– Carina behúzásának története (Navula Passage és környéke) Régen irtunk Áronról aki éppen Fiji környékén került bajba. A története a helyi Times-be is bekerült. Olvassák el elöször mit ir Áron és utána érdemes az újságcikkben is elmélyedni.



Nov. 10.



12

:30

a propeller nem forog!



– Feltételezésem szerint a propellerben a stift eltört. Mivel itt a vízben elég sok

fa/növények/mindenféle

úszik a sziget közelében, így könnyen blokkolhatták a

propellert

és emiatt eltörhetett a stift. Ilyen már volt

Cape

Verd (

Mindenlo

) kikötésekor.



— Ezt a vízen ebben a hullámzásban nem tudom kicserélni. Javítás kizárva.


— Motor nélkül a bejáraton (

Navula


Passage

) nem tudok átmenni. Mindkét oldalt zátonyok, erős

össze-vissza áramlás

, és változó gyenge szelek. A bejárat 77 fok irányú, jellemzően keleti szembe szél van.


—- Közelben és távolban sincs biztonságos horgonyzóhely, a bejárat előtt folyamatos zátony végig a sziget mellett. Ha lenhetne, akkor

lehorgonyznék

és kijavítanám a hibát. Nincs erről a részről térképem, csak a

MaxSea

(digitális térkép a laptopon, laptop

aksija

1órát bír.), figyelmesen megnéztem az egész környéket és rajzokat készítettem. Találtam egy kis

Harbourt

a közelben, igaz kisebb a bejárata (POS: 18-03

.6S

; 177-15.9E), de hátha valaki válaszol a VHF rádiós hívásomra.



VHF rádiós hívások:


13

:00

I. általános hívás:
Hajónév,

Pos

, Probléma


13

:30

II. általános hívás: Hajónév,

Pos

, Probléma


POS (17-59S; 177-11E)


14

:30


Harbour

hívása:
Hajónév,

Pos

, Probléma


Senki nem válaszolt.



Taktikát változtattam, megpróbálok bevitorlázni, ha a jó szél

kitart

sikerülhet:


1. Kiszerkesztettem (szélirány, bejárat iránya, Carina széllel szembe 60 fokot tud menni, nagy a csúszása), elvileg sikerülhet, ha nincs áramlás és kitart a szél.


2. A kritikus szakasz 0

,8

tmf, a csat.

szélessége

0,3 tmf



A szél teljesen elállt és esik és esik és esik. Lassan sodródok a zátonyok felé. 0

,82

tmf a táv. Nem tudom megállítani nincs szél, csak az áramlás. Az evezés sem segít.



15

:30


Coast


Guard

hívása:

Hajónév.Pos.Probléma

. Közeledek a zátonyokhoz. Segítséget kértem. Nincs válasz. Illetve egyszer hallottam valakit, aki nem azonosította magát és csak beleszólt éppen.



18

:30

Szerencsére nagyon gyenge szél jött, így 0,5

cs

nagyon lassan, de távolodok a zátonyoktól. Esik folyamatosan. Rossz láthatóság.



Ok. Nem jó ez a taktika.



19

:00

Rádiózás 14,287

MHz

(USB)


VK2VZ, Péter, Sydney, 5-9 Informálom Pétert a helyzetemről.

Kérem

informálja Aput erről. Mivel itt szinte abszolút nincs hajó forgalom, így nem tudok senkit megkérni, hogy húzzon be.

Hajónév

.Pos

.Probléma

. VHF rádiót úgy

néz

ki itt nem figyelik.


Talán Apu talál valakit Budapestről, aki be tud húzni a bejáraton, utána van egy biztonságos

horgonyzóhely

és ott tudok motort javítani. Péter

msn-en

hívta Ferit, aki felhívta Apu (Budapesten reggel 7 van.). Péterrel 23

:00-ig

folyamatos kapcsolattartás 30 percenként

info

csere.


