Az első éjjel és a második nappal meghozta „áldozatait” a Rolex Sydney Hobart. A versenyben éppen élen álló VO70-es ABN AMRO ONE, majd valamivel később a 30 méteres Maximus is árboctörést szenvedett. A Ray White Koolmooloo elsüllyedt. További kiállások lejjebb.


mentés a Maximus fedélzetén © Daneil Forster/Rolex

30-37 csomós szélben kényszerült feladni a versenyt hajnali 03.08-kor az ABN AMRO ONE és 03.30-kor a Maximus. Utóbbi hajón hatan sérültek. Mike Sanderson annak örül, hogy legalább a legénység minden tagja épségben megúszta a dolgot. A hajót pedig Sydney fele fordította.






A Maximus forstágának rögzítése törött el, amely azt eredményezte, hogy a karbonszálas árboc pont cockpitba zuhant. Sajnálatosan éppen ekkor készülődött fordulóra a csapat, így majdnem megsemmisítette a legénység pár tagját a cockpit hátulsó részében, de szerencsére a zuhanást megtörte az iker kormánykerék és a grinder fogantyúja. „Azt hiszem hihetetlenül szerencsések vagyunk, hogy nem halt meg senki sem,” – mondta Treleaven.


Az árboc kidőlésekor

Trevalen fejsérülést szenvedett, ami eszméletvesztéshez vezetett.

A többi sérült:

Glenn Attrill, George Hendy, David Mundy és Martin Hannon különböző sérüléseket szenvedtek a fejükön, a bordájukon, medencéjükön, hátukon. A legkomolyabban az új-zélandi David Mundy sérült, akinek lába törött, bordái mellett és a légimentők szállították el. Ma reggel napfelkeltekor három csapattagot vittek kórházba helikopterrel, míg kettőt rendőrségi motorossal.








az Ichi Ban jól tartja magát © Daniel Forster/Rolex


A Maximus kormánya is megsérült az eset során

és a vitorla rátekeredett a propellerre. Ezeket is csak ma reggelre sikerült helyrehozni és a Maximus a Jervis-öböl fele vette az irányt félkormánnyal.







A

harmadik és negyedik kiesője

a versenynek az Endorfin és a



Sailing With Disabilities


, akik kormánymű meghibásodás miatt kényszerültek Sydney fele venni az irányt. A 78 indulóból eddig 8-an adták fel a versenyt. A


Cookson 50 Living Doll rádió probléma miatt állt ki.






A verseny




legdrámaibb pillanata




az volt, amikor Mike Freebairn 1968-as győztes hajója, a Ray White Koolmooloo ottani idő szerint


09-31-kor leadta a segélykérő maydayt, melyben közölte, hogy

hajójuk süllyed

és sürgős beavatkozásra van szükségük. A hajó ekkor 60 mérföldre volt a partoktól, Narooma magasságában.







Két helikopter és egy másik versenyben lévő hajó a brit jacht, az Adventure indult segítségükre. A rendőrségi naszád is útnak indult, hogy a nyolctagú legénységet megmentse.






A Ray White Koomooloo korábban vezette is a 2006 Rolex Sydney Hobart összetett handicap listáját.






Valamivel később Mike Freebairn megtörten nyilatkozott a hajó süllyedéséről, már az Adventure fedélzetéről. „Mindent megtettünk, hogy elkerüljük a süllyedést,… 10 éve volt ez az életemnek. Felújítottunk minden nutot, minden csavart.”






A víz a tulajdonos szerint hirtelen kezdett beömleni a hajóba, de nem találták meg, hogy hol dől be, mericskéztek egy kicsit, de a legénység biztonsága érdekében a hajó elhagyását választotta.





Helyi idő szerint 13.00 órakor átvette a Koomooloo legénységét a rendőrségi motoros, amely ezután egy korábbi győztes hajó, az Illusion (Graham Jackson) fele vette az irányt, hogy felvegye annak repedt bordájú kormányosát – a motoros ezután Eden fele vette azirányt, a hajó pedig folytatta a versenyt.







GETAWAY - az első bójavétel © Carlo Borlenghi / Rolex



Andrew Buckland és Andrew Hunn hajója a

Mr Kite szintén kiállni kényszerült

rig problémák miatt.





Bob Oatley 2005-ös győztes hajója a Wild Oats XI pedig továbbra is rendületlenül vezet. A hajó szép lassan már túl van a Bass-szoroson, amely elválasztja Tazmániát az Ausztrál főszigettől. Előnye 35 tengeri mérföld a Skandiával szemben.






Helyi idő szerint 13:35-kor mikor már 3 mérföldre volt csak a Skandia a Wild Oats XI nyakán, akkor




a Skandia svertje (canard) eltörött




, az egyetlen középen használható laterálfelületét, amelyet cirkálás közben használt a lee oldali sodródás megfékezése ellen, egészen eddig a pillanatig.




”Nincs elképzelésünk sem, mi történhetett – akár el is csaphattunk valamit. Amit tudunk, mindössze annyi, hogy hallottuk a hangos reccsensét és már láttuk is elúszni a canard egy darabját,” – kommentálta az eseményeket a Skandia kormányosa Grant Wharington.





A hajó továbbra is képes arra, hogy elérjen Hobartba a jelenlegi körülmények között, de a hajó sok magasságot veszít.





Wharington sérült öreg paripája nem tudni meddig képes feltartóztatni Matt Allen Volvo Open 70-esét, az Ichi Bant, amely már nincs 7 tengeri mérföldre sem tőle.


78 indulóból

az amortizálódott mezőny nagysága már csak 69 jacht, miután Philip King Salonája is kiállni kényszerült kormányhiba miatt.





Az IRC handicap alapján jelenleg első az Ichi Ban, második a Wild Oats, harmadik így is a Skandia.