Kemény, mert közel száz napig magányosan az elemeknek kitéve, a legveszélyesebb pontjain a Földnek vitorlázva kell szembeszállni az elemekkel. De merre is?
Vitathatatlanul a legkeményebb vitorlásverseny rajtjára várunk. November 7-én reményeink szerint elrajtol az a két hölgy és 18 úr, aki elég keménynek érzi magát arra, hogy egy menetben megkerülje a Földet.
Az első nehézség a Biscaya öböl téli viharaival köszönt a versenyzőkre. Nagy hullámzással, komoly széllel. Az előző versenyt több napig kellett halasztani az öbölben uralkodó viharos időjárás miatt.
A Finistre fok után kikerülve az öbölből a versenyzők egyre jobb időjárási körülmények között haladnak dél felé. Nő a hőmérséklet. A legfontosabb céljuk itt, hogy elérjék az északkeleti passzátszeleket. Ez 10 és 25 csomó között fúj. Egészen a Kanári Szigetekig.
Ezek után lényeges pont és lehet hogy nagy szakító próba az ellenfelek között a Doldrums. Ez a zóna 250 mérföld széles. Az Egyenlítő mentén elhelyezkedő szubtrópusi magasnyomású terület, melyen az áthaladás hihetetlenül macerás is lehet, tekintve, hogy a belsejében a széljárás gyenge és megbízhatatlan. Ha itt valaki megtalálja a megfelelő utat, nagy előnyre is szert tehet. Persze ez ma már nem teljesen igaz, hisz a hajók szinte egymás látótávolságában is versenyeznek, mint egy igazi pályaversenyen. Így kisebb az esély a leszakadásra. Persze a nagy előny megszerzésére is.
Ha átérnek a hajósok az idegeket tépázó területen, akkor a délkeleti passzátszelek elérése az elsődleges cél. De fontos pont, hogy a Nyugat-Afrika partjainál húzódó St. Helen magasnyomású övezetet elkerüljék, hisz bár a rövidebb út erre vezet, a terület sok szélcsendes zónával tűzdelt.
Meg kell várniuk a déli szélesség 30. fokát, hogy nyugatra fordulhassanak és a Jóreménység Foka után után átérjenek az Indiai Óceánra.
Itt elkezdődik az, ami az egész versenyt a legnagyobbak közé emeli. Az északnyugati, nyugati szelekkel való rohanást egészen a dél-amerikai csücsökig, a Horn fokig. A versenyzők két dolog között dilemmáznak. Ha túl északra mennek, akkor a Föld görbülete miatt jóval több utat kell megtenniük és esetleg még a szelek is gyengébbek. Ha túl délre tartanak, akkor az útjuk rövidebb, de összeakadhatnak a Földkerülő versenyek rémével, a jéghegyekkel.
Ez az Afrikától Amerikáig tartó szakasz hihetetlen stresszel jár a versenyzőkre nézve. Ez a szakasz a Volvo Ocean Race alatt is egy kemény menet, de ott a legénység végig őrségben van, míg itt a magányos hajósoknak néha pihenniük is kell, miközben a hajójuk 20-25 csomóval hasítja a déli óceán hullámait. Itt végképp elszakadnak a mezőny lassabb és gyorsabb tagjai egymástól. A modern hajókat erre a szakaszra tervezik, itt érik el a csúcssebességüket, ebben az egy havi rohanásban. Az automata kormányok hullámvételét is ide kalibrálják. Tehát nemcsak a hajó, hanem a szoftver is nagyon sokat számít, míg alszik a hajós.
Az Indiai Óceánt, Ausztrália legnyugatibb pontja a Leeuwin Fok után hagyják el és elhaladva Ausztráliától és Új-Zélandtól délre, a Csendes Óceánon folytatódik a rohanás, míg a Horn Fokot el nem érik.
A legendás fok, sok hajós temetője, ahol az év 200-250 napján viharos időjárás végül kiengedi a Csendes Óceánról az Atlanti óceánra a szerencsésebbeket. A hajósok itt túl vannak a nehezén, de nem ereszthetnek le, hisz a Falkland szigetek után Argentína partjai mellett viharos szelek zúdulhatnak a hajósokra ismét. Ha túl keletre tartanak, akkor meg a St. Helen ismét keresztbe tehet nekik.
Visszafelé, a Délkeleti passzátszelek, Doldrums (2001-ben Ellen MacArthur itt szorította meg a vezető és későbbi győztes Desjoyeaux-t) majd az Északkeleti passzátszelek után, Európa partjainál sem aludhatnak. (Chaterine Chabaud a végén árbocát törte, Ellen MacArthur pedig kis híján árbocát vesztette az elszakadt forstágja miatt, nem beszélve Roland Jourdain-ről, aki a befutó előtt néhány nappal döntötte meg a 24 órás sebességi rekordot.)
Egyszóval ez a verseny az elejétől a végéig figyelmet igényel és a magányos hajósok minden egyes figyelmetlensége megbosszulja önmagát. Csak kevés ember képes arra, hogy elviselje a közel száz napos hajózás minden kínját.