Az idén is két rangos túraverseny, a Gorla és a Centomiglia közötti napokon zajlottak az EB futamok. Örömteli volt az igencsak nagy létszámú magyar Asso flotta részvétele a következõ hat hajóval: YUPPIE avant-garde, Asso le mio, Peecasso, Ou Sali, Challenger, Assoluta. Az olaszoktól rajthoz állt a nagy sztár, Roberto Benemati,

2001. szeptember 10-13

Bogliaco Garda tó

Az idén is két rangos túraverseny, a Gorla és a Centomiglia közötti napokon zajlottak az EB futamok. Örömteli volt az igencsak nagy létszámú magyar Asso flotta részvétele a következõ hat hajóval: YUPPIE avant-garde, Asso le mio, Peecasso, Ou Sali, Challenger, Assoluta. Az olaszoktól rajthoz állt a nagy sztár, Roberto Benemati, a sikeres Pneumax hajóval, továbbá az Asso csúcsmenõ Valerio Luca a piros-zöld kockás Simo hajóval. A mezõny 23 olasz, 6 magyar, 3 német, 2 osztrák, 1 svájci egységbõl, összesen tehát 35 hajóból állt. Nagy izgalommal járt a mérlegelés. A legénység súlyát ilyen rangos versenyen nevezéskor ellenõrzik. A három trapézoló összsúlya maximum (ruha nélkül) 260 kg lehet. A teljes hat fõs legénység összsúlya max. 520 kg lehet. A vitorlákat lepecsételték. Egy grósz, három orrvitorla (1-es és 2-es genua illetve egy erõsszeles fock), egy spinnaker használható. Tartalékként egy spi lehet a hajón, de ezt szigorúan leplombálják, csak a másik elszakadása esetén lehet elõvenni.

Ilyen elõkészületek után hétfõ délután kivitorláztunk az elsõ futamra. Az elõirt pálya a következõ: kreutz-hátszél, kreutz-hátszél. A felsõ bója után mindig egy 60-70 m hosszú félszél is be van iktatva, a biztonság kedvéért. Lent egy rövid 200m hosszú félszeles befutó.

1. futam. szeptember 10. (Déli szél 3 Bft.)

Gyorsan kialakult a déli szél, ezért nem vitték messzire a pályát. Az elsõ menetet a hátszél végén lelövik, mivel eltûnt a bója. A második rajt elsõre elmegy. Tipikus gardai menet a sziklafal felé. Frissül a szél és pörög le a part felé közeledve. Akik rögtön luvból kifordultak jól jönnek jobbcsapáson. Ezt csinálta a fekete Assolutával Litkey Bence, így az elsõk között van. A boly alá fordulunk, felettünk Simo halad, az új barna vitorlájával. Belehúzunk egy frissülésbe a bal oldalon és fordulunk. Öten épp elmennek elõttünk de nem veszik a bóját. Jó ütemben fordulunk rá a bójára, így az elõbbi boly már csak alánk tud fordulni. Két hajó fölött átfutunk a rövid félszélben, így harmadiknak kezdjük a hátszelet. Nagyon gyorsak vagyunk, és jókat halzolunk így felmegyünk az elsõ helyre. A második kreutzban Simo-t tartjuk, ezzel jobbról elmegy a lila deckes olasz Cossiodoro, akit végül a befutó szakaszban nem sikerül megelõzni, így másodiknak futunk be Simo elõtt.

2. futam. szeptember 11. (Déli szél 4 Bft.)

Megint délután futunk ki az erõsödõ déli szélben. Az elsõ rajtnál Benemati visszamegy, a bójánál lehalzol és igen látványosan beleluvol egy osztrák hajóba. A második (fekete zászlós) rajtra indul el a futam. Gyakran elõfordul késõ délután, hogy a bal oldalon frissebb a szél. Ezt késõn vettük észre és már nem értünk le lébe a rajtnál. Középrõl fordulunk ki. A felettünk levõk több szélben haladnak, így sokan nagy elõnnyel bejönnek balról a bójához. A futamot a veterán Fezzardi Bruno nyeri, Pneumax és Simo elõtt. A magyar flottából majdnem mindenkinek ez a kiesõ futama.

