(frissítve!!!!) Belzebub (Baál-Zebub), bibliai alak, a gonosz egyik megtestesítője. Szerepe és története hasonló Luciferéhez. Nevének jelentése: a legyek Baálja vagy ura. Ilyen néven tisztelték Baált Ekronban a filiszteusok (2Kir 1,2.3.6.) Máté evangéliumában fordul elő a név elsőként a ma ismert formájában (Belzebub, Mt. 10,25), a korábbi szövegben a Baál-Zebub alak olvasható.

Igy olvasható a wikipédián Belzebubról, viszont mi ismerünk egy másik Belzebubot. ami idén tölti be a fél évszázados kort. A jégvitorlás, mert arról van szó Agárdon található,  1958-ban épült Balatonfüreden a Gerlóczy család megrendelésére. Tipusa Yenkee és itthon két szán létezik belőle.


A Vitorlázás Magazinban 2006 februárjában jelent meg az alábbi cikk:

Belzebub a Yankee

Csak kevesen tudják, hogy a fenti cím mit is takar. Akik tudják, örülnek annak a puszta ténynek is, hogy láthatták élőben, netán utazhattak vele lassan, gyorsan, vagy igazán szerencsés esetben nagyon gyorsan.

Nem csigázom tovább az érdeklődést, hiszen a mellékelt képek láttán már majdnem minden kiderült, ami pedig nem azt a következő írás meséli el.

A Yankee, mint azt a neve is jelenti, észak amerikai, azon belül kanadai. A hazánkban közismert és sokak által használt DN jégszán, hozzávetőleg háromszoros nagyítása. A Yankeevel vitorlázó személyek ketten, egymás mellett helyezkednek el a kokpitban. Az irányításra kerekkormány szolgál, amely az ordeck alatt található vízszintesen rögzítve.

A DN jégszánnak csak egy hídja van, mely végein egy-egy korcsolya található. A harmadik korcsolya, a kormányzott korcsolya a szántest elején kap helyet. A kanadai kétszemélyes szánnak két hídja van. Egy a klasszikus helyen, úgy, mint a DN esetében, a második, kisebb híd a szán orrát nyújtja meg, mintegy méterrel, mely végén szintén a kormányzott harmadik korcsolya található. Az orrhíd azon túl, hogy esztétikailag is sokat dob a Yankee-n, roppant jó rugózást is biztosít az óriási szerkezetnek, ami 70-80 km/óra sebességnél szinte ring a két elégedett vitorlázó alatt. A jégszánnak neve is van: Belzebub.

Itt egy rövid kitérő: amikor a múltban DN jégszánommal aktuális vendégemet jégvitorláztattam, csak igen szűkösen fértünk el, akkor is egymás előtt-mögött. Beszédre igen kevés esélyt adott az ülésrend, maradt a fordulunk fejet le! És a halsolunk fejet le! Pedig milyen jó lett volna többet és tartalmasabbat beszélgetni. Talán ezt olvasva sokan egyetértenek. Nos a Yankee ebben is óriási, hiszen az egymás mellett két ülés új távlatokat nyit a társas jégvitorlázásban.

Lássuk a képen látható 80-as vitorlaszámú Yankee vázlatos történetét, melynek nagy részét Stubits János mesélte el nekem. A szán kanadai tervek alapján készült Erdős János hajóépítő mester balatonfüredi műhelyében. Az építető Dr. Sándor Pál fogorvos volt, aki 1958-ban kapta meg a szánt. Tulajdonostársa Dr. Gerlóczy
Pál
volt, akivel csak nagyon ritkán használták a közel nyolc méter hosszú Yankee-t..A jégvitorlás veretezését, felszereléseinek összeállítását Stubits Jánosnak köszönheti. Ekkor még szinte csak vasból készűltek a felszerelések, melyek nagy része ma is díszei a szánnak.A három korcsolyát, melyek magukban is remekművek a balatonfüredi hajógyárban készítették bronzból és tőlgyfából.

A
80 as Yankee először 1975-ben indult versenyen, Stubits Jánossal. A versenyen az egyetlen kanadai mellett négy darab 15 m2-es szán indult, melyek szintén két személyesek, ám teljesen más elrendezésben és felépítésben. Ekkor csak kevesen DN-eztek a Balatonon, köztük is élen járt Tolnai Kálmán és Dr. Sándor Pál. Korábbi írások alapján a Yankee jégvitorlás mért maximális sebessége 180 km/óra, mely adatot Stubits János is megerősíteni igyekezett egy történettel, mely szerint 1976-ban
erős északi szélben Csemba Lászlóval, aki akkor Repülő Hollandi mancsaft volt, Balatonfüredről
Balatonkenesére 12 perc alatt rohantak át. A jég akkor szinte tükörsima és rianásmentes volt, legalábbis azon a területen. Nehéz
lehetett uralni a hatalmas szerkezetet és a megállás még annál is nehezebb feladat volt.

A jégszán sokáig Gyúrón, Gerlóczy Péter hajóépítő műhelyében állt, ahonnan magam hoztam el a Velencei tóra. 1999-ben összeszereltem és rövid vitorlázás után megroppantottam az öreg és elhanyagolt szerkezetet. A Yankee visszakerült Gyúróra, ahol ázott, fázott. 2005 őszén Majthényi Zsombor barátommal ismét elhoztuk a Velencei tóra, Agárdra. Teljesen szétbontottuk a szántestet, majd főleg a megroppant oldalát javítottuk ki és erősítettük meg. A főként eredeti alkatrészek visszaépítése után erősítés és felületkezelés gyanánt két réteg epoxi lamináttal vontuk be. A korábbi csiszolásokkor előbukkanó eredeti festések, színek elárulták hogy is nézhetett ki több, mint 30 éve a kanadai jégszán. Legjobb tudásunk szerint visszaállítottuk eredeti állapotába és
2005-2006 telén 25 órát, az idei
idei télen eddig, mintegy 20 órát vitorláztunk vele. Ragyogó szerkezet, élmény vele rohanni, közben akár beszélgetni utasunkkal. Az országban két Yankee van használható állapotban. A másik Balatonföldváron a Spartacus „jegén” Erdélyi Béci tulajdonában.A vágyam az, hogy egyre több régi, szép nagy jégvitorlás legyen tavainkon, rendben tartva, ápolva, használva. A legnemesebb használat pedig az lenne, hogy egy-egy nagy DN regatta előtt látványosság gyanánt, nosztalgia versenyt vívnának
A teljes megsemmisülés ellen.


Timu

Belzebub technikai adatai:

Max hossz: 7.80 méter

Szántest max szélesség:0.95 méter

Híd szélesség:4.85 méter

Orrhíd kinyúlás hossza: 2.00 méter

Árboc magasság a decktől: 6.70 méter

Baum hossz: 3.20 méter

Vitorla: 15 m2

Teljes súly: 150 kg

Korcsolyák hossza: 1.10 méter

Tulajdonos: Gerlóczy Péter

A DN-ek mint kicsi szúnyogok rohangálnak a jégen, de a Belzebub az suhan. Néhány kép a vörös jégszánról: