Soponyai Géza évek óta készül a Kékszalag elhódítására. Idén újabb hajóval rukkolt elő, a fekete csodahajó neve AVATAR…

Kékszalag 2007

Media-Contact AVATAR

Soponyai Géza neve nem ismeretlen a hazai vitorlázók számára. 50-es cirkáló, Dragon, Nautic 311, Nautic 330-as.. Ezek a hajók összekapcsolhatóak az Õ nevével. Õ alkotta meg a műanyag 50-es sablont, amiből rengeteg s



zép és gyors hajó került ki. Emellett a Dragon osztályt is újjáélesztette műanyag hajóival, melyek közül talán legismertebb a Signorina, Hónig Péter volt hajója. Egy szlovén tervezőirodával karöltve megalkotta a 90-es évek végén az első 12 méteres Nauticot, a Quadrigát. Ez a hajó még nehéz volt, hiszen ez szolgált ősmintának is, de ennek ellenére gyors hajó volt, látszott, hogy tengeri körülmények között is megállja a helyét. Ezután megrendelés érkezett Szlovéniából, ahol a Dusan Puh ( Centomiglia győztes ) vezette szindikátus szeretett volna magáénak tudni egy ilyen hajót, természetesen karbonból. A hajó elkészültével megcsinálták a maguk példányát is, Quadriga SL néven futott. A következő években a 311-es modell megjelenésével Sopi ebben a formában gondolkodott, és csinált egy nagyon könnyű 311-est, a Black Magic-et. Billenthető kiel, karbonárboc, ultrakönnyű test. Ezekkel a szavakkal lehetne jellemezni a ma is versenyző fekete hajót. Főhősünk számításait nem váltotta be ez a hajó. 2004-ben Litkey Farkas az Õ gondjaira bízta a 2003-ban győztes Lisa-t, mely ismét megmozgatta hősünk agytekervényeit. Télen nekiállt, és tavaszra megépült az Arcadom, ízig vérig puritán versenyhajó. Az megsemmisült Libera, a Pleasure bummját, nagyvitorláját és orrvitorláit örökölte, ezért is lett a neve Spirit of Pleasure. A Kékszalagon ugyan kikapott Litkey Farkastól, de ez nem vette el a kedvét.2006-ban a nyílt kékszalagon egy liberával, a Diegoval küzdve 5. helyen végzett, mint első klasszikus módon vitorlázott hajó. Sopi fejében ismét egy ötlet született, meg kellene csinálni ugyan ezt a hajót csak úgy, hogy nincs rajta kajüt, és semmi felesleges dolog. Igen ám, de ehhez el kellett adni az Arcadomot, mely tranzakció végül sikerült is. Somogyi Miklós személyében társra talált, és 3 hete vízre került az Avatar. Koromfekete test, piros vízvonalcsík, a szponzorcég színei. A hajók a One Sails ( ex Halsey ) műhelyéből származnak.

A hajó adatai:

hossz: 13 m

szélesség: 4 m

súly: 2700kg

kiel súlya: 1500kg

árbocmagasság: 20 m

nagyvitorla: 92m2

topgenua: 100m2

genua: 60m2

gennaker I.: 270m2

gennaker II.: 150m2

Mivel ezen a hajón nincs kajüt, jóval nagyobb vitorlák kerülhettek rá, mint elődjére. A bumm 70cm-el került lejjebb, ami valljuk be nem kevés. Szerelvényi kizárólag Harken gyártmányúak, elhelyezésük célszerű és egyszerű. A hajó 3 hete került vízre, azóta folynak a tesztelések és a próbavitorlázások. Személyesen is volt alkalmam kipróbálni a hajót, ami igazán lenyűgözött. Nemcsak méreteivel, hanem nyugodtságával és kiegyensúlyozott futásával. A genua bekötési pontja topra megy, ennek megfelelő az árboc stágolása is. A nagy denevéres nagyvitorla nyitása illetve zárása nem tűnik egyszerű feladatnak. A hajó várhatóan erős szélben tud igazán kiemelkedőt nyújtani. Árboca alatt hidraulikus pumpa



található, mellyel pontosan szabályozható az árboc feszítése. Érdekesség még a két orrsudár is, melyre azért van szükség, hogy a gennaker és a topgénua zavartalanul cserélhető legyen. A kisebb és fix rúd végére kerül a topgenua bepödrője, míg a kihúzható hosszúra a gennaker alsó sarka kerül.

A csapat rutinos vitorlázókból áll. A kormányos Soponyai Géza mellett a Kékszalag győztes Detréék diktálhatják az itinert, illetve hangolhatják a szerkezetet jobb sebesség elérésére. Rajtuk kívül több rutinos vitorlázó alkotja a keretet. Több, egyébként Asso99-ben vitorlázó versenyző kötelezte el magát a szalagra, elég csak Alibán Andrásra ( Fantomasso ) vagy Adorján Csabára illetve Tóth Robira ( Rock Me Baby) gondolni. Sopi bizakodó, és azt reméli, hogy nem az előre megjósolt szélcsend lesz a versenyen. A windgurut böngészve úgy néz ki, fújni fog…..