A mai napon repült el az ötödik kontinens irányába a Magyar 470-es csapat. A Weöres Márta-Payr Anna és a Sallai Gábor-Olosz Dávid egységek közel két hónapot töltenek Ausztráliában edzéssel és versenyzéssel. Edzőjük Pomucz Tamás felügyeli a munkájukat. Indulásuk előtt, a Ferihegyi Repülőtér 2B termináljának várótermében beszélgettem a két kormányossal.











Sallai Gabó




Ez az első ilyen nagy utazásod?

Igen, ez az első, most hagyom el az öreg kontinenst először, ha Anglia nem számít.


Mit vársz ettől a két hónaptól? Ugye új manschaftod van Olosz Dávid személyében, nyilván az összecsiszolódást is szolgálja ez az időszak nem?

Egyrészt igen, másrészt egy komoly alapozó munkát szeretnénk végrehajtani Ausztráliában. Tehát mind az erősítés, mind az állóképesség javítása a célunk, és nem utolsósorban azt hiszem, egy-két dolgot is el tudunk lesni a külföldiektől.


Csak vízi edések lesznek, vagy szerepel szárazföldi edzés is a programban?

Természetesen elsősorban a vízi munkára koncentrálunk, de szeretnénk a szárazföldön is kondícionáló edzéseket végezni.


Ki finanszírozza az utazást?

Fő támogatónk a Magyar Vitorlás Szövetség, ezen kívül

klubunk, a THE is

oroszlánrészt vállalt az utazás finanszírozásából.


Hol fogtok lakni?

Első napokban a jelenleg Ausztráliában élő Scholtz Petráéknál, ők ajánlották föl, hogy egy darabig lehetünk náluk, utána megtelik a házuk, ekkor új szállás után kell néznünk. Egy Magyar szervezeten keresztül valószínűleg lesz szállásunk egy másik kint élő magyar családnál, de ha véletlenül nem jönne össze, akkor egy olcsóbb ifjúsági szállót fogunk keresni a klub környékén.


Nyilván sokakban, így bennem is fölmerül, a 2004-es olimpia Athénban lesz. Miért nem oda mentek felkészülni?

Idén már voltunk Athénban kétszer két hetet, de azért ez a téli felkészülés nem valósítható meg olyan intenzitással, mintahogy azt kellene. Mivel az időjárás nem teszi lehetővé, hogy 4-5 óránál többet vitorlázzon az ember.


Tehát a hidegre gondolsz…

Igen, hideg van, korán megy le a nap..


Cadizban a 2003-as Világbajnokságon szerinted tudtok kvótát szerezni?

Nagyon bízom benne, az esélyünk megvan rá, remélem Ausztrália után már jóval opimistább lehetek.


Hány hely kelt el idén, és Cadizban hány szerezhető meg?

Idén 8 kelt el, és 2003-ban 13 helyet osztanak ki a nemzetek között.


A 470-es férfi egységeknek 30 hely van fenntartva?

Igen 30 nemzet, de a két szabadkártyára fenntartott hely miatt ez a szám csupán 28.


Milyenek az esélyeitek a Magyar riválisokkal szemben?

Nem nagyon ítélkezem, próbálok a saját munkánkkal és felkészülésünkkel foglalkozni, hiszen nem az az elsődleges cél, hogy egymást megverjük, hanem hogy valaki kijusson az Olimpiára. Azért dolgozunk, hogy mi legyünk az a páros, aki Athénban a magyar színeket képviselheti.


Mi a véleményed arról a kósza hírről, hogy a Sydney után 49er-be ülő Goszlethék visszaülnek 470-esbe?

Igen hallottam, szponzorunkat is megkereste, hogy a hajóját kölcsönkérje, de…


Komolytalannak gondolod?

Nem tartom komolytalannak, mert remek vitorlázók bármennyit is hagytak ki, azért ügyesek a fiúk és van esélyük labdába rúgni, de jóval kevesebb, mint nekünk, vagy mint 4 évvel ezelőtt nekik.


