Volt egy régi álmom, Volvo, meg offshore és Ocean Racing, ez amolyan gyerekes dolognak hangzott, de múlthét szerdától valóság.
Mikor 2005-ben, bekerültem az Azzardissimo Libera csapatába, a sokadik verseny után, megtámadott, egy izgalmas gondolat. Jó ez a tavi multiplayeres óriásszörfözés, de menjünk nagyobb vizekre is, van csapat, akadna pénz is, keressünk egy bérelhető offshore rohanógépet, és csapassunk az Óceánon is. Persze egy Libera nem nevezhető óriásszörfnek, de engedjétek meg, hogy most iróniát gyakoroljak a köztudat számára.
Szóval 2005 nyara, ott ültem a BYC büféjében, épp a legendás Pajabácsi virslijével birkóztam, mikor megláttam Mercit, és a virslitől motiválva azonnal meg is kérdeztem tőle: offshore racing machine, vász kosztet?
Persze már akkor is forrófejű voltam, és naivan azt gondoltam: ugyan már, ha pénz van, minden van, azaz simán leakasztható a szögről egy ütőképes offshore karbon hajó némi vízballaszttal, 30m-es árboccal, pár száz négyzetméter vitorlázattal stb… Egy hónap keresgélés után kiderült, hogy izgalmasnak hangzó elképzelésem mennyire naiv alapokon nyugszik, nem volt fellelhető a charterpiacon még hasonló sem. Megkérdeztem több céget is, de pár hét keresés után ugyancsak negatív eredményre jutottak. A problémát több irányból évtizedes tapasztalattal rendelkező több különböző ember körüljárta, de eredménytelenül. Az offshore racing elképzelés, úgy tűnt landolt a beláthatatlan jövő álmainak parkolópályás kikötőjében. Aztán elkezdtünk Kakas Mátéval Zadarba télen lejárni Tornadozni, ott volt a Cometa, egy dönthető kiles rohanógép, sokat stíröltük, Tornadoval meg is próbáltuk leelőzni a vízen, de nem sikerült soha. Akkor még nem gondoltam, hogy pont Zadarban fogok először Volvo60-as kormányához nyúlni.
Aztán eltelt pár év, történtek dolgok.. tavaly Farkyék-nál nyertünk egy versenyt, és a díjak közt ott volt egy Volvo hajó műanyagjáték makettje, hamar kibontottam és sokáig nézegettük a pici műanyag játékhajót….. aztán jól berúgott mindenki, és hazamentünk.
Zadar 2007.03.13: Kakas Máté felhív, csak annyit mond: lehet jönni a Volvo-ra….
Zadar 2007.03.14:
Egy Volvo 60-as barátságosan várakozik a sukosani nagykikötőben, sokan vagyunk, szerencsés, aki ott lehet. A hajó kezelését részletesen bemutatják, pár mozdulatból meggyőzöttnek látszik a tulaj csapatban vitorlázási tudásunk kapcsán, hamar átadja a kormányzást és a teljes technikai kezelést. A hajó teljes irányítását fokozatosan birtokba vesszük, hamar végigforog mindenki színe minden poszton. Azt hiszem ez idő alatt, mellékhatások nélküli érzéstelenítő futott végig a fedélzeten, a városban felejtett tornyosuló munkák nyomasztását, nullázta a dekk hangja:
A nap sütött, a szél kellemesen fújdogált 15 csomó körüli erőséggel, finoman haladtunk, gyors fordulókat próbálgatva. Megkaptam a kormányt, legalább 10 másodpercet vártam, aztán genakker fel, így egy picit gyorsabban mentünk… Fél kettő körül, magyar vitorlajeleket fedeztünk fel a távolban, hamar odaérünk és üdvözöljük az igencsak meglepődött Pomuczt és 470-es csapatát. Aztán genakkerezés közben felmásztam az árboc tetejére, és készítettem néhány képet-videót, a nagykamera felcipelése igen kemény mutatvány volt, de megérte. Jó képeket lehet fentről készíteni, és leírhatatlan a kilátás, olyan érzés, mintha a szigetek közt repülne az ember a tenger fölött, mindenkinek csak ajánlani tudom egy Volvo60-as árboc tetejének megmászását haladás közbe teli vitorlázattal.
Technikailag egy Libera után nem éri nagy meglepetés az embert egy Volvon, de azét vannak kellemesen jelentős különbségek: elsősorban az, hogy rengeteg a hely, a vitorlákat van hova tenni. A jóval nagyobb munkaterület kényelmes kezelést biztosít, aztán ott vannak az extrák: pneaumatikus pumpával szabályozható nagyvitorla alsó él, és alba. Az albának ki van vezetve egy vészleoldó pedálbütyke mindkét kormányálláshoz. A kávédarálók különböző irányba különböző sebességgel tekernek, de van még egy könnyedén lenyomható sebváltó gomb is a csörlődobok tetején, amivel négy különböző sebességet érhetünk el csörlőzés közben. A darálók talpazatán található egy rugdosásra méretezett kapcsoló is, ezzel kiválaszthatjuk, hogy melyik csörlőt szeretnénk meghajtani aktuális darálógépünkkel. A grósz fal teteje az árboc sínen reff szegmensenként blokkolható, ami a „felhúzzuk a vitorlát és fent fixen beakad” elvet követi, de ezt minden egyes reff fokozatnál képes produkálni az árboc sín. Az árboc magas, nagyon magas, a kormány könnyű, és kellemesen markolható bőr borítása van.
és majd elfelejtettem, a dzsókerfunkció: nagymennyiségű vízballaszt!
Volvo60-ról készült videok innét letölthetők:
http://www.videotunes.hu/racingcharter
jó szelet
@Hortobágyi Gábor (Szöszi)
ui: elég jó kis hajó!