A The Daily Sails riportját közöljük az ír Mark Mansfield-el a Csillaghajó tavaszi Eb győztesével.


Athén 2004 lesz Mark Mansfield negyedik és talán utolsó olimpiai részvétele.

41 éves volt aznap amikor megnyerte földvári Csillaghajó tavaszi Eb-t és ezzel remek ajándékot szerzett magának.

„Általánosan ez egy gyengeszeles verseny volt” mondta a világranglista 5. helyén álló versenyző a The Daily Sails-nek. „A szél két csomó körüli volt és soha nem ment 11 csomó fölé. Ez elég komoly kih

í

vás. A tavi vitorlázás általában kih

í

vás, de ez különösen nagy volt.”

„Az öt megrendezett futamból három jó volt, kettő pedig pörgős és változékony” folytatta Mansfield „Örülünk neki, hogy a három jó futamban jó eredményeket értünk el -két első és egy negyedik helyet – a másik kettőben pedig egy második és egy 19-et. A jó körülmények között elért jó helyezéseinknek örülünk, mert ez nagyon fontos mérce”.

A győzelem egy kis meglepetést okozott, mert Mansfield a legénységével Killian Collins-szal általában erősebb szelekben jobban megy. „Sima v

í

z volt. Egy olyan orrvitorlát használtunk, amit egy amerikai cég csinál (Jenkins) Annapolisban és azt hiszem, hogy ez sokat seg

í

tett. Mi teszteljük a vitorláikat. A VB első felében használtuk ezt a vitorlát, általában gyengeszeles körülmények között szoktuk, s most ismét ezt használtuk. Azt gondolom ez sokat seg

í

tett.

„A Miami Olympic Classes Regatta relat

í

v gyenge szereplése után ez elég bátor

í

tóan hatott, hiszen nem edzettünk és versenyeztünk azóta”.

Az EB-n, amelyik az első európai Grade 1-es verseny volt, a Csillaghajónak komoly mezőnye gyűlt össze, hiszen a világranglista első harmicából itt volt 15 és az első húszból is 14.

„Egy oda-vissza mérkőzést játszottunk Fredrik Lööf-fel, hiszen kezdetekben előtte voltunk, majd még a kieső futam előtt megelőzött minket, de a végére ismét mi voltunk előtte. Mindig elég közel maradtunk hozzá és az utolsó futam előtt volt három pont előnyünk a kiesőt is számolva.”

Nagyon fontos győzelem volt, hisz

Ír

országban a világranglista helyezés szerint adják a költségvetést. „Ez nem azonos szint az angliai menőkével, de mégis több, mint a legtöbb európai országban” mondta Mansfield a költségvetésükről, amit minden évben az

Í

r Sport Bizottságtól kapnak. „2003-ban a világranglista 3. helyére törve maximális támogatást kapunk”. Emellett még a Helly Hansen is támogatja őket.

Ez természetesen növeli az esélyeiket az Athénba történő kijutásra. Ebben a pillanatban fej-fej mellett vannak a másik

ír

hajóval, a Max Treacy és Anthony Shanks párossal.

A felszerelésről esvén szó egy olasz ép

í

tésű Folli-val mennek, amit tavaly vásároltak. „Azonnal ahogy megvettük a hajót másodikok lettünk Kiel-ben és nyolcadikok a Vilábajnokságon. Bár nem mentünk túl jól Miami-ban, de az egy nagyon szokatlan verseny volt, szokatlan széllel. És most ismét jól mentünk. Egyszóval elégedettek vagyunk a sebességünkkel és a hajónkkal.

Ráadásul az

Í

r Vitorlás Szövetség vásárolt egy Lillia-t, amivel a Világbajnok Percy és a ranglista vezető Rohart is megy. „Ezt fogjuk Athénba lerakni és ezt használjuk a teszt versenyen,” mondta Mansfield, „azzal a lehetőséggel, hogy a következő évben azt használjuk. Elégedettek vagyunk a jelenlegi hajónkkal, nem tervezzük lecserélni, de azért tesztelni fogjuk a Lilliá-val szemben.”

Egy furcsa nézőpontból pedig Mansfield úgy készül az olimpiai részvételre, hogy teljes állásban van az EBS Building Society-nál Cork-ban. Amikor beszéltünk vele éppen a munkahelyére tartott egy hétre, mielőtt a SPA versenyen részt venne. „Van két gyerekem és feleségem is egyszóval néhány kötelezettségem. Szerencsére a bankban nagyon előzékenyek, 15 hetet leszek a munkámtól távol.”

Eddig egy lassú felkészülést folytatott Athénra. Évente 4-5 fontos versenyen vett részt, de ez most változni fog. „Most a SPA regattára megyünk, majd a Pfingst-versenyre (közel Kiel-hez) azután a District Bajnokságra Flensberg-be és utána a Kieli Hétre. Egyszóval felpörgünk”.

Az észak európai kör után következik az athéni teszt verseny és utána a VB Cadizban.

41 évesen a negyedik olimpiai felkészülése előtt áll, de ez előtt nagyhajókon vitorlázott. „Az olimpiai vitorlázást megelőzően kormányoztam és vitorláztam néhány Admiral Cup hajón, de ez a 80-as évek végén volt és nem volt elég pénz.

Í

gy hát,  úgy határoztam, hogy a One Design vitorlázás felé veszem az irányt”.

Az egységes hajóosztályok felé mozdulás után

í

gy nyilatkozott: „Azt hiszem ez a jó vitorlázás, nincs vitatkozás, nincs handicap. Aki az első, az az első. Ha elég jó vagy, jó eredményt érsz el, ha nem akkor nem.”

Az Admiral Kupák alatt vitorlázott a

Moonduster-r

el 1981-ben a

Yeoman XXV

-tel 1985-ben a

Turkish Delight

-tal 1987-ben és a két tonnás

Platon Finans

-szal 1989-ben. Az utolsó hármat már ő kormányozta. Azután szórványosan foglalkozott nagyobb hajókkal. Taktikusként a 2001-es Mumm 30 Világbajnokságon és kétszer megnyerte az 1720 Európai-t. Athén után szeretne visszatérni a nagyhajókhoz, de ebben a pillanatban nincs még semmi konkrétum ez ügyben.

Az érem esélyeik Athénban a pillanatnyi formán múlik. „Egy elfogadható sorozatot mentünk a Világbajnokságokon. Harmadikként végeztünk 2000, 2001-ben és nyolcadikként 2002-ben. Egy kicsit tökéletesebbnek kell lennünk. A Tavaszi Bajnokság megnyerése remélhetőleg a vágyaink betetőződésének elkezdése volt”.

a The Daily Sails nyomán