Köszönöm a beszélgetést, jó utat és jó szelet kívánok, és várjuk a további beszámolókat!

Köszönjük, ígérem jelentkezni fogunk!



Weöres Márta


Hogy jött az ötlet, hogy az ötödik kontinensre utazzatok edzőtáborozni illetve versenyezni?

Inkább az edzőtábor az elsődleges. A világbajnokságon megkerestek bennünket az Ausztrálok, hogy nincs-e kedvünk illetve lehetőségünk arra, hogy lemenjük hozzájuk edzeni, mert ők szívesen segítenek ezt megszervezni, és közös edzéseket is meg tudunk valósítani.


Ki segített az út szervezésében?

Ausztrál vitorlázók segítettek, illetve az a két család, akinél annak idején 1998-1999 telén még Szilvássi Lillával laktunk.


Ki fizeti az utazást?

Kazit ( Kerekes Kázmér az MVSZ főtitkára, a szerk.) kérdezd… ( nevet )

A költségek felét a Magyar Vitorlás Szövetség állja, a másik felére kellett szponzoroktól,

lletve az egyesületünktől, a Kereked Vitorlás Klubtól, pénzt szereznünk. Pénzügyileg segített az EMFI TRADE , FER-Vill Sport Kft. és Fináczy György klubtársam.


Milyen versenyeken vesztek részt?

Három nagy versenyen indulunk, az első december közepén a Sydney International Regatta, ami az olimpiai osztályok részére rendezett világkupa verseny. Második, a két ünnep között lévő nyílt Ausztrál 470-es Bajnokság. Harmadik pedig a Sail Melbourne január közepén


A versenyek közötti edzéseket kivel végzitek majd?

Folyamatos edzés van, a versenyek is edzésként szerepelnek a programban, egyfajta szintfelmérők. Edzést tervezünk ugye a másik utazó Sallai-Olosz egységgel. A közös edzéseket pedig Írekkel, Franciákkal, Ausztrálokkal, Japánokkal, Újzélandiakkal, Szingapúriakkal….


Tehát gyakorlatilag mindenkivel….

Igen.


Kitől bérlitek a hajókat?

Az Ausztrálok segítettek abban, hogy versenyképes, jó hajókat tudjunk bérelni, és csak a vitorlákat kell itthonról vinnünk.


Edzőtöknek, Pomucz Tamásnak béreltek motorost, vagy betársul esetleg máshová?

Úgy terveztük, hogy ha már ilyen messzire megyünk ennyi pénzért, akkor a hatékonyság szempontjából sokat jelentő motoros bérlésén nem fogunk spórolni. Egy 30 lóerős kis motorost sikerült Sydneyben szereznünk, Melbourne-ben még nincs megoldva.


Hol lesz szállásotok?

Többnyire családoknál.


A három évvel ezelőtti utazásról milyen emlékeket őrzöl?

Szerintem negyon jó hely, felkészülésre abszolút alkalmas, főleg ebben az időszakban. Az elmúlt időszakban Horvátországban illetve Athénban készültünk, ahol rendszeresen havazás és tíz fok körüli, tehát elég hideg hőmérséklet volt. Naponta maximum 2-3 órát tudtunk készülni. Ausztráliában meleg van, köztudottan majdnem mindig erős szél fúj, nagy hullámok… Tehát pont ilyen körülményekre van szükségünk hogy gyakoroljunk, a meleg az elsődleges szempont. Remélem szépen gyűlnek majd az edzésórák.


Mit vársz ettől a két hónaptól?

Fejlődést!! ( nevet )


Hány nemzet vehet részt az Athéni Olimpián?

19


Reálisan Cadizban tudtok kvótát szerezni Magyarországnak?

Bízom benne, az idei VB teljesítményünk alapján igen.


Mi is bízunk benne. Köszönöm a beszélgetést, és jó utazást kívánok!

Köszönjük.

fénykép:Lovas Zsolt