Az Amerika Kupa történetében soha ilyen erős nem volt az „öreg kontinens” résztvevőinek aránya. A 3 amerikai csapat mellett két olasz, egy svájci, francia, svéd és egy angol csapat próbálkozik október eleje óta.

1851-ben az America nevű szkúner áthajózott Amerikából Angliába és megnyerte a 100 guine-s kupát, elhódítva azt a királynő legjobb hajósaitól. Ez hihetetlen fejlesztést indított el és 1983-ig sokszor, sokan akarták elhódítani a kupát a New York Yacht Club-tól. 1983-ban John Bertrand kormányzásával az Ausztrália 2-nek sikerült elhódítani a Dennis Conner vezette amerikai Liberty elől. A következő versenyen már többen álltak rajthoz és a rendezők kitalálták a kihívók versenyét a Louis Vuitton Kupát. Itt körmérkőzésben dől el, hogy ki vív a védő csapattal az Amerika Kupáért. Az ausztrálok kérészéletű birtokosainak bizonyultak a Kupának és Dennis Conner visszanyerte azt 1987-ben. Közben a feltámadó Új-Zealandiak egyre erősödő probálkozásokat tettek a Kupa elhódítására és egy botrányos próbálkozás után megszülettek az IACC hajók, amik a mai napig a kupa főszereplői. Bill Koch és csapata még egyszer megvédte a kupát, de 1995-ben Russel Coutts és csapata, Peter Blake managelése mellett elhozta Új Zealandra a hőn áhított serleget. 2000-ben az olasz Prada, mint az LV Cup győztese próbálkozott a hasonló csapattal felálló Új-Zealandi Black Magic ellen, de súlyos 5:0 vereséget szenvedve néhány évre ismét Új-Zealandon hagyta a kupát.

Azóta Peter Blake elhunyt, Russel Coutts a svájci csapathoz szerződött és inogni látszik a trón. A fiatal Dean Barkerre vár a feladat, hogy megmérközzön az Amerika Kupáért az LV Cup győztesével.

Az Amerika Kupa történetében soha ilyen erős nem volt az „öreg kontinens” résztvevőinek aránya. A 3 amerikai csapat mellett két olasz, egy svájci, francia, svéd és egy angol csapat próbálkozik október eleje óta.

LOUIS VUITTON KUPA

6 ország kilenc hajója versenyez egymással 2002. október elsejétől, hogy végül a címvédő Team New Zealand-del – aki 2000-ben, a már emlitett 5:0 győzelmi aránnyal nyert Aucklandben – 2003. február 15-étől megmérkőzhessen a sorrendben 31. Amerika Kupáért. Az Amerika Kupáért folyó verseny keddenként, csütörtökönként, szombatonként és vasárnaponként zajlik majd mindaddig, míg el nem dől a győztes személye. Az új rendszer értelmében a kihívók idén már két csoportban (A és B) külön vetélkednek egymással. Ez az új rendszer lehetőséget ad az erősebb csapatoknak a belső edzésre illetve fejlesztésre ahelyett, hogy a győzelemre kevésbé esélyes csapatokkal vesztegessék el idejüket, energiájukat. A középdöntőben lehetősége van a B-csoportban legjobb helyen állónak, hogy előrelépjen a Louis Vuitton Kupa döntőjébe. A döntő 2003. január 11-én kezdődik ugyanolyan formában, mint az Amerika Kupa, ahol a kilences sorozat legjobbja lesz a végső kihívó.

A védő:

Team New Zealand (új-zélandi):

– kormányos: Dean Barker – 26 éves,

– design koordinator: Tom Schnackenberg,

– költségvetés: 45 millió dollár

Mit is mondhatnék erről a csapatról…. Két egymás után megnyert Amerika Kupa után, nem lesz könnyű helyzetben az a kihivó, aki szembe kerül velük. A kihivás itt tényleg nagyon nagy. Miután Russel Coutts elhagyta a csapatot, a fiatal, mindössze 26 éves Dean Barkerre esett ismét a szindikátus választása, hogy betöltse a kormányosi szerepet, aki a 2000-es Amerika Kupán tűnt fel és bizonyitott, a NZL-60 kormányosaként, a Luna Rossával szemben. Baker vezeti most a veteránokból és néhány tehetségből álló csapatot.

