A védő, Francesco d’Angelis, a spanyolok és az újzélandiak véleménye a kupa helyszinéről és a felkészülésről……




Brad Butterworth, az Alinghi taktikusa



KÉRDÉS:

Van már tapasztalata a vitorlázással Valenciában?


Brad Butterworth:

Nem, eddig csak Palmában vitorláztam, így nem tudok túl sokat Valenciáról. A társaim ismerik és szeretik. Tengeri szél fúj és ezt sokan kihasználják. A szél viszonylag állandó, hol a part felől, hol a part felé fúj, és mint minden verseny előtt, most is minél többet igyekszünk erről megtudni.


KÉRDÉS:

Ez inkább egy gyorsulási verseny-szerű lesz?


BB:

Igen, lehetséges, de mindig lehetnek kis eltérések és váratlan történések. Szerintem a verseny nagyon szoros lesz, talán szorosabb, mint valaha, különösen a megrendezés módja miatt. A regatta kezdetéig vitorlázhatunk az összes kihívó ellen.


KÉRDÉS:

Ezek az elő-regatták jelentősen megdrágítják a versenyt, mit gondol erről?


BB:

Russell [Coutts] és én arra törekszünk, hogy leszorítsuk a költségeket és több résztvevőt szerezzünk. Ez egy próbatétel lesz az ACM számára, hogy meg tudják-e oldani a dolgot, most, hogy ők irányítják a dolgokat. Ha csökkenteni tudják a költségeket a versenyzők számára és megpróbálnak több résztvevőt toborozni, az nagyon jó, de ha több lesz a kiadás akkor nem.


KÉRDÉS:

Úgy tűnik, ők a jobb minőségre törekszenek?


BB:

1995-ben egy kis csapat voltunk és meg lehet oldani, de okosan kell beosztani a pénzt és a versenyrendezőség is jól kell, hogy végezze a dolgát.


KÉRDÉS:

Mi a helyzet az új csapattaggal?


BB:

Mindig tiszteltem Peter Holmberget. Sokat vitorláztunk ellene és ő egyike azoknak, akik mély benyomást tettek ránk. Amikor az Alst Kupa után azon gondolkoztunk, kit szeretnénk, ő volt a lista legelején és nagyon örülök hogy a fedélzeten van.




Francesco d’Angelis, a Prada egykori kormányosa



KÉRDÉS:

Mit gondol az Amerika Kupa Valenciában való megrendezéséről?


FdeA:

Azt gondolom, nehéz választás volt, maga az esemény és a négy különböző város miatt is. Egy vitorlázó szemével nézve nagyon jó döntés volt. Maga a helyszín nagyon szép és Spanyolország gyönyörű ország, biztos vagyok benne, hogy mindent meg fognak tenni a verseny sikeréért.


KÉRDÉS:

Versenyzett már itt? Milyenek a körülmények?


FdeA:

Igen. A szél meleg, 10 és 20 csomó közötti erősséggel fúj, nagyon jók a feltételek a vitorlázáshoz. Minden nap lehet vitorlázni, nagyon meglepő, ha nem. Ez egy olyan tényező, amely nagyon fontos egyrészt a szervezők, másrészt a tévétársaságok számára.


KÉRDÉS:

Ez hogyan fogja befolyásolni a versenyt?


FdeA:

Korai lenne még bármit is mondani, hiszen még nem tudunk sokat a verseny formájáról. Annyit tudunk, hogy rövidebb lesz és újra fontos lesz a taktika és a csapatok képessége.


KÉRDÉS:

Van most állása?


FdeA:

Még nincs. Három hetet adtam magamnak, hogy eldöntsem, mi lesz a jövőben.



Az ötszörös olimpiai résztvevő, 1988-ban finnben aranyérmes Dr. Jose Luis Doreste Blancho Genovában képviselte a spanyol pályázatot. Győzelmükkel Dr. Doreste reméli, több forrás fog majd rendelkezésükre állni.


KÉRDÉS:

Hol tartanak most a kampánnyal?


