Mi kell ahhoz, hogy kemény versenyt fussunk? Esetleg kell hozzá smaragzöld tenger? Az nem annyira, de ha van az sem baj. Kell hozzá egy jó One Design osztály? Igen az nem baj. Kell hozzá néhány világbajnok, olimpiai bajnok, Amerika kupa kormányos? Igen. Ez feltétlenül szükséges.

Szép látvány
Az elmúlt héten, így az év vége felé összejött a  smaragdzöld tenger Floridában, egy jó One Design osztály a Melges24, és nem kevés, a versenyvitorlázás szakmai csúcsát képviselő versenyző. Ebből lett azután az idei év egyik legkeményebb versenye a Melges24 Világbajnokság.


Nem túlzás ez az előbbi mondat, hisz a fiatal pelyhedző állú világbajnoktól az első nem amerikai Amerika Kupa győztesig sokan rajthoz álltak a regattán. Itt volt David Ullman a háromszoros 470 világbajnok és vitorlagyártó, Gabrio Zadona, aki jelenleg is oszlopos tagja a 470-es osztály élmezőnyének. , James Spithill, az aktuális párosverseny világbajnok, a Luna Rossa kormányosa. Samuel Kahn, aki még 16 sincs, de már elnyerte egyszer az osztály világbajnoki címét és ezzel minden idők legfiatalabb ISAF világbajnoka lett. Aztán az apja Philippe Kahn, akinek nem kisebb személyiség volt a taktikusa, mint Russell Coutts. De semmitmondónak nem lehet  John Bertrand, Ricardo Simoneschi, Nicola Celon, Jamie Lea, Alba Batzill, Flavio Favini, Mark Mansfiled, Vince Brun vagy Sandro Montefusco nevét mondani.

A győztes
Egyszóval nagyon fel kellett kötnie a gatyát annak, aki itt nyerni akart, de már akkor is ha a legjobb tízbe akart bekerülni. A legjobban ez James Spithillnek és a Luna Rossának sikerült, hiszen a kezdeti gyengélkedések után a 11 futamból hármat nyertek és végül egy 26. hely is elég volt, hogy az utolsó futamot nyerő Gabriele Benussi előtt 8 ponttal végezzenek. Harmadik lett a vitorlavarró David Ullman a 98 hajót számláló mezőnyben.

A Melges24 ma a világon a legdinamikusabban fejlődő osztály, melyet Buddy Melges az 1992-es Amerika Kupa győzelme után Richel Pugh tervezésével dobott a piacra. Kemény marketinggel elérték, hogy néhány éven belül az osztály világbajnokságán már 127 hajó indult. Általában négy fő vitorlázza, de a maximum súly nem haladhatja meg a 360 kg-ot. A hajót rendkívül népszerűvé teszi a hatalmas aszimmetrikus spinnakere, mellyel bőszélben nagy sebességek elérésére képes. Mint látható, a világbajnokság lassan presztízsértékű lesz a jónevű vitorlázóknak.