22

:00

POS (17-59S; 177-10E)


Én próbáltam a pozíciómat tartani, és a bejárathoz nem közel menni.


Péter informált, arról, hogy Apu milyen ígéreteket kapott a

Navytól/Rendőrségtől/Mentési

Központtól.



Azt

ígérték

kiküldenek valakit este, így egész éjjel fent voltam és tartottam a pozíciómat és figyeltem/vártam a hajót. Felkészültem egy rakéta kilövésére és a

poz

. fények is égtek természetesen.


Senki nem jött 5-ig (POS

:18-00S

; 177-10E), így 5-7 között aludtam egy kicsit.



(Mostantól

Tonga

idő helyett

Fiji

időt írok, mínusz 1óra.)



Nov.11.


VHF rádió:


7

:45

Rádió operator hív.


POS. megadása, helyzet leírás.


8

:05

Ismét rádió

op

. hív


POS megadása ismét.


(17-56S; 177-07E)



8

:00

14,287Hz (USB)


VK2KV, Péter, Sydney, 5-9


A

POS.-omat

ismét megadtam. Pétert azt az üzenetet kapta Aputól, hogy de.

valaki

kijön és behúz. Õ most lement vásárolni, de majd

inetrenet

közelben lesz később friss hírekkel.



8:55

A

kereső hajó kapitánya hív. Ismét megadom az egzakt

POS-omat

, illetve az átjárótól 4

tmf-re

220-ra vagyok. Kilövök egy rakétát, és egy kézi fáklyát is begyújtok. (Így talán lát



)



9

:00

14,287Hz (USB)


VK2KV, Péter, Sydney, 5-9


A

POS.-omat

ismét megadtam. Sajnos

egyenlőre

nincs hajó, próbáljak bevitorlázni ez az

üzenet.Nem

lettem boldogabb.



9:15

A

mentési központ rádiósa hív, elmondja, hogy nincs hajó. Keres, de

egyenlőre

nem talált. Próbáljak bevitorlázni és próbáljak a vízen megállítani valakit. Válsz: itt nagyon ritka a hajó forgalom. Megpróbálok bevitorlázni, de egy kis motorcsónak legyen készenlétben vész esetén (1 t, 19 lábas hajóhoz elég egy kicsi motoros.) Változó gyenge szélben kockázatos manőver motor nélkül. Nem ígért semmit. Irány a bejárat! Gyenge széllel 1-1

,5

csomóval haladok.



9:45

A

mentési központ rádiósa ismét hív, semmi lényeges új információ.



10:30 Meglátok egy kis

motor csónakot

néhány száz méterre tőlem. Nem mentési csónak, csak 3 horgász menne ki horgászni. Fáklyát gyújtok

rutin szerűen

. Észreveszi.

Felém

jön. VHF rádión meghívom. Válaszol. Majd elkezd franciául beszélni. Ezen a szinten már mindegy, elmondom franciául mi a probléma (nyelvtani hibákkal megfűszerezve) és kérem a segítségét. OK. Behúz a biztonságos horgonyzóhelyre. 2 tmf az átjáró, összesen 4 tmf-et húz, az átjáró után horgonyt dobok. Megadom az elérhetőséget és elköszönök. MERCI!



Itt kb. 20

percet

állok és jön egy motoros. Felajánlja, hogy a szálloda (

SeaShell

) bójájáig 2 tmf a táv elhúz, mert

az

biztonságosabb. OK.


13

:00

már a bóján állok.



Ben



és

Pat

átjön a

hajómra

és nagyon tetszik nekik Carina. Õk a szállodában dolgoznak. A munkájuk, hogy motorossal viszik ki a turistákat szörfözni.


Egy napja nem ettem szinte semmit. Csak kekszet és kávét rummal. Ami elég, de nem túl fincsi.


Nagy ebédet készítettem:


Rántotta


Kukorica konzerv


Leves



Hinano



(Tahiti sör)



14

:00

után motor ellenőrzése. A stift ok, nem tört el. Sajnos a sebváltó nem ok, ami a motor alatt van

a

áttétel után. Szerelés csak a parton lehetséges.



