Magyar hajó nyerte a finn-dinghy master világbajnokságot
Idén is a szokásos módon pünkösdkor kezdődött a hét futamos verseny. A franciaországi Bordeaux-hoz közeli, az óceántól pár kilométerre lévő 2-3 Velencei-tó méretű tavon rendezett versenyen 19 ország 264 főnyi 40-86 év közötti versenyzője vett részt. Minden futamot a tervezettnek megfelelően tartottak 1-4 illetve 2-5 B-s szelekben.
Az eredetileg két pályán 2-2 csoportos futamokat 1-1 csoportba vonták össze a versenyzők kérésére. A több, mint 130 egyszerre rajtoló hajó csak a legjobban indulóknak adott esélyt a kibontakozásra, a többiek inkább csak a rossz lehetőségek közül próbálták a jobbik megoldást választani. Előfordult, hogy a raum bójánál 40 hajó állt össze egy tutajba. Ilyen módon szerencsével a bója mellett becsúszva 40 helyet lehetett előre ugrani.
A szél is okozott nagy meglepetéseket a csíkosságával és a nagy szélfordulóival. Volt eset, amikor egy kis területű légörvényben két hajó bucskázott, miközben a közelben lévőket meg sem legyintette a nyomás.
Természetesen a legjobbak ilyen körülmények között is érvényesültek. A verseny összetett első helyét, a magyar csapat nagy örömére, a Pata hajóval induló német André Budzien nyerte. Meglepetésre, a pumpálásért éppen előttem teljesen jogosan 720 fokos fordulóra kényszerített és józanságát elvesztő cseh olimpikon, Michael Maier csak 4. lett.
A magyar csapat egy része gyűjti az erőt
A magyar résztvevők eredményei: Antal Gábor 29. (grand masterben 6) , Rutai István 39., Sipos Péter 52 (gm 17.), Varga Lajos 76., Pay’r Egon 112. (gm 35.) és Beliczay Tamás 166 (grand grand master 47.).
Ha korai rajtért nem lettek volna kizárások közülünk, akkor számos helyezés szebben nézne ki.
A számos, korábban a világ vitorlázásában vagy saját országában eredményes versenyző között nagy élmény versenyezni. A hajók versenyképessége nagyon egyenletes, ebben alig van eltérés.
A 2010-es finn-dinghy master VB-re Splitben kerül sor, szinte hazai pálya a több, mint 2000 km-re lévő francia helyszín után. A mostani szavazás alapján 2011 rendezési jogát az olasz Toscana kapta, a még pályázó brit Wales-szel szemben. Új lebonyolítási forma is kidolgozásra kerül.
Beliczay Tamás
A Finn legendái
A finn osztály tele van élő legendákkal, de néhányan inkább legendásak, mint mások. Vegyük csak Didier Poissant-t Franciaországból. 1996-ban, 73 évesen tért vissza a finnhez, és 13 évvel később is állandó résztvevője a Finn Master Világbajnokságnak. 86 évesen minden bizonnyal ő a legidősebb versenyző, aki valaha dinghy világbajnokságon indult.
Azt mondta:
„A francia és a tengerentúli barátaimmal való vitorlázás öröméért versenyzek itt, és azt csinálom, amit szeretek. Ha versenyezni akarok menni, a hajóm a garázsban mindig útra készen áll. A finn a szabadság: nincs legénység, nincs kikötő, nincs kényszer.”
Didier Poissant a Finn Masters-ek ikonjává vált, és ihletet ad, minden finnesnek. Az 505s, Snipes, Star és tőkesúlyos hajókon kívül, jelentős megnyilvánulásai közé tartozik, az 1956-os Olimpián való finnben való részvétele, ahol Paul Elvström a harmadik Olimpiai aranyát nyerte. Didier még 86 évesen is gyakran a két generációval fiatalabb versenyzők előtt végez.
„Ez egy jó verseny, de a szél macerás. Fiatalabb kell legyél ahhoz, hogy figyelemmel kísérd állandóan és jó reflexszel kövesd a szélváltozásokat. Egy kicsit fáradt voltam, ma sok hibát vétettem.”
A Finn osztály elismeri az olyan vitorlázókat, mint Didier úgy, hogy egy speciális kategóriát hoz létre a World Masters-en belül, amit egyszerűen csak „Legendák”-nak nevez, és amely a 70 fölötti vitorlázókra vonatkozik. A vezető legenda Franciaországban ezen a héten Walter Mai Németországból. Walter, 73 éves az 1972-es Olimpián versenyzett és jelenleg a lenyűgöző 21. helyen végzett. Didier-n és Walteren kívül, még 18 legenda versenyzett a héten Maubuisson-ban.
Robert Deaves cikke nyomán
Idönként a hölgyek is finneznek
Készülődés