Ma délután 13:02-kor (12:02 GMT) elrajtolt az 5. Vendée Globe mezőnye Les Sables d’Olonne-ból.

Ahogy tervezték, Roland Jourdain Sill et Veolia nevű hajója hagyta el utolsóként reggel 10:00-kor a kikötőt fotósok és tévések hordájának szeme láttára.

A kikötőt övező falakon és a tengeren egyaránt hatalmas tömeg kísérte figyelemmel, mint ahogy erre számítottak. Az első nézők már reggel 6-kor elfoglalták helyüket, nehogy elmulasszák az esemény egyetlen pillanatát is.  Az előrejelzésekben szereplő 300.000 nézőszám, úgy tűnik nem volt túlzó.

A vizen szinte mozdulni nem lehetett, annyian voltak. 98 engedéllyel rendelkező nézőhajó, és számos más hajók, amelyeket a médiák képviselői béreltek ki, egyszóval mondhatjuk, hogy a Vendée Globe rekordot is döntött ezen a hétvégén. Még az égen is, nem kevesebb, mint 13 helikopter körözött, a startra várva.

Hogy a verseny előtti izgalmak hangulatát visszaadjuk, lássuk mit mondott az a brit Ellen MacArthur, aki az előző Vendée Globe-on másodikként futott be: „Nagyszerű, hogy az indulók egynegyede nem francia és ez kétségkívül bizonyítja a verseny Franciaországon kívüli megítélését. Jó látni, hogy az emberek máshol is tudnak hajót tervezni, hiszen korábban az itt induló hajók mind francia tervezésűek voltak. Ez mind nagyszerű a a flottára nézve még akkor is, ha ez nem mindig olyan sikeres. Mindenki nekiindul és rettenesetesen felemelő élmény a hajók ekkora változatosságát látni.”

Mindenki a startpisztoly lövésére vár, na meg persze arra, hogy megerősödjön a szél. Miközben a napnak időnként sikerül előbújnia a felhők mögül, a szél még mindig nem mutatkozik. 10:45-kor, Sylvie Viant a Versenybizottság elnöknője 3 csomós változó szelet jelent. Még nem jelölte ki az útvonal irányát. Mindössze 6 mérföldön át fognak várhatóan a versenyzők a part mentén vitorlázni.

Végül 12:02 GMT-kor pontosan elrajtoltak a versenyzők. 8 csomós északnyugati szél szárnyán vágtak neki a 23.680 mérföldes (43.855 km), várhatóan 3 hónapig tartó távnak. A Vincent Riou által kormányzott PRB szelte át elsőként a rajtvonalat és ő tekerte ki először a génuáját is. Õt követte Bruce Schwab az Ocean Planet fedélzetén, majd Dominique Wavre a Temenos fedélzetén. A 6 mérföldes partmenti szakasz Bourgenay felé viszi őket, mielőtt visszavitorláznának Sables d’Olonne felé és onnan a spanyol északnyugati partok, a Finisterre fok felé, amely 400 mérfölddel van előttük.


A verseny rajtjának reggelén néhány versenyzőt és mikrofonvégre kaptak, lássuk hogyan is vélekednek:


Alex Thomson (Hugo Boss):

Nincs okom az aggodalomra. Ha egyszer kihajózunk, tudom mit kell tennem. Nagyon nyugodtnak érzem magamat. Nagyszerűen aludtam, ez számomra mindig elsődleges egy verseny előtt.


Mike Golding (Ecover):

Nagyszerű formában vagyok, a hajó előkészületei rendeben zajlottak. Ez az év teljes egészében nagyszerű volt, és nem igazán van olyan dolog, amit még a hajóval tehettünk volna.


Sébastien Josse (VMI):

Biztosan nem a legjobb éjszakám volt a mai… Hánykolódtam, forgolódtam egész éjjel és ha ezt meguntam a plafont néztem… November 7-e éjszakája! Rengeteg érzelem kavarog bennem, amit persze nekem kell éretten kezelnem… Azt hiszem a Finisterre foknál ez már jobb lesz.


Jean Le Cam (Bonduelle):

Minden napnak megvan a maga problémája, a pillanatnak kell élned. Én csak 3 vagy 4 éve érdeklődöm eziránt a verseny iránt. Három hónappal ezelőtt még se egy könyvet nem olvastam, se egy filmet nem láttam róla. Valójában be kell, hgoy valljam, ez az első alkalom, hogy egy verseny rajtján veszek részt: AZ ENYÉMEN!! Az első Vendée Globe-on, ahol Philippe Poupon felborult, azt mondtam magamnak, hogy én ezen a versenyen soha nem indulnék. Amikor a többtestűek felborulnak az egy dolog, de amikor egy egytestű… És azóta persze a dolgok megváltoztak…


A versenyzők a következő sorrendben haladtak át a

rajtvonalon

:

1.  PRB

2.  Ocean Planet


3.  Temenos

4.  VMI

5.  Akena Vérandas

6.  Hugo Boss

7.  Hellomoto

8.  Skandia

9.  VM Matériaux

10. Bonduelle

11. Virbac Paprec

12. Sill et Veolia

13. UUDS

14. Arcelor Dunkerque

15. Max Havelaar/Best Western

16. Ecover

17. Roxy

18. Brother

19. Pro Form

20. Benefic


A harminc órányi útra kalkulált Finisterre fokot, hacsak a szél nem erősödik, később fogják elérni az elsők. Nap végére elvileg az előrejelzések szerint a szélnek az északi régióban kéne maradnia, és éjszakára esetleg 15 csomósig is felerősödhet, miközben északkeletibe fordul át. Ezekkel a feltételekkel a 20 egytestűnek meghosszabítaná a megtett útját, miközben Spanyolország északnyugati csücskét kerülik meg. Az első éjszaka a tengeren elég frissítő lesz számukra, hiszen borzasztóan vigyázniuk kell hogy a maximumot hozzák ki ezekből a változó időjárási feltételekből.



A délután 18:30-as (GMT) jelenté szerint a sorrend a következő:

1.  PRB

2.  Virbac Paprec

3.  Ecover

4.  Sill et Veolia

5.  Hellomoto

6.  Bonduelle

7.  Arcelor Dunkerque

8.  Hugo Boss

9.  VMI

10. UUDS

11. Ocean Planet

12. Pro-Form

13. Temenos

14. VM Matériaux

15. Skandia

16. Roxy

17. Akena Vérandas

18. Max Havelaar/Best Western

19. Brother

20. Benefic