Szeretettel meghívunk Mindenkit, aki ismeri a TATUS-t szeptember 3-án délután Badacsonyba.


Meghívás

Szeretettel meghívunk Mindenkit, aki ismeri a TATUS-t szeptember 3-án délután Badacsonyba.

(Rossz idő esetén a bulit szeptember 24-én tartjuk) A meghívás indoka: idén 75 éves a hajó. A bulit a szokott helyen – a Rompos-Zöld duónál -utcabállal egybekötve tartjuk 13-18 óra között. A zenét Szabó Gábor barátunk szolgáltatja, táncos lábakról a résztvevők szíveskednek gondoskodni.


A TATUS története 1936-tól 2011-ig.

A DSV  előírásainak megfelelő 25-ös jollék építését hazánkban 1933-tól kezdték el Benacsek (Hankóczy) Jenő balatoni honosítású tervei alapján. 1944-ig összesen 42 egység épült, többségük Füreden és csak néhányuk Siófokon, Almádiban, Fenyvesen, ill. két hajó Budapesten. A II. világháború alatt és az azt követő években, a flotta nagyobb része megsemmisült, jelenleg az első flottából nagyrészt megváltozott névvel és rajtszámmal 17 hajó van vizen.

A TATUS 1936-ban épült – sorozat hajóként – Füreden Deérék részére VIKING néven. A sorozat akkori hajói voltak még a ma is úszó FIDELITÁS II., LUTRA II., KÓCSAG, LIDÉRC, CHERIE, ERETNEK. Az 1938. évi bajnokság aug. 30.-i első futamán borult először. A VIKING I., nagyon eredményes hajó volt: 1938-ban  a bajnokságon III. helyezett, 1939-ben II. helyezett, 1940-ben ismét II. helyezett. 1940-ben Deérék eladták Haidekker Lajosnak aki HÁRY JÁNOS néven a KMYC-ben vitorlázta. Mindjárt 1941-ben bajnokságot nyertek Satzger Keresztély kormányozásával. A háború viszontagságait hol és hogyan úszta meg, nem ismert, lényeg az, hogy az 50-es években az Elhagyott Javak Kormánybiztosságától került Keszthelyre a Keszthelyi Erdészet SE-hez, ahol Virág hajóács átépítette, felújította. Itt és ekkor adták a FAGYÖNGY nevet a hajónak. A hatvanas években is rendszeresen versenyeztek vele. 1965-ben a bajnokság III. helyezettje. Később Neuporék vették meg, akik a hajóval nem versenyeztek, csak családi túrázásra használták. Tőlük 1972-ben dr. Kollár Lajos és dr. Haraszti Ádám vitte Fonyódra a Port Lacajba. Õk, Vitéz Solti László – a Port Lacaj névadójának emlékére – a hajót TATUS-ra keresztelték át, majd 1977-ben tovább adták Martin Jánosnak, jelenlegi tulajdonosának.

A hajó az új tulajdonosnál 1978-ban a Fehér szalagról visszatérőben, az esti órákban Tihanyrév és Földvár között 105 km-es befújásban ismét borult. Részben a borulás során elvesztett szekrényajtók, részben az a tény, hogy hármas szél felett a hajóba ömlött be a palánkok között a víz, arra ösztönöztek, hogy megtervezzem a hajó teljes felújítását és műanyagozását. A munkálatok 1979 őszén kezdődtek és 1983-ig tartottak. A Tatus volt a Placenta után a második bevont 25-ös jolle. A berendezés – mahagóniból -, saját tervek alapján készült. A felújítás során az álló kötélzetet és az árboc vereteket – Pallás Gyuszi műve – is cseréltük.

A hajóval azóta is rendszeresen versenyzünk, legjobb eredményünk Ruji kormányzásával egy harmadik hely volt a magyar bajnokságon. 2008-tól a hajó új deck szerelvényeket, – kétsebességes Harken csörlők, fall stopperek a kajüttetőn, stb. – valamint Fritz és North vitorlákat kapott.


Martin János