A kihívók:

Le Défi Areva (francia):

– kormányos: Pillot/Presti/Destremeau

– design: Yaka Design Team

– költségvetés: 35 millió dollár

A szindikátus új bázisa Lorient-ben van, amely bizonyos kondicioiban igencsak hasonlit a verseny szinhelyéül szolgáló Hauraki öbölre.

A Le Défi két hajót építtetett át, hogy méltóan készülhessen fel a versenyre. Az egyik az 1995-ös Amerika Kupa győztes NZL-32, a másik pedig az 199-ben épitett Hatodik Érzék nevet viselő FRA-46.Számos új szponzor tűnt fel, közülük is a leginkább emlitésre méltó Areva, aki a világ civil célra nukleáris energiát hasznositó cégek legnagyobbika. Bernard Pacé, elhagyta a csapatot a legutóbbi Kupa után a Team New Zealand kedvéért, ezzel nevezett korményos nélkül hagyva a Le Défi-t. Sok tehetség közül választhat a Pierre Mas által irányitott vezetőség. A páros verseny győztesek Luc Pillot, Phillipe Presti és Sebastien Destremauare közül.

Mascalzone Latino Challenge (olasz):

– kormányos: Paulo Cian

– design: Giovanni Ceccarelli

– költségvetés: 20 millió dollár

Vincenzo Onorato, aki sikeres kieler vitorlázó külföldön és Olaszországban is évek óta, úgy határozott, hogy egy szintiszta, külföldiektől mentes 2. csapatot állit össze és indul velük az Amerika Kupáért. Elba szigete körül edzettek a 1999-2000-es spanyol hajóval, a Bravo Espana-val. 2002 márciusában vették meg az 1999-es Stars&Stripes; hajót a One World-től és ezzel indultak Új-Zélandra, ahol felépitették bázisukat, megkezdve a Hauraki Öböl megismerését. Onorato lett kinevezve, mint kormányos és a szindikátus feje, de a fiatal, tehetséges versenyző, Paolo Ciann fog kormányozni. A legfőbb szponzor, a TIM – egy olasz mobiltelefon szolgáltató, a hajó designere Giovanni Ceccarelli, és a hajót Tencara Yard-ban, Velencében épitették.

The Prada Challenge (olasz):

– kormányos: Francesco de Angelis

– design: Doug Peterson

– költségvetés: 70 millió dollár

Ez a csapat hatalmas lendülettel vetette be magát a versenybe, hiszen az előző Louis Vuitton kupát is ők nyerték meg, amikor legyőzték a Paul Cayard vezette America One-t. 1997 óta Punta Ala-ban edzenek májusban és szeptemberben, mig Aucklandben októbertől márciusig. Ez a legerősebb olasz kihivó csapat eddig. Olyan nagy nevek szerepelnek a Prada-n, mint Torben Grael – többszörös olimpiai érmes Star-os.

Victory Challenge (svéd):

– kormányos: Jesper Bank/Magnus Holmberg

– design: Mani Frers

– költségvetés: 50 millió dollár

Mani Frers designer és Chris Mellow irányitása alatt épült meg a két hajó. Az elsőként megépülőt, mely Orn névre lett keresztelve (SWE-63) Auckland-ben vitorlázták be. Ezt a hajót Jesper Bank – kétszeres Soling olimpiai aranyérmes, illetve Magnus Holmberg – jelenleg a párosverseny első számú vitorlázója fogja felváltva kormányozni.

