Malmö, Svédország: 5 nap telt el a párosversenyekből és az Alinghi még mindig veretlenül áll. A Team Shosholoza és a China Team pedig megszerezte első győzelmét.


MALMO-SKANE LOUIS VUITTON FELVONÁSOK




A nyitónapon nyugodt körülmények várták a versenyzőket a Louis Vuitton 6. Felvonásán. A délies irányú bríz és a relatív kis hullámzás közel ideális feltételeket teremtett a 12 versenyhajó számára.



Bár maga az idő nem volt éppen a vitorlázók álma; a hideg fuvallatok, a borús ég és a záporok egyértelművé tették, hogy a verseny elég messzire került Valenciától.



A Shosholoza új kormányosa, Chris Law által sokkal harapósabbnak tűnt már a rajtot megelőzően is, mint amilyen Valenciában volt. Igaz a dél-afrikaiak vesztettek a BMW Oracle Racing ellen, próbálkozásaik, így az első szakaszbeli előnyük már most többre predesztinálta a csapatot.



Az Emirates Team New Zealand kiütötte a United Internet Team Germanyt, míg a Luna Rossa elverte a China Teamet. A Desafío Español megnyerte futamát a Mascalzone Latino-Capitalia Team ellen, akiknek ki kellett állniuk felszerelésükben támadt problémák miatt.



A szél erősödésével (20 csomós pöffök) aztán az izgalmak is fokozódtak: Ember a vízben, elrepült vitorlák és drámai rajtmanőverek színesítették az eseményt.



© ACM 2005/Photo: Carlo Borlenghi
A Victory Challenge első győzelmét csak második futamában a K-Challenge ellen tudta begyűjteni. Az Emirates Team New Zealand spibummját törte a China Team elleni párharcban és ezzel a spi is beleért a vízbe, megállítva hajójukat. Ezzel a China Team fenyegetően közel került, de megszorítani tudták csak a kiwiket.



A spanyoloknál is valami hasonló játszódott le a United Internet Team Germany elleni mérkőzésen, ahol az ibériaiak orrvitorlája csúszott le a második cirkálószakaszban.



A kiwikhez hasonlóan a BMW Oracle Racing is spibummját törte az utolsó hátszeles rohanásban, de előnyük elégséges volt, hogy könnyedén megverjék a +39 csapatát.



A dél-afrikai illetőségű Team Shosholoza pénteken hősies csatában vívta ki első futamgyőzelmét a 32. Amerika Kupa felé vezető úton. Az új kormányos, Chris Law beváltotta a hozzá fűzött reményeket.




Ezen a napon Malmöben a dél-nyugati szél olykor 15 csomós sebességet is elérte az első futamokban. A nap folyamán aztán komolyodtak a körülmények, olyannyira, hogy két bumm is kárát látta az erős szélnek. A 25 csomós pöfföket nem bírta sem a kínai csapat – amely majdnem fel is borult. A másik pórul járt csapat, a United Internet Team Germany, ahol Christian Buck sérült meg, de kibírta a futam végéig.



A harmadik futam legnagyobb szépségét a már említett Shosholoza mutatta, nem is akárkik, hanem egyből a házigazda svédek ellen hozott győzelmükkel. A Victory Challenge nem gyengeségéről híres, sőt Valenciában már-már úgy tűnt, hogy csatlakozik a nagy négyes fogathoz.



A többi párosításban a +39, a K-Challenge, a United Internet Team Germany és a China Team mind igyekezett tartani a jobban favorizált bal oldalt, de a balra váltó szélforduló elég nagy volt ahhoz, hogy a konkurens nagyobb csapatokat elemeljék. Így a Luna Rossa, az Alinghi, a BMW ORACLE Racing és a Mascalzone Latino-Capitalia a korai ijedelmek ellenére tekintélyes előnyre tehetett szert már az első pályajelnél.



A negyedik futamra jött az erősödés és az erősödő szélviszonyok inkább próbára tették a csapatokat. A látványosság nem maradt el. A német csapat kormányosa Jesper Bank későn ébredt és későn is ért be a rajthelyre és a vérszemet kapott Pierre Mas-t, a China Team kormányosát csak a nézőhajók között tudta lerázni magáról, ezután Mas egy ki nem kényszeríttet hibát követett el, és ezzel Bank begyűjtötte első győzelmét.



A Shosholoza, miután megszerezte első győzelmét, szintén bummját törte. Ez még akkor történt, miközben a csapat a +39 elleni meccsre várakozott változatos forgolódó szélben. Ezzel a malőrrel át is engedték a győzelmet a +39 csapatának.



A Victory Challenge szintén rákényszerült, hogy idő előtt a kikötőbe vitorlázzon, miután orrvitorlája eltávolodott az első merevítőtől.




A körülmények valamelyest javultak a szombati ötödik összecsapásra. A szél 10-16 csomós és végre összekerült pár veretlen egység is. Az Emirates Team New Zealand esélyeshez méltóan le is nyomta aznapi konkurensét, a Luna Rossa Challenge-t.



A United Internet Team Germany nem versenyzett ezen a napon – technikai problémákra hivatkozva. Ez a Mascalzone Latino-Capitalia és a BMW ORACLE Racing csapatainak ölébe hullajtotta a bonus pontot. A balesetet szenvedett Christian Buck ezen a napon már tudatánál volt és állapota a stabilitás jeleit mutatta.



