Röviden ezzel a három adattal lehet jellemezni az idei Kékszalag versenyt. 432 hajó abszolút rekordot jelent , csakúgy mint az 1961 ember. Arról már ne is beszéljünk, hogy Litkey Farkas ötödik győzelmének sincs párja.
Azt gondolom, hogy kevés szebb látvány van a világon, mint a Kékszalag rajtja. És ha mindezt fokozhatnánk, akkor a délnyugati szélben elrajtoló mezőny, miután spinnakert húz, utolérhetetlen. Szerencsére idén így történt. A rajt pillanatában még a nap is kisütött és pazar látványban részesítette a rajt körül legyeskedőeket is. A 432 hajó -ami még kicsit több is tekintve a nem hivatalos indulókat – gyönyörű látvány.
Röviddel a rajt után már látszott, hogy az esélyesek méltó módon lassan az élre állnak. Míg a Samurai Jack középen, addig a két nagy rivális a Lisa és az Arcadom az északi parthoz közel rajtolt. Repülő, helikopter, motorosok, motoros siklóernyő. Minden ami egy nagy verseny kelléke, itt volt.
Rajt után fél órával irány a part, kocsiba be, irány az autópálya és Siófok. Akaratom ellenére részese lettem a verseny rendezőségének. Persze nem bántam, mert a siófoki pályajelnél komoly problémát okozott a parttól messze rakott bója és a part közelébe haladó hajók leolvashatatlansága. Miközben sikerült guvadt szemekkel elolvasni a rajtszámokat – már ahol volt ilyen – néhány fényképet is készítek. Elsőnek érkezik a Lisa, hat perccel lemaradva az Arcadom. És szépen sorban a többiek.

A nyugati szél egy picit erősödik, de azután meggondolja magát és gyengülésbe kezd. A középmezőny már nagyon gyenge szélben éri el a pályajelet. Még mindig nagy számban szivárognak a hajók. Eközben Füzfő felett besötétedik, villámlik, dörög. Valami készül. Sokan úgy érzik az a bójavétel helyes módja, ha egyből a bójánál fordulnak. Ez rendben is volna, ha a jelenlegi szélirány mellett nem sodródnának rá a lehorgonyzott zsürihajó horgonyára. Szerencsére nem történik baj és mindenki megússza a fenakadást.
Van, aki odajön és megmutatja a hajójának másik oldalára ragasztott számot. Itt a tisztesség fontosabb, mint a hajtás. A vége felé egyre jobban kínlódunk a számokkal. Ilyen bejegyzések kerülnek be a jegyzőkönyvbe: sárga néva, fehér B25 stb….. Lehet, hogy errefelé már lesznek hiányosságok a listában.
Eközben a viharfelhők elvonulnak Sóstó felé. Ennek ellenére az utolsó tiz hajó már 5-6-os északi szélben vágtat a bójára és igyekszik utolérni a Tihany környékén dekkoló középmezőnyt. Fél ötre már az egész mezőny áthalad Siófokon.
Innen kissé lemaradtam az eseményekről, de ez ügyben érdemes elolvasni
Gabó cikkét
. Legközelebb az éjszakai befutóra kapcsolódtam vissza. Nem hiába.

Éjszaka egy óra körül. Motorossal próbáljuk megtalálni a két hajót -vak sötétben-, ami a tihanyi kikötő vonalában sikerül is. A szél nyugati-északnyugati. Elöl jön jobbcsapáson a Lisa, alatta mögötte kis távolságra az Arcadom. Lisa megfordul lassan a befutóra tud menni. Az Arcadom kicsit tovább húzza és a Lisa mögé fordul.
Az Arcadom élesebbnek tűnik és elnyílni látszanak egymástól. Az alul elöl lévő Lisa leragad és az Arcadom eléri a Lisa vonalát. Itt döntetlen az állás. Gyakorlatilag egyvonalban áll a két hajó a befutó elött egy km-re. Most minden attól függ, hogy honnan jön mega szél. A Lisa szép lassan elindul. Aprólékosan gyűjti az előnyét. Megjön az Arcadomnak is a szele, de már begyűjtött némi hátrányt. Egyszer csak elkezd a balcsapás lepörögni. Lisa megfordul, majd az Arcadom is, de itt már esélytelen.
Litkey Farkas és csapata négy perc elönnyel nyeri a 2005 évi Kékszalagot. Farkynak ez az ötödik győzelme. Ezzel hivatalosan és nem hivatalosan is a Kékszalag versenyek legeredményesebb kormányosa.
Hamarosan érkezik az Arcadom. Másodikként, de komoly ellenfeleként az eddig egyeduralkodó Lisának.
Harmadik a Samurai Jack, -15 perc késéssel – akitől egy kicsit többet vártam. Leginkább a tavalyi Kékszalagon mutatott teljesítménye alapján. Talán szerencséjük sem volt. Annyi bizonyos, hogy a Samurai Jack az a hajó, amelyik a hagyományos és a modern Kékszalagon is képes ütőképes csapattal odaérni az elejére. Tartogat még ez a hajó meglepetéseket.
A viszontagságos időjárás ellenére közel négyszáz hajó be is futott. Így minden tekintetben rekorddöntő volt az idei Kékszalag.
Abszolút sorrend:
kekszalag_ab_ere.pdf
Hajóosztályokkénti sorrend:
kekszalag_hu_ere.pdf