Idén január 1-től újra változás van a Horvát tengeri hajóvezetői vizsgák terén, de most még csak egy „kisebb” jellegű. A Horvát Közlöny(Narodne Novine) 57/06-os számában megjelent Tengerészeti Törvény módosításának 2 pontja az érdekes, mégpedig a 35. szakasz (2) pontja így szól:
A Szabályzat 9. melléklet 1.7. pontja valamint a 10.melléklet 1.10-es pontja 2007. január 1-től kerül alkalmazásra.
Már csak tudnunk kell: melyik Szabályzatról szól itt a Törvény kiegészítés és pontosan miről rendelkezik ez a 2 pont?
Nos, a Szabályzat a
Kishajók és jachtokról szóló Szabályzat
, amelyik egyben a tengeri hajóvezetői okmányokról-tanfolyamokról is rendelkezik. Ezen Szabályzat nevezett pontjai a
100 BT-s
(100 bruttóregiszter tonnás)
engedélyekről szól, miszerint az új engedélyek
(tehát akik ezt a vizsgát 2007 január 1-e után teszik le)
megszerzésénél további szigorítással kell számolni:
nem elég elvégezni az 50 órából álló elméleti tanfolyamot és levizsgázni
(ez idáig az ilyen tanfolyamokat az adriai kapitányságok 5-6 nap alatt bonyolították le
)!
A Törvény rendelkezése szerint
40 órás gyakorlatot kell szerezni
mégpedig
kishajón vagy jachton
(ez kb. 5- 6 nap hajózást jelent). Itt külön lényeges a kishajó vagy jacht meghatározás. Ismerve az adriai kikötők vizsgabiztos kapitányait, szinte biztos, hogy motoros jachtokon fogják ezt a gyakorlati-kötelező oktatást, a végén meg a vizsgát, bonyolítani!
5-6 nap motoros kishajón vagy jachton hajózni és gyakorolni, majd vizsgabizottság
(tengerész kapitányok)
előtt vizsgázni, biztos nem lesz olcsó mulatság!
Az egyik tengeri hajózási – oktatási központ előkalkulációja szerint
kb. plusz 6-700 EUR/fő
költséggel lehet majd számolni. Tehát a 100 BT-s tengeri
(már profi)
hajóvezetői tanfolyam + vizsga (elmélettel és gyakorlattal) így kb.1950-2100,- EUR közötti összegbe fog kerülni.
Szabad a lehetőség mindenkinek, a követelmény már nem is több mint bármilyen hajózási
(akár belvízi is) engedély megléte.
Szerintem viszont sok honfitársunknak elegendő a Tengeri kishajó vezetői engedély(30 BT-s) vagy a Nemzetközi Tengeri Hajóvezetői Engedély (szintén 30 BT-ig)-
(mindkét esetben a horvát engedélyekre gondoltam)
megszerzése is. Most még ezen engedélyek megszerzéséhez elegendő az elméleti tanfolyam és vizsga letétele, de ahogyan Horvátországban e téren szigorítják a Szabályokat, bizony hamarosan várható a nemzetközi tengeri hajóvezetői vizsgánál is a kötelező gyakorlati hajózás-vizsga és akkor: ez se lesz „olcsó mulatság!
-2-
A Tengerészeti Törvény Kishajók és jachtok Szabályzatának megváltoztatásáról és kiegészítéséről szóló Szabályzat 33.szakasza: (Narodne Novine 57/06)
A 9.mellékletben az 1.6.pont után egy új pont kerül hozzáadásra az 1.7. pont, amelyik így szól:
„1.7. A kishajón vagy jachton a gyakorlati hajózás (kihajózás,behajózás,kikötés, manőverezés, irány változtatás stb.) időtartama 40 óra.
A 10.mellékletben az 1.9. pont után egy új pont kerül hozzáadásra az 1.10. pont, amelyik így szól:
„1.7. A kishajón vagy jachton a gyakorlati hajózás (kihajózás,behajózás,kikötés, manőverezés, irány változtatás stb.) időtartama 40 óra.”
Minden hajózó kollégának békés tengert és élményekben gazdag hajózást kívánok!
Hovanec Zoltán
Yacht master-instruktor