3. futam. szeptember 11. (Déli szél 2-1 Bft.)

Leeben rajtolunk és hosszan megyünk ki balra. Nagyon jó! A felettünk levõktõl távolodunk, viszont alattunk présel egy német hajó. Lebiztosítjuk a mezõnyt és behúzunk középre. Ezért kár volt, mert akik tõlünk balra vannak, mind elénk kerülnek. De mögöttünk van Simo és Pneumax. A hátszelet mesterien csináljuk, és feljövünk negyediknek. Rögtön kifordulunk balra és futtatunk, mivel felettünk döglik le a szél. Látjuk a célhajót felmenni, tehát rövidítés lesz. Alattunk Simo még jobban futtat. Jókor húzunk kicsit feljebb, elkapva egy jobb oldali pörgést. Végül biztosan nyerjük a futamot a 111-es és Simo elõtt. Már sötét van mire kivontázunk.

4. futam. szeptember 12. (Északi szél 4-5 Bft.)

Frissülõ szél a kora reggeli órában, ezért ráfeszítünk a vantnikra. Jó nagy háromkörös pályát raktak ki, 60 fokra. Egészen luvban rajtolunk. Élesednünk kell, mert Simo alattunk élesen és gyorsan halad. Jön Pneumax! Megforgatjuk. Tovább megyünk. De a vakító reggeli napsütésben nem látjuk a bóját, ezért piszokul túlkreutzoljuk magunkat. Tizenötödiknek fordulunk. A hátszélben jövünk fel. A második kreutzban és hátszélban nagyon gyorsak vagyunk és 6 hajónak elmegyünk. Simo nagyon nagy fölénnyel vezet. Az alsó bójánál egy tutaj alakul ki. Sajnos szabálytalanul tudjuk csak venni a bóját, ezért megcsináljuk a kreutz elején a büntetõt. Intenek a Cassidoro-ról, oké látták. Megint jól sikerül a kreutz és felmegyünk ötödik helyre, amit tartunk a célig.

5. futam. szeptember 13. (Északi szél 4-3 Bft.)

Nyolc óra elõtt reggel már ott a mezõny, a rajtra várva. A nagy kérdés ilyenkor: mennyire frissül be a szél? Melyik vitorlát húzzuk. Nem nagyok a hullámok! Gyengeszelest húzunk. Jó döntés volt. Fekete zászlós rajt után felírnak 5 hajót. Köztük van sajnos Peecasso is. Óvatosan rajtolunk kicsit beragadunk. Simo-nak megint nagyon jó a rajtja és nagy forral vezet. Tíz körül fordulunk. Nagyon küzdünk és fel tudunk jönni az ötödik helyre. Simo nyer és ezzel már bajnok. Mediatel második és ezzel három pontra megközelít.

6. futam. szeptember 13. (Északi szél 3-2 Bft.)

A gyengülõ északi szélben lemegyünk leebe rajtolni, ami nagyon bejön. A rajt után kicsúszunk a felettünk levõktõl. Mediatel alattunk megy, biztosan tartjuk, de nem fordulunk a képébe. A fordulás után rossz sávon vagyunk, alattunk is csúsznak ki, felettünk is gyorsabbak. Mediatel szorosan mögöttünk hátszelezik. Kihalzolunk elõle. Ezzel adunk neki egy nagy esélyt. Ki is használja és felmegy elsõ helyre. Megint rövidítés a leálló északi szélben. A befutó kreutzban vízen van több szél, de a cél elõtt a partiaknak frissebb a szelük, így nagyon veszélyesen jönnek. Szerencsére csak Simo ment be elõttünk. A befutónál azt hittük, hogy harmadikok lettünk, mivel a második futamban a Pneumaxot második helyérõl kizárták súlyos károkozás miatt. (Egy visszalõtt rajtnál összetört egy assot és egy gumimotorost. ) Ez rosszul jött nekünk, mivel ez volt a kiesõ futamunk, de a többiek elõrébb léptek egyet.

Amikor kiértünk a kikötõbe értesültünk arról, hogy Benematti a Pneumax kormányosa visszadolgozta magát a második futamban, így egy ponttal több lett a konkurenseknek és ez elég volt nekünk a második helyhez