00e9soknak!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

39 \u00e9ves a Magyar Optimisztez\u00e9s\u2026 25 \u00e9ves a Hod\u00e1cs Optimistgy\u00e1rt\u00e1s. Most megtudhatod, hogy mi \u00e1ll a negyedsz\u00e1zados siker m\u00f6g\u00f6tt, mit jelent a HQOK Op\u00e9z\u00e1s! Miel\u0151tt kronol\u00f3gikus sorrend ment\u00e9n olvasn\u00e1l a 25 \u00e9ves Hod\u00e1cs Optimist \u00e9p\u00edt\u00e9sr\u0151l, szeretn\u00e9nk bemutatni mag\u00e1t az \u00e9p\u00edt\u0151i gondolkod\u00e1st. Hod\u00e1cs Lajos Optimist \u00e9p\u00edt\u0151 szemei el\u0151tt mindig is az ifj\u00fas\u00e1g seg\u00edt\u00e9se, a hazai k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":10070,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[735,1321,1448],"sailing_author":"Hod\u00e1cs Attila","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/929"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=929"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/929\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10070"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=929"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=929"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=929"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}