Alinghi Swiss Challenge (svájci):

– kormányos: Russel Coutts

– design: Rolf Vrolijk

– költségvetés: 90 millió dollár

Az Alinghi az egyik nagy esélyes, különösen nagyot nyom a latba, hogy Russel Coutts átigazolt hozzájuk a Team New Zealand-től. Az előző Swiss Challenge hajó, a SUI-59 adta a helyet a Russel Coutts és taktikusa Brad Butterworth által összeállitott csapat tesztelésére. Ekkor még Johenn Schumann – többszörös olimpiai érmes vitorlázó – aktivan vett részt a csapat irányitásában. Az Alinghi nagyszerű bázist épitett Aucklandben. 3 hajóval készültek. Az edzésekre a SUI-64-el, -mely új hajó-, majd a SUI-59-cel, végül október elején szállitották nekik oda a másik új hajót, amellyel versenyeznek, a SUI-75-öt.

GBR Challenge (angol):

– kormányos: Ian Walker

– design: Jo Richards, Rob Humphreys, Derek Clark

– költségvetés: 34 millió dollár

A kormányosuk Ian Walker olimpiai ezüstérmes vitorlázó. Három ACC hajóval vágtak neki a felkészülésnek illetve versenynek, ebből kettő hajó 1999-es. A tavalyi év során egy sikeres Amerika Kupa Jubileumi futam után 6 hónapra Aucklandbe költöztek, hgoy felfedezzék a Hauraki Öbölt. A szindikátus két új hajót épitett, de csak az egyiket küldték le Aucklandbe versenyezni. A másik hajó tréninghajóként szolgál a GBR Challenge számára. Ez mindenesetre bizonyitja, hgoy Anglia visszatért, és képes hosszú ideje újra erős csapatot kiállitani.

Oracle BMW Racing (amerikai):

– kormányos: Peter Holmberg

– design: Bruce Farr

– költségvetés: 90 millió dollár

Larry Ellison a software mogul és az Oracle alapitoja sikeresen vitorlázott Maxiján, a Sayonarán éveken át a világ körül. Ezen sikerek nagy része tapasztalt csapatának volt köszönhető. Megvették az USA-49-et és az USA-61-et, és az America One egyes részeit, majd Aucklandben és Venturában – California – tréningeztek egészen 2001 óta folyamatosan. Az a Bruce Farr vezeti a designer csapatot, aki a Young America-t is összehozta és végül konstatálta, hogy az 1999-es hajók a leggyorsabbak. Bár soha nem volt nyertes Amerika Kupa csapat részese, mégis minden idők egyik legsikeresebb designere és biztos benne, hogy a gyors hajók egy új generációjának létrejöttében aktivan fog részt venni.

Team Dennis Conner (amerikai):

– kormányos: KenRead

– design: Reichel/Pugh

– költségvetés: 45 millió dollár

Úgy tűnik nincs Amerika Kupa Dennis Conner nélkül, hiszen 1974 óta aktiv részese. Az ő Stars&Stripes; hajója fogja képviselni a New York Yacht Club-ot. Ez az első alkalom, hogy Conner vezeti a szindikátust, amióta a vesztes védőt, a Liberty-t 1983-ban kormányozta. Conner nyert és veszitett is már Amerika Kupát.

OneWorld Challenge(amerikai):

– kormányos: Peter Gilmour

– design: Laurie Davidson, Bruce Nelson, Phil Kaiko

– költségvetés: 75 millió dollár

Az ausztrál születésű Peter Gilmour viszi a hajót, melyen olyan veteránok vitorláznak, akik már több Kupagyőztes hajón is részt vettek. Az elmúlt másfél évben nagyon keményen edzettek két 1999-es generációjú hajóval, melyek az USA-51 (ex America True) és az USA-55 (ex Stars&Stripes;), és ezek a hajók idén februárban még részt vettek a CORM versenyen, valamint Az Amerika Kupa Nemzetközi Regattán. Ezen a két eseményen a csapat megmutatta tapasztalatát és a hajójának képességeit. Még soha nem volt eddig Seattle-i szindikátusa az Amerika Kupának.