JLDB:

Spanyolországban sokan vitorláznak, így nem szerettük volna úgy rendezni Európában az eseményt, hogy a spanyolok kimaradnak belőle. Egy évi munka után eljutottunk ide, de még mindig keresünk további forrásokat.


KÉRDÉS:

Mi lesz az ön szerepe?


JLDB:

Próbálok segíteni, mivel otthon vagyok a vitorlázásban és részt vettem öt olimpián, egyszer nyertem is. De most nem résztvevő leszek – orvos vagyok.


KÉRDÉS:

Van ennek köze az előző spanyol Amerika Kupa kampányokhoz?


JLDB:

Nincs, de sokan vesznek részt a munkánkban azok közül, akik annak idején azoknál közreműködtek. Szeretnénk tanulni mind a jó, mind pedig a rossz dolgokból és a svájci példából.


KÉRDÉS:

Kijelöltek már valakit?


JLDB:

Nem. Tervezőket nem. Tárgyaltunk már tervezőkkel, de még nem tudjuk lezárni a dolgot, mert még nincs meg a szükséges fedezet.


KÉRDÉS:

Nagy előny lehet Spanyolország számára az Amerika Kupa megrendezése.


JLDB:

Természetesen, legfőképpen amikor a támogatások elnyeréséről van szó. Máról holnapra változik a helyzetünk! De nem haladhatunk olyan gyorsan. Le kell ülnünk néhány szponzorral, akik érdeklődnek a programunk iránt. Remélem, holnap már optimistább leszek.


KÉRDÉS:

Gondolja, hogy a spanyol király támogatása is segített megnyerni a pályázatot?


JLDB:

Mindenki ezt mondja, de nem hiszem, hogy ez befolyásolta volna az ACM-et. Õk nagyon komolyak és gyakorlatiasak. Ellenben nagyon jó érzés a király támogatását élvezni.


KÉRDÉS:

Van már valahol bázisa a csapatnak?


JLDB:

Még nincs. Én Barcelonában lakom, de a többiek Észak-Spanyolországban, néhányan pedig Madridban. Valencia nehéz lesz, mert azt hiszem, Alinghi városa lesz a bázisunk. Jó a kapcsolatunk Mallorcával.


KÉRDÉS:

Készül még másik spanyol csapat?


JLDB:

Ez nagyon nehéz. Túl sok pénzbe kerül. Olaszország gazdasága sokkal fejlettebb, mint Spanyolországé és többen is vitorláznak ott. Spanyolországnak jó vitorlázói vannak, de ők nincsenek olyan sokan. Nem hiszem, hogy Spanyolország egynél több csapattal indulna. Ha többen vagyunk, együtt kell indulnunk. Spanyolországnak ott kell lennie, de jó feltételekkel kell ott lennünk.


KÉRDÉS:

Milyen lesz a legénység – csak spanyolokból fog állni?


JLDB:

Tapasztalt embereket kell szereznünk. Ha az Oracle és az Alinghi 50-60%-ról indul, mi sem kezdhetünk nulláról. Amint megkapjuk a pénzt,  el kell kezdenünk tapasztalt embereket hozni a csapathoz. Jó vitorlázóink vannak, de nincs meg az a tapasztalatunk az Amerika Kupán, legalábbis nem az utolsón. Az azelőttiek nem igazán számítanak.


KÉRDÉS:

Milyenek a feltételek Valenciában?


JLDB:

Amikor nemrégen Valenciáról beszéltünk, mindig azt mondtuk, hogy meteorológiai szempontból Valenciában nagyon jók a feltételek. Tengeri szél fúj, de nem az a tipikus tengeri szél, mint máshol, ahol mindig egyirányú a verseny. Valencia nagyon nyitott – sohasem lehet tudni, hogy a jobb vagy a bal jön majd be. Így nagyon nyitott lesz a verseny. És a tengeri szél erős, de nem nagyon erős. Nem erősebb 20 csomónál, de mindig erősebben fúj, mint 10 csomó, ezzel szemben Mallorcán mindig fúj a szél, de nem olyan erősen.


KÉRDÉS:

Miért ilyen a tengeri szél?


JLDB:

Nagyon laposan fúj, de mögötte vannak a hegyek. Szóval meteorológiai szempontból jó döntés.