Kiúsztam a partra a szállodához (100 m úszás, 100 séta – megvágtam a lábamat egy korallban).


Azt hittem hétfő van, de vasárnap

van :

)


Pedig minden nap írok Jacht Naplót, hogy kb. képbe legyek a napokkal.

Api

a helyi búvár világosított fel erről. Több helyivel összehaverkodtam, tetszik a

fiji

nyelv. Egy riporter hívott a

Fiji


Times-tól

a mentés

kapcsán

telefonon beszélgettem vele, nagyon tetszet neki a weboldalam 🙂 Főleg a nyitókép.



Majd kimentem a strandra sétálni egy kicsit. Sokan halásztak, általában ketten közösen egy nagy hálóval sétálva a vízben. Illetve

van

aki dobóhálóval próbálkozik.




Fiji



indiaiakkal találkoztam a parton, akik sörrel kínáltak. Beszélgettünk, majd adtak néhány halat vacsorára. 1 kg hal ára itt 6

fiji

dollár, ajánlották ezt a munkát nekem. Jobban meg kéne tanulnom horgászni.



19

:00

14,287Hz (USB) Rádiózás


Péter, VK2VZ, 5-9,


Motor probléma vázolása. Vontatási téma vázolása. Olcsó megoldást keresek, ez idő igényes. Ha az embernek pénze van, akkor gyorsan el lehet ezt intézni. Nekem inkább időm van, mint pénzem.


Este a gyertya fényénél Hemingwayt olvasok (The

Nick


Adams


Stories

)



Tanulságok az eset kapcsán:


—————————


A motor probléma nem PAN

PAN

hívás, de okozhat nagy problémát is néha.


Később lehet PAN

PAN

vagy akár MAYDAY is (pl. neki sodródva a zátonynak a héj sérül, és süllyedni kezdek, ebben az esetben az én életem is veszélyben van: MAYDAY hívás)



Először is mindenkinek mindent köszönök.


Részletesebben:


1. Péter, VK2VZ, Sydney volt a kommunikáció csatornánk, nélküle nem tudtam volna informálni Aput a helyzetről.


Nov. 10. 19

:00-23

:00 és Nov. 11. 8

:00

– 10:00 hihetetlenül sokat rádióztunk és ez sokat segített. Köszönöm.


2. Apu, hihetetlen módon, Budapestről szervezte a szombat esti mentést

Fijin

. Sok szervezettel és emberrel beszélt. Az egész sziget tudott már rólam, hogy várok egy

hajóra

aki behúzna. Ennek kapcsán keresett meg ez újságírónő. Apu volt a kapcsolat a

Fiji

szervekkel, főleg a Mentési Központtal. (Lásd.

Fiji

Times) Õ adta át a pozíciómat, mert VHF rádión nem hallottak. Később kiderült, hogy itt a VHF rádión a 16-os csatorna helyett a 86-os csatornát használják. Ezért nem kaptam választ.


3

.Mentési

Központnak nem hatásköre a motor probléma miatti helyzet kezelése. Nem PAN

PAN

nem MAYDAY hívás/helyzet. A feladata ilyen esetben a folyamatos kapcsolattartás, hogy vész esetén tudjon lépni. Tehát ígérgetek és vártak.



Mivel ezen az átjárón kicsi a forgalom, így nehéz volt hajót találnom. Néhány hónapja ezen a környéken sok-sok jacht vitorlázott, de most van a szezon vége. Ilyenkor már senki nem vitorlázik.



Jobb lett volna a motort korábban ellenőrizni, és az első vitorlást megállítani vészjelzővel, vagy kora du. az erősebb szélben megpróbálni az átjárót. Sajnos ezeket az ember nem tudhatja előre.



A legfontosabb irányelvem az volt, hogy a hajót ne kockáztassam. Általában ez a legfontosabb!


Méder Áron