Alex Thomson aki jelenleg a Defi Atlantique éllovasa megdöntötte a 24 órás egykezes egytestű rekordot.


Alex Thomson péntek reggel két legyet ütött egy csapásra: a hajnal 5 órai helyzetjelentés szerint nemcsak hogy ő vezeti újra a

Défi Atlantique

mezőnyét 2 mérfölddel Vincent Riou és a PRB előtt, de a rekordok könyvébe is behajózott.

A Gyorsasági Rekord Vitorlás Világtanács (WSSRC) szerint Thomson csütörtök greenwich-i idő szerint 4.40-től (északi szélesség 29°58’20”, nyugati hosszúság 31°1’32”) péntek 4.42-ig (é.sz. 35°5’32”, ny.h. 24°0’96”) 466 tengeri mérföldet tett meg.

A WSSRC hivatalos rekordját a legutóbbi Vendée Globe során Dominique Wavre állította fel az Union Banque Privé fedélzetén 430,7 tengeri mérfölddel, bár Roland Jourdain állítólag 434 mérföldet tett meg a Sill-lel (ez ugyanaz a hajó, amivel most Thomson versenyez) az utolsó napon.

Összehasonlításképpen Illbruck teljes legénységgel 484 mérföldet vitorlázott a Volvo Ocean Race-en egy nap alatt. Ez az egytestű, teljes legénységes csúcs megdőlt októberben, amikor a Mari Cha IV 525,7 mérfölddel új rekordot állított fel. A jelenleg érvényes egykezes, többtestű csúcsot Laurent Bourgnon tartja, aki 1994-ben az Atlanti-óceánon áthajózva 540 mérföldet hajózott.


Az elmúlt 24 órában a szél állandó 35 csomóval fújt, néha 40-es pöffökkel. Mivel a szél 140-160 fokról fújt, a hullámok is jó irányból jöttek. Ez idő alatt hatszor váltott irányt, az idő nagy része alatt egy reffel vitorlázott, de amikor a szél 40 mérföldnél erősebben fújt, két reffre váltott.

„Fő célom a vezető hely visszaszerzése volt, így nagyon igyekeztem, és az utolsó 4 napban az Azori-szigetektől délre kivételes feltételekkel vitorlázhattam” – nyilatkozta Thomson. „Tudtam tegnap délután, hogy versenyben vagyok a rekordért, biztos voltam benne, hogy jól elkaptam ezt az erős szelet. Remek, hogy ma reggel az élre kerültem a legjobb Open 60-as kapitányok között, és hogy megdöntöttem a 24 órás egyszemélyes rekordot, hab a tortán. Most már csak egy szponzorra van szükségem! Ha valaki korábban azt mondta volna, hogy sikerül tartanom egy 19 csomós átlagsebességet ilyen sokáig, azt mondtam volna, hogy hazudik, de most már tudom, többet is kihozhatok a hajóból!”

„Teljesen kimerültem! Áramlott bennem az adrenalin, az idő 70%-át a fedélzeten töltöttem, tonhalat és Hellmann’s majonézt ettem, Lucozade Sportot ittam. Ez az eredmény nem vonja el a figyelmemet a verseny céljától_ hogy befejezzem és kvalifikáljam magam a Vendée Globe-ra, de élvezem a plusz dolgokat útközben!”

Ez idő alatt Thomson nem aludt és tonhalon, majonézes szendvicsen és csokoládén élt, de talált időt arra, hogy egy egyszerű ételt elkészítsen magának: csirkét és tört krumplit.

A cockpit általában tele volt vízzel, de Thomson azt mondta, ez tulajdonképpen előny, mivel így könnyebb a hajó orrát kint tartani a vízből. A legrosszabb az volt, hogy a kötélvégek lelógtak a fedélzetről, vagy bele a cockpit vízelvezetőjébe.

Ez alatt a  24 óra alatt 4 ellenőrző pontja alapján Thomson átlagosan kicsit több, mint 19,5 csomós sebességgel halad.

Bár ő most alszik, lehetséges, hogy a jelenlegi 24 órás rekord (mely hitelesítésre vár) megdől, mivel a körülmények nem rosszabbodtak. Thomson még jobban el szeretne húzni Riou-tól, mivel már most is 3 csomóval gyorsabban vitorlázik, mint a francia. A vitorlák miatt is aggódik – a fővitorla négy transzatlanti versenyen van túl.

Hátra van még a rekord WSSRC által történő hitelesítése. A 24 órás csúcs felállítására szokatlan szabályok vonatkoznak. Többek között hogy a két helymeghatározás a fedélzeti GPS-től függetlenül kell történjen (vagyis Alex nem rögzítheti ezeket maga a fedélzeten) és 24 óra kell elteljen a két helymeghatározás között, 1 perc pontossággal. Láthatjuk, hogy Thomson csúcsdöntésénél ez 2 perc eltérést jeleznek ezek az idők. A felelősség azé, aki beméri a hajók helyzetét ilyen pontossággal – kellemetlen ezen a versenyen, mivel a szervezőknek az egész verseny alatt problémájuk volt a hajók GPS-helymeghatározásával. Essen bármilyen távolság erre az időintervallumra, ez lesz a csúcs, mindegy, hogy 23 óra 59 perc vagy 24 óra 1 perc.


Furcsamód nincs számított helymeghatározás. Érthető, hogy kisebb időintervallumból nem lehet 24 órára számolni, például ha a két pozíciót 23 óra 30 perc különbséggel határozták meg, de különös módon a WSSRC nem fogadja el a visszafelé számítást. Így a 24 óra 10 perc különbséggel bemért helyzetek nem elfogadhatóak számukra.

Az előrejelzésre tekintve a szél felerősödik az Azori-szigetek felett található ciklon és a Spanyolország felett elhelyezkedő anticiklon hatására. A szél pont abba az északi irányba fúj, amerre az éllovasok tartanak. Az előrejelzés szerint továbbra is kedvezőek a feltételek a hajók számára, de ez a következő 48 órában változni fog, mivel a spanyolországi anticiklon lesz a meghatározó időjárási tényező.