A titánok összecsapása következett, amikor a veretlenek léptek ringbe. A


BMW ORACLE Racing az Alinghi ellen, ahol az utóbbi futamvesztés nélkül állt. Kissé lecsúszott a rajtnál a svájci csapat, de gyorsabbak voltak az amerikaiaknál, akik két gyors fordulóval lassították önnön magukat. A svájciak ezzel a 16. egymást követő győzelmüket zsebelték be.



Az Emirates Team New Zealand kormányosa Dean Barker és csapata a rajt után hamar jobbra kényszeríttette a Luna Rossa csapatát és a balra forduló szél elégségesnek is bizonyult ahhoz, hogy a pontot az ő nevük mellé véssék be.



A hatodik futamsorozatban az Alinghi kormányosa Jochen Schuemannt egy csellel Karol Jablonski (Desafío Español) kikényszeríttette a rajtvonal pálya felöli részére, de a címvédő túl erősnek bizonyult és a szakasz felénél az Alinghi ismét kontrollálta az eseményeket és a győzelemig vitorlázott.



Vasárnap a taktikusok és a döntnökök számára kissé nehézkes volt, mivel gyenge és forgolódó szél várta a 12 csapatot. Ez a nap egyben a hazai menők, a


Victory Challenge számára a visszatérés napja is volt egyben, miután 18. emberként a fedélzeten Fülöp Károly svéd herceg szerencsét hozott hazája fiainak és a spanyolokat az utolsó hátszeles szakaszban briliáns taktikával lekerülték. Ezzel megszakadt balszerencsés sorozatuk és a következő futamban a németektől is pontot raboltak.
Az Alinghi rajt-cél győzelmet aratott a United Internet Team Germany ellen, 1 perc 45 másodperccel megelőzve őket.



A nyolcadik futamsorozatban Dean Barker és az Emirates Team New Zealand ritka hibát vétett egy másodperces korai rajtjával és a +39 Challenge, Iain Percyvel a kormánynál komoly előnyt halmozott ezzel fel. A második cirkálószakaszban még megcsillant a remény a kiwik előtt, de végül az olaszok nem engedtek, és egy perccel megverték az esélyesebb új-zélandi brigádot.



Nagyvitorla problémái miatt a Shosholoza későn ért a rajtterületre a Luna Rossa ellen vívott csatában és a zsűri már büntette is őket. Az eredmény ezután már nem volt kérdéses.



Egy frenetikus rajt előtti szituációban a Desafío Español egyik megzavarodott embere a nagyvitorlát betéve hagyta középvonalban és ezzel tulajdonképpen nullázta hajója sebességét. A spanyolok egy ülő kacsára hasonlítottak, ami körül portyázó cápaként körözött a BMW Oracle. Ámbár Dickson mindent megtett a jó start érdekében, a spanyolok hátrányukat 12 másodpercre csökkentették az első bójánál. A spanyolok végül a jobboldalon rendre kevesebb széllel haladtak és az USA-76 hozta ezt a meccset is.



A mai napon – hétfőn – 20 csomós szél várta a versenyzőket. A


BMW ORACLE Racing bejelentéssel kezdte a napot, méghozzá azzal, hogy a taktikus és kormányos Gavin Brady felmondással távozik a csapattól.

Egy agresszív rajt előtti csatározással indult a nap. Ennek elkövetői, pedig az Alinghi és a Luna Rossa volt. A két hajó különböző csapáson nyitott. Az első lekereszetzésnél, ahol az olaszok voltak útjogosak és a svájciak túl közel kerültek a fartükrükhöz, a fiatal ausztrál máris egy büntetést akasztott Jochen Schuemann nyakába. Ámbár az Alinghi csak egy hajóhosszal az olaszok mögött kerülte a bóját, hátszélben már egymás mellé keveredtek, de az olaszok halásztak spinnakerükkel és miután az drámaian lelassította őket, kénytelen-kelletlen rákényszerültek, hogy azt levágják. A svájciak ezzel olyan előnyt szereztek, hogy a 270 fokos büntetést könnyedén végezték el a befutó előtt és mégis nyertek.



Majdnem színtiszta francia derbit hozott a China Team, és a K-Challenge meccse. (előbbin csak egy kínai vitorlázó tartózkodott). Végül a kínaibb csapat nyerte a küzdelmet és ezzel megszerezte első győzelmét.



Az Emirates Team New Zealand ismét agresszív rajt előtti ceremóniával indított, meggátolva a későn érkező helyi favoritot, a Victory Challenge-t, hogy az a rajtzónába vitorlázhasson. A kiwik ezzel a húzással 2 perces előnyre tettek szert a futam végére.



Ismét nagyvitorla problémák merültek fel a Shosholozanál és a dél-afrikaiak soha nem érték el a rajtterületet, ezzel átengedték a győzelmet a United Internet Team Germany számára.



A mai második futamban az Emirates Team New Zealand a BMW-sekkel csapott össze és míg eleinte az új-zélandiak vezettek, a második cirkálószakasztól már csak kergethették az amerikaiakat. Az Alinghi továbbra is veretlen.