Nem túl biztató az elénk táruló kép.
Idén március 6 és 9. között rendezték a Budapest Boatshow-t. Az időpont szerencsétlen, mert pont ebben az időben a hozzánk legközelebb eső Tulln is a saját hajókiállítását rendezte. Szerencsére akadt egy-két érdekesség.
De olvassák le néhány kiállító véleményét a teljesség igénye nélkül:
Rick Gergely – RS Marine Bt
Az egy dolog, hogy a Budapest Boat Show Európa egyik legdrágább kiállítása, hatékonysága azonban a leggyengébb. Összehasonlításként érd be annyival, hogy a Boot Tulln 2003 legdrágább
négyzetméterára még mindig olcsóbb, mint a Boat Show 2003 legolcsóbb négyzetméterára.
Természetesen a nettó árakkal számolva…
Egy targoncás emelésért fizettem 12 800,-Ft + Áfát, ami egyébként 2 500,-+Áfa óránként és ha
délután 16 után lett volna az emelés, akkor 18 000,-+Áfa a négyzeméterár.
Általános vélemény, hogy a Budapest Boat Show-n ott kell lenni, azonban nem mindegy milyen áron.
Idén több kiállító volt, de kisebb négyzetméteren. Nemsokára 4-5 év és a Budapest Boat Show-t
kiszorítják más kiállítások, és itt elsősorban a Balatoni BAHART kiállításra gondolok.
És az irreális árak még nem érnek itt véget, mert a látogatók nagyrésze panaszkodik, a magas
belépő miatt arról nem beszélve, hogy a Büfékben félelmetes árak uralkodnak, így ők sem szívesen rendeznek családi programot a HUNGEXPO-ra.
És persze a legnagyobb probléma, hogy a kiállítás egy időben van Tulln-nal. Vagy legyen egy héttel előbb, vagy később, számunkra mindegy, de ne azonos időpontban. El sem tudod képzelni hány emberrel beszéltem, akik azt mondták, hogy inkább kimennek Ausztriába mint Pestre. Nagyobb a kínálat, – igaz Sógorosan gagyi – de egy jó hétvégi program.
– Megérte?
Ezt ilyenkor még nem tudjuk megmondani, csak egy fél év múlva. Ha a megrendelőlapokat számolom össze, akkor az összességében kevesebb mint tavaly, ha pedig a célirányos érdeklődőket, akkor dupla.
– Kellemes meglepetés?
Az előbb említettem, hogy egyre több volt az olyan érdeklődő, aki célirányosan keresett valamit,
valakit, és mindenképpen a kiállításon akart kapcsolatot felvenni és az ügyeit leggyorsabban
elintézni.
És a HUNGEXPOT dícsérem akkor, ha megvagyok elégedve a hírdetésekkel, bár ezen is volna mit
javítani.
Melczer Irén – FA HAJÓ KFT TBS üzletág vezetője:
MEGOSZTOTT A SZAKMA? Vagy mi? Hol vannak a szakma hiteles képviselői a piacról? Nemrég még együtt
beszélgettünk. Hol az a szakmai erő, ami a rendezőt kényszeríti, hogy szakmát szolgálja? Hol a
szakma, ha a kiállításszervező szoríthatja be saját kereteibe a hajós szakma részvevőit? Kit
szolgál a rendező? Ki kit menedzsel, ki él meg kiből? Csak annak mindegy, mi történik, aki örül,
hogy vihogó hiéna módjára rontson a prédára.
Még mindig nem elég okos a magyar? Még mindig be lehet vinni a megosztós játékba?
Bekódolt hiányosságunk, hogy folyton rá akarunk cáfolni a tanulságokra, de amikor jól esik -sokat
puffogtatható nagyjainkat újra elővesszük-miszerint mekkora nagyok vagyunk, meg hogy mekkora nagyok lehetünk?
Amíg kicsinyes bokáig érő kalózgondolkodókra valló erőjátszmával megosztható egy ilyen maroknyi hajós, mint mi itt, addig nem igazolhatjuk elődeink és más demokráciákban nagyot alkotott kortársaink nagyságát.
