2008. szeptember 13-19., Portoroz – Velence – Izola

A tengeri charter-vitorlázók „anyja”, Zboray Merci 2006-os tragikus távozása óta harmadszor került megrendezésre a Spirit Kupa tengeri charter-verseny. A rendezők célja nem több, mint egy megfizethető és kötöttségektől mentes emlékversennyel emlékezni Mercire, de fontos, hogy ez lehetőleg vízen és a parton is színvonalas rendezéssel párosuljon. A túra és pálya-futamok felváltva követik egymást, hogy minden terepen összemérhető legyen a vitorlázó-tudás. A rendezést egy – Merci munkatársaiból álló – lelkes fiatal, balatoni verseny-vitorlázókból álló kemény mag készíti elő és vezényli le, akik mellé idén szép létszámban csatlakoztak magyar tengeri vitorlázók.


Az előző két verseny a horvát Adrián zajlott, idén a mezőny a szlovéniai Izolából és Portorozból gyűlt össze és Portorozból indult az olasz partok felé, Velencébe. Aki már hajózott erre, az tudja, hogy a Velencébe való „átkelés” (valóban nem sok, kb. 55 tengeri-mérföld, ami kicsit komolyabb, de azért vállalható egynapos túrának felel meg) még akkor is nagy élmény marad, ha ma már a Szlovénia és Olaszország közötti vízi határvonal átlépése semmilyen procedúrát nem igényel (hála Schengennek).


A tíz hajós flotta gerincét a 6 egységből álló Bavaria 35Match osztály alkotta, amelyben színvonalas és szoros küzdelem folyt a helyezésekért. Az OD flotta mellett a nagyobb hajókat kedvelő négy csapat ORC osztályban mérték össze tudásukat, versenyszellemből és elszántságból itt sem volt hiány.


Egy Izola-i próbafutamot követően az első futam a Portoroz-Velence táv volt, ami az előző napon dühöngő bóra 20-25 csomós „maradék” szelében indult. A szlovén partok mellett még nem kerülhettek elő a hátszélvitorlák, de fél-távnál a szél mérséklődésével a Bavaria 35M-ek már felhúzták gennakerüket és jó sebességgel, halzolgatva haladtak a velencei bejáró előtt kitűzött cél felé. Az olasz partok mellett leálló szélben épp naplemente után futott be az első hajó (Kakas Máté – BAV35M). A Bavaria 35M hajók teljesítményét jól jelzi, hogy több ilyen hajó is a papíron jóval nagyobb teljesítményű Dufour 44 és 40 hajók előtt futott be. Az ORC osztályt Novák Csaba magabiztosan nyerte, Harmony 47-ese (Albert) jól ment az erős szélben.


Az előző napi éjszakai behajózás után, másnap Velence felfedezése volt soron. A játékos versenyen a csapatoknak egy sor ügyességi feladatot kellett teljesíteni (evezősverseny a lagúnákban, autóval rendelkező velencei polgár becserkészése, éneklés a Szt. Márk téren, stb.). A nap így könnyen elment, a feladatokat a csapatok jelentősen túlteljesítették (a vaporettó-vezetés és a jegyek kezelése nem szerepelt a feladatok között). Ezen a napon egyértelműen a két ORC hajóból összeállt csapat vitte a pálmát (Vermesy Sándor – Jonathan Pink (Dufour 44), Novák Csaba – Albert (Harmony 47)).

A harmadik versenynap programja Velence – Izola (Szlovénia). A késői rajt és a gyenge szél miatt a táv fele előtt rövidített befutónál ért véget a verseny. A leállás után a tenger felől jött meg a szél, aki a partot választotta bennragadt. A trükkös, gyenge-szeles, kreuz futamon elsőnek Nagy Vendelék futottak be BAV35M hajóval. Az ORC osztályban Vermesy Sándoréknak (Jonathan Pink, Dufour 44) jött ki a lépés és nyerték a futamot. A csapat estére ért motorral Izolába, ahol belecsöppentek az Izolai Boat Show-ba, amit épp akkor tartottak a kikötőben.


A negyedik nap a pályaversenyé volt. A tervezett három futamból azonban mindössze egyet sikerült megtartani, itt ismét Kakas Mátéék futottak be elsőnek (BAV35M), azonban ezzel együtt sem sikerült osztályukban maguk mögé utasítaniuk Sabján Annamária csapatát, mert a második futamon begyűjtött betlijük (hatodik hely BAV35M osztályban) miatt a két futamgyőzelem is kevésnek bizonyult. Sabján Annamariék így egyenletesen jó teljesítménnyel, de futamgyőzelem nélkül nyerték a BAV35M osztályt, második Kakas Mátéék lettek, harmadik helyen Krauth Balázsék csapata végzett. ORC osztályban Vermesy Sándorék (Jonathan Pink – Dufour 44) jól mentek a gyenge szélben, ezzel biztosították be elsőségüket Novák Csabáék előtt.


A Spirit Kupa idén már egy tekintélyes üveg-vándordíjban is testet öltött, amelyet a One Design osztály nyertese – Sabján Annamáriáék – vihettek haza egy évre. Reméljük jövőre még többen próbálják elhódítani tőle.

De ami a lényeg: a díjkiosztón ismét Merci emlékére koccantak a poharak…


A IV. Spirit Kupa időpontja 2009. szeptember 12-19.

Minden a Spirit Kupáról: