Ma délután 13:02-kor (12:02 GMT) elrajtolt az 5. Vendée Globe mezőnye Les Sables d’Olonne-ból.
Ahogy tervezték, Roland Jourdain Sill et Veolia nevű hajója hagyta el utolsóként reggel 10:00-kor a kikötőt fotósok és tévések hordájának szeme láttára.
A kikötőt övező falakon és a tengeren egyaránt hatalmas tömeg kísérte figyelemmel, mint ahogy erre számítottak. Az első nézők már reggel 6-kor elfoglalták helyüket, nehogy elmulasszák az esemény egyetlen pillanatát is. Az előrejelzésekben szereplő 300.000 nézőszám, úgy tűnik nem volt túlzó.
A vizen szinte mozdulni nem lehetett, annyian voltak. 98 engedéllyel rendelkező nézőhajó, és számos más hajók, amelyeket a médiák képviselői béreltek ki, egyszóval mondhatjuk, hogy a Vendée Globe rekordot is döntött ezen a hétvégén. Még az égen is, nem kevesebb, mint 13 helikopter körözött, a startra várva.
Hogy a verseny előtti izgalmak hangulatát visszaadjuk, lássuk mit mondott az a brit Ellen MacArthur, aki az előző Vendée Globe-on másodikként futott be: „Nagyszerű, hogy az indulók egynegyede nem francia és ez kétségkívül bizonyítja a verseny Franciaországon kívüli megítélését. Jó látni, hogy az emberek máshol is tudnak hajót tervezni, hiszen korábban az itt induló hajók mind francia tervezésűek voltak. Ez mind nagyszerű a a flottára nézve még akkor is, ha ez nem mindig olyan sikeres. Mindenki nekiindul és rettenesetesen felemelő élmény a hajók ekkora változatosságát látni.”
Mindenki a startpisztoly lövésére vár, na meg persze arra, hogy megerősödjön a szél. Miközben a napnak időnként sikerül előbújnia a felhők mögül, a szél még mindig nem mutatkozik. 10:45-kor, Sylvie Viant a Versenybizottság elnöknője 3 csomós változó szelet jelent. Még nem jelölte ki az útvonal irányát. Mindössze 6 mérföldön át fognak várhatóan a versenyzők a part mentén vitorlázni.
Végül 12:02 GMT-kor pontosan elrajtoltak a versenyzők. 8 csomós északnyugati szél szárnyán vágtak neki a 23.680 mérföldes (43.855 km), várhatóan 3 hónapig tartó távnak. A Vincent Riou által kormányzott PRB szelte át elsőként a rajtvonalat és ő tekerte ki először a génuáját is. Õt követte Bruce Schwab az Ocean Planet fedélzetén, majd Dominique Wavre a Temenos fedélzetén. A 6 mérföldes partmenti szakasz Bourgenay felé viszi őket, mielőtt visszavitorláznának Sables d’Olonne felé és onnan a spanyol északnyugati partok, a Finisterre fok felé, amely 400 mérfölddel van előttük.
A verseny rajtjának reggelén néhány versenyzőt és mikrofonvégre kaptak, lássuk hogyan is vélekednek:
Alex Thomson (Hugo Boss):
Nincs okom az aggodalomra. Ha egyszer kihajózunk, tudom mit kell tennem. Nagyon nyugodtnak érzem magamat. Nagyszerűen aludtam, ez számomra mindig elsődleges egy verseny előtt.
Mike Golding (Ecover):
Nagyszerű formában vagyok, a hajó előkészületei rendeben zajlottak. Ez az év teljes egészében nagyszerű volt, és nem igazán van olyan dolog, amit még a hajóval tehettünk volna.
Sébastien Josse (VMI):
Biztosan nem a legjobb éjszakám volt a mai… Hánykolódtam, forgolódtam egész éjjel és ha ezt meguntam a plafont néztem… November 7-e éjszakája! Rengeteg érzelem kavarog bennem, amit persze nekem kell éretten kezelnem… Azt hiszem a Finisterre foknál ez már jobb lesz.
Jean Le Cam (Bonduelle):
Minden napnak megvan a maga problémája, a pillanatnak kell élned. Én csak 3 vagy 4 éve érdeklődöm eziránt a verseny iránt. Három hónappal ezelőtt még se egy könyvet nem olvastam, se egy filmet nem láttam róla. Valójában be kell, hgoy valljam, ez az első alkalom, hogy egy verseny rajtján veszek részt: AZ ENYÉMEN!! Az első Vendée Globe-on, ahol Philippe Poupon felborult, azt mondtam magamnak, hogy én ezen a versenyen soha nem indulnék. Amikor a többtestűek felborulnak az egy dolog, de amikor egy egytestű… És azóta persze a dolgok megváltoztak…
A versenyzők a következő sorrendben haladtak át a
rajtvonalon
:
1. PRB
2. Ocean Planet

3. Temenos
4. VMI
5. Akena Vérandas
6. Hugo Boss
7. Hellomoto
8. Skandia
9. VM Matériaux
10. Bonduelle
11. Virbac Paprec
12. Sill et Veolia
13. UUDS
14. Arcelor Dunkerque
15. Max Havelaar/Best Western
16. Ecover
17. Roxy
18. Brother
19. Pro Form
20. Benefic
A harminc órányi útra kalkulált Finisterre fokot, hacsak a szél nem erősödik, később fogják elérni az elsők. Nap végére elvileg az előrejelzések szerint a szélnek az északi régióban kéne maradnia, és éjszakára esetleg 15 csomósig is felerősödhet, miközben északkeletibe fordul át. Ezekkel a feltételekkel a 20 egytestűnek meghosszabítaná a megtett útját, miközben Spanyolország északnyugati csücskét kerülik meg. Az első éjszaka a tengeren elég frissítő lesz számukra, hiszen borzasztóan vigyázniuk kell hogy a maximumot hozzák ki ezekből a változó időjárási feltételekből.
A délután 18:30-as (GMT) jelenté szerint a sorrend a következő:
1. PRB
2. Virbac Paprec
3. Ecover
4. Sill et Veolia
5. Hellomoto
6. Bonduelle
7. Arcelor Dunkerque
8. Hugo Boss
9. VMI
10. UUDS
11. Ocean Planet
12. Pro-Form
13. Temenos
14. VM Matériaux
15. Skandia
16. Roxy
17. Akena Vérandas
18. Max Havelaar/Best Western
19. Brother
20. Benefic