Ami a legszomorúbb, hogy ez elég jól látszik. Elég jól megszenvedi a szakma, elég jól átadja sok
éven át, mérhetetlen szakmai odaadással megtartott hajós pozícióit sok magyar jónevű hajós és
vállalkozás a konjunktúra lovagoknak. Nem Európa fenyeget minket, hanem a saját fajtánk, ha nem vagyunk résen.
Ez egyenes út a szakmai felületesség, a felelőtlen hajós üzleti stílus, és a hajóssá válni akarók
becsapásához, a hajós gagyi világ, az ízléstelenség elharapódzásához.
Ez is jól látszik. Látszott már akkor, amikor dilettánsok egy csoportja nemrég hajós imidzset
magára öltve, csatlósokkal, megtámogatva (tisztelet a kivételnek), nagy neveket soraiba véve, de
véleményére semmit sem adva, hamisan hajós szakmai média főszereplőnek kikiáltva magát, úgy
rontott be a hajózásba, mint elefánt a porcelánboltba.
Ócska reklám-marketing huncutsággal zsarolta a szakmát.
Nem tudhatta a szerencsétlen, hogy van a HÍR, AMIRÕL ILLIK SZÓLNI A HAJÓS MÉDIÁNAK, és van a TÕKE, AHOL FEL LEHET AJÁNLANI A PRESZTÍZS MEGJELENÉS ÁRÁT.
Utóbbinak lehet ára, a hajós szakma szolgálata pedig íratlan kötelezettségvállalás, annak, aki
ide betapodott.
Ha már lábtörlő használata nélkül érkezik valaki a hajóra, legalább nézzen szét és kérjen
elnézést, hogy kutyaszart vitt a dekkre. Legalább figyelje meg, hogy szokták ezt jobb helyen.
Nem a médiát pécéztem ki persze, de leginkább ott látszik, mert még nem is szégyelli mutatni, a
hozzáértetlenségét.
Nem is szégyenli leoktatni azt, aki már igen sokat tett a magyar hajózásért. Megbocsátható a a
hajós-alig-műveltségggel főszerepet játszani?
Kötelező a hajós intelligenciával, élettapasztalattal rendelkezőknek elnéző, keserű mosollyal
előreengedni a tolakodó neveletleneket?
Aki letette életét a hajózásért, az pedig még mindig nem látja, hogy gyengülnek a lehetőségei, ha
dilettánsok, igénytelenek hada lesz úrrá a szakmában?
Mivé válik a szakma? Mivé válik ez a szép játszótér? Hol a vizes sportok, a hajós és a hajós
utasának, a búvár, a szörfös biztonsága, ha a hajózást iszákos, illetlen kalózbandák , hajósnak
kinéző, még a tudatlanság rózsaszín mámorában önmagát a tükörben is hajósnak látó egyének, cégek lepik el, mi több oktatják a fedélzeten, a víz fölött és víz alatt Magyarországon. Sőt,
kimerészkednek a nemzetközi vizekre, elhitetik a lelkes kezdőkkel, hogy az oktatás egy-két óra
sörözés után a cafrangos oklevelekkel kész is van.
Szép élmény az Adrián és más világvége paradicsomi állapotokban, amikor az efféle félművelt pénzes bunkó előadja magát. A jóérzésűek csak elfordulnak, jó esetben csak a saját fajtánk érti a
szerencsétlent. Rosszabb a helyzet, ha még el is tudja kimívelt inglissel adni a képességeit.
Talán jó, hogy kihordják a tőkét, legalább nem itt rontják a hajós közízlést. Talán mégsem, hisz
lassan itthon lehúzhatjuk a rolót, ha se pénz, se szakma, se intelligencia… .
Ma is nyakig lennénk a derék magyaros irigységben? A nagyvonalúan elszórt rosszindulatban, az
alkotni, előrevinni akaró aktivitás ellen provokáló intrikákban? A hajós szakmát is megerőszakoló
poilitikai identitás-zavarkeltésben tisztára fölösleges asszisztálni. Abból nem a szakma jár jól.