Ross Blackman, ügyvezető igazgató, Team New Zealand (Új-Zéland)



KÉRDÉS:

Mit gondol Valenciáról?


RB:

Egészen más tudni, hogy ott lesz a verseny. Biztonságot ad, amikor a szponzoroknak prezentálunk, ezért nagyon izgatottak vagyunk. Ez egy olyan esemény, ahol néhány csapattársunk már részt vett és élvezték, ami egy pozitívum. Spanyolország nem tartozik Európa legdrágábbjai közé, ez szintén fontos tényező számunkra. És a spanyol emberek, akikkel eddig találkoztam, kedvesek. Így nekünk ez egy pozitív dolog.


KÉRDÉS:

Azt mondják, a tengeri szél eléggé állandó, gondolja, hogy ez befolyásolni fogja a hajók formáját?


RB:

A tengeri szél mindig állandó, amíg az Amerika Kupa el nem kezdődik…


KÉRDÉS:

Vannak, akik azt mondják, az elő-regattákkal együtt kétszer annyiba kerül felállítani egy csapatot, mint eddig.


RB:

Kétségtelen, hogy az elő-regatták jelentős költségtöbbletet jelentenek. Ehhez kétség nem fér. Készítettünk egy elő-költségvetést, de az a feltételünk, hogy a szervezőbizottság valamennyivel hozzájárul az ottani regatta költésgeihez, így nagyon nehéz a költségvetést tervezni. Ha túl drága, egyszerűen nem leszünk ott. Ha elfogadható, elmegyünk. A mi esetünkben természetesen meg kell ragadni minden lehetőséget a versenyre és most a címvédő ellen is vitorlázni fogunk. Számunkra az Európába jövetel költsége tetemes. Számításaink szerint az aucklandi versenyhez képest kétszerese lesz a költségvetésünk.


KÉRDÉS:

Van már szponzoruk vagy a mai információkra várnak?


RB:

A szponzorok, akikkel folynak a tárgyalások, érdeklődnek az esemény iránt, de nem ez volt a legfontosabb a döntésükben. A 2007-es Amerika Kupára készülünk és keresünk szponzorokat, amely egy átlagos vállalatnak elég távol van a pénzügyi terveiben. Ezért még nem írtunk alá senkivel sem, de jól haladnak a tárgyalások és néhány szóbeli megegyezés már született.


KÉRDÉS:

Ha jól tudom, van egy megállapodásuk az új-zélandi kormánnyal, hogy ötmillió dollár kezdőtőkét adnak, és több is van kilátásban?


RB:

Ez igaz. A kormány nemrég kijelentette, hogy támogatnak bennünket harmincmillió dollárig bezárólag, „egyet kettőért”-alapon. Tehát minden kétmillió dollárhoz, amit a szponzoroktól kapunk, hozzátesz még egymilliót, 30 millióig bezárólag. Cserébe ők lesznek a fő támogatónk. A kapcsolatunk az új-zélandi kereskedelmen és turizmuson keresztül fog bonyolódni, hírverést csinálunk az országnak.


KÉRDÉS:

Gazdaságilag is megéri győzni…


RB:

Biztosan, de a szponzoroknak akkor is meg kell, hogy érje, ha nem mi győzünk. A mi üzleti modellünk biztosan megtérülést hoz az új-zélandi kormány befektetéseinek.


KÉRDÉS:

Ismeri a számokat, hogy mennyit ért az Amerika Kupa ezúttal Új-Zélandnak?


RB:

Még nem, de hamarosan közzéteszik őket. Azt hiszem, közel lesz ahhoz, ami előtte volt. Utoljára ez 640 millió új-zélandi dollár bevételt jelentett az országnak.


KÉRDÉS:

Így Valencia számára is értékes lesz…


RB:

Érdekes a döntés előélete. Perth nagyon sok elemzést végzett. San Diego nem tartotta olyan fontosnak ezt az eseményt. Nem kritika akar lenni, de ez a város nem szeretett bele anniyra a versenybe és nem tette anniyra magáévá, mint Auckland.


The Daily Sails nyomán