Nincs már két hét sem a negyedik alkalommal megrendezésre kerülő Egykezes Balatonkerülő rajtjáig. Nézzük meg, hogy mi is történt az eddigi versenyeken és mi várható most.


A TBS Nagydíj az egyik legjobban szervezett vitorlásverseny a Balatonon és vitathatatlanul a legkeményebb. Sokak szerint keményebb, mint egy több napos, hetes egykezes verseny a tengereken. Hiszen itt nincs elég idő hozzászokni egy ritmushoz, viszont előfordulhat, hogy a versenyzőknek több, mint egy napot kell a vizen és ébren tölteniük.

A verseny alapvető szabályai közé tartozik, hogy 8 méternél hosszabb hajóval nem lehet indulni és egy fő indulhat a hajóval. A pálya átszeli az egész Balatont. Csopakon a Kereked vitorlásklub elől rajtol a mezőny, majd Keszthely, Balatonalmádi, Balatonaliga után a befutó szintén Csopak.

Az évek során kiderült, hogy a legalkalmasabb hajó erre a versenyre a 8mOD. Kezelhetősége, sebessége és fejleszthetősége teszi a verseny királyává. Az első versenyen – ami a leglassabb volt eddig – még a két Fly hajó versenybe tudott szálni a 8mOD-vel. A rákövetkező évben erős szélben minden más hajó esélytelen volt a 8mOD-al szemben és az első tízben nem is végzett más. Tavaly az első három 8mOD volt. Itt már a spnnakert felváltotta az aszimmetrikus bliszter és a hatalmas reecher sem hiányzott a már orrsudárt is kapó 8mOD-ról.

Az első versenyen 20, a másodikon 18, a harmadikon szintén 20 induló volt. Az idei versenyre 23 nevezés érkezett és az első külföldi induló is részt vesz az idei küzdelemben. Az a Yannick Bestaven, aki az egyik legkomolyabb egykezes Atlanti átkelő verseny, a Mini Transat 2001 évi győztese.


A leghosszabb verseny a 2001-es volt, ahol az első 34 óra 48 perc 40 másodperc alatt teljesítette a távot.

A legrövidebb a 2002-es ahol az első 13 óra 37 perc 20 másodperc alatt végzett.

A leglassabb kört 2001-ben csinálták 41 óra 27 perc 40 másodperc alatt.

A legkisebb különbség az első és a második között 2002-ben 6 perc 50 másodperc. A legnagyobb 2001-ben 38 perc 25 másodperc.


Legvégül nézzük, hogy ki nyerheti a versenyt. Az első három helyezett személye már a tavalyi versenyen sem volt kérdés, csak a  közöttük lévő sorrend volt kétséges. Azt hiszem idén sem lesz másként.


Fináczy György

– Eddig mindhárom!!! versenyt megnyerte, az első pilanattól kezdve a legaktívabban készül a versenyekre. Minden idők egyik legjobb és legtapasztaltabb magyar vitorlázója. Egyetlen dolog szól ellene, hogy egyszer minden győzelmi széria végetér.


Pfeninberger András

– 4. 3. és 2. helyezése mellett az idei évben megnyerte az 8mOD osztály bajnokságát. Az előző versenyen sokáig vezetett.


Litkey Farkas

– A hazai vitorlázás egyik kiemelkedő alakja, négyszeres Kékszalag győztes, olimpikon. Volt már második és harmadik is ezen a versenyen.


Yannick Bestaven

– A 2001-es Minitransat verseny győztese. Fináczy György segédletével készül. Tehát gyaníthatólag nem lesz hiba a felszerelésében. Kérdés, hogy egy ilyen speciális versenyen, lényegében számára szokatlan és ismeretlen terepen hogy tud helytállni.

Ezen kívűl még megemlíthetjük Goszleth Marcell-t, Rick Gergelyt, Scholtz Imrét, Pallay Tibort, Pálinkás Csabát, akik tudásuk alapján akár nyerhetnek is.

Azok számára akik nem 8mOD-val vagy annak alap változatával mennek, esélyt az adhat, hogy a szélviszonyok a saját hajójukhoz, vagy vitorlázatukhoz optimálisan alakul.

Ha minden igaz akkor a verseny az interneten is követhető lesz. Rajt 2004. szeptember 24. dél.