Ha pedig ez van nekünk megírva, legalább a jóízlés, a jóneveltség, a minőségre törő igényesség
legyen összetartó erő a szakmában. Ez az egyetlen ami a hajóst és a jóhiszemű leendő hajóst, az
utódainkat szolgálja.
Szerencsére nekünk, a Fa Hajónak jut ebből az élményből. Bár önpusztítóan igényesek egyre
kevesebben leszünk ebben a gagyi áradatban, annál inkább egymásra találunk. Szerencsére egy
kemény munkával megélt hajós múltat, a hajózás előremenetelét szolgáló cselekedetet elvitatni nem lehet. Igaz, hogy közben a gagyi osztódássl szaporodik. A Fa Hajó hál’Istennek megengedheti magának azt a luxust, hogy továbbra is szerethesse és szolgálhassa a hajózást, és biztosak vagyunk abban, hogy mindig lesznek páran, akik ugyanígy tesznek.
Nekik köszönjük az igényes együttműködést az üzlet, a média- és a vízfelületen.
Hagemann László – Kenese Marina Port
Vegyesek a tapasztalatok. Beszélgettünk erről elég sokat vasárnap délután többekkel.
Ahogy szűrni tudtam, a kiegészítők – ruházat, cipő, ajándéktárgy, szentkép, perec, rágó, óvszer
stb. és a tengeri charter és nyaralótúrák, oktatások, a motorosok és csónakmotorok – nagy
teljesítményűek, mentek.
A hajóépítőknek kevésbé volt kapás – sok kíváncsi bámészkodó – kevés
üzletkötés ill. komolyabb szándék, nálunk a belföldi charterre, felnőtt és gyermek oktatásra és a
kikötőhelyekre sem volt igazán nagy az érdeklődés, a szóróanyagot vitték – az fogyott, konkrét
ill. igazán szakmai érdeklődés kevés volt.
Ami biztos, sok ember volt kinn, valószínű a motorok miatt, mert pld. az aligai és kenesei
kikötőhelybérlők -ezekre nagyobb a rálátásom 1/3-része volt csak kinn.
Zboray Mercedes – Mediterran Yacht Charter
A 2003-as Boat Show a chartercégek szempontjából megint rossz időben volt-ugyanekkor van Tulln és még egypár kelet-európai fővárosban hasonló Boat Show.
Annak ellenére hogy második alkalom, hogy nem az Utazás kiállítással van együtt, sokkal
nagyobb létszámban voltak új érdeklődők mint tavaly, de ezalatt a négy nap alatt nem lemérhető, hogy igazán mennyi lesz az ebből származó új megrendelés.
Ahogy a többiekkel beszélgettem, panaszkodásra nincs ok, forgalom volt, bár rengeteg volt a
prospektust gyűjtögető turista.
Mindezt összegezve: a kiállítás közepes volt a chartercégeknek, a ruhások jó forgalmat csináltak, a hajógyártókat nem tudom.
Jól elfáradtunk – nem kéne inkább vitorlázni ????
Kisgyörgy Csaba – SLAM
A kiállítás alapvetően tetszett, nagy hiba volt a motor és hajó kiállítást egy pavilonba tenni ahelyett, hogy a sport és hajó kiállítás került volna egy fedél alá. Negatívum még a korai időpont, optimális a hó vége, április eleje lett volna, hiszen így a ruházati kiállítók már az idei nyári kollekciójukat tudták volna bemutatni. A kiállítás propagálására kicsit több marketing elkelt volna. Így is kellemes csalódás volt a viszonylag nagyszámú céltudatosan kereső érdeklődő. A pavilon építési, szerelési munkálataiban a szervezők viszonylag profi gárdát tudtak a rendelkezésünkre bocsájtani. Összességében örülök, hogy részt vettünk a kiállításon, egyrészről azért mert meg tudtuk mutatni magunkat és a SLAM-et ill. jó kommunikációt tudtunk folytatni jelenlegi és leendő üzleti partnereinkkel és a fogyasztókkal. Nem utolsósorban nem kimagasló, de nem rossz értékesítést tudtunk véghez vinni.
Olvasson el még néhány véleményt a fórumban, vagy írja meg Ön is:
http://www.sailing.hu/html/index.php?id=8293&load=forumtopic



