Többnapos eső, szél és jeges zápor után a Le Havre előtti vízterület lehetővé tette a 20 csapatnak hogy nekivághassanak a 9. alkalommal megrendezésre kerülő kétkezes Transat Jacques Vabre versenynek.

Relatív jóindulatúnak nevezhető körülmények között a Csatornán kissé nyugat, dél felé haladhatnak köszönhetően az őszi szellőknek, melyek É-Európa felől a napos Costa Rica felé fújja őket.

És annak ellenére hogy a 6 Multi 50-esnek elméletileg 5050 tengeri mérföldet kell megtennie, jobbcsapáson elhagyva Barbadost, a 14 IMOCA Open 60-asnak pedig 4730 mérföldje van hátra Costa Rica-ig jobbcsapáson elhagyva a Dominikai Köztársaságot, a rajtot igen komolyan gondolta mindenki.

Ennek megfelelően, Franck Yves Escoffier és Erwan Lerouxvoltak azok, akik elsőként keresztezték a rajtvonalat gennakerrel a 7-9 csomós szellőben, hogy maguk mögött hagyják a nyirkos  tengert, valamint a nézőhajók farvizeit.

Az IMOCA Open 60-asok keményen rajtoltak. Kito de Pavant és Francois Gabart a Groupe Bel fedélzetén voltak az elsők, akik kitekerték a gennakerüket, talán túl korán is. Kénytelenek voltak lelassítani hogy a rajtvonal léoldalát elérjék, így túl korán törtek ki balra.

Dee Caffari és Brian Thompson bebizonyították, hogyan is kell ezt tökéletesen végrehajtani, és egy nagyon szépen időzített rajtot mutattak be a rajtvonal szél felőli végén. Eközben Seb Josse és Jean Francois Cuson a BT fedélzetén a vonal közepén rajtolt egyvonalban Marc Guillermot-al és Charles Caudrelier –val akik a Safran-t  sürgették ugyan abban a pillanatban keresztezték a rajtvonalat

Összetett időjárási körülményekre számíthatnak. Az Észak-Nyugati szélben a rohanás, csak közelebb hozza a változó gyenge szeles zónához őket egy magas nyomásban a tengeren töltött első napon

Stratégiailag jónak tűnt az a lehetőség, hogy északon maradjanak és az esetenként 40 csomót is meghaladó szelekkel megküzdve az élen az alacsony nyomású zónában amely útvonal keresztülvezet az észak Atlanti óceánon, vagy bölcs módjára korán délfelé veszi az irányt és megpróbál átjárót találni az Azori szigetek vonalában a magasnyomású rendszer gyengébb szelei között.

Rögtön meg is lett az első áldozata a versenynek, amikor Yves le Blevec és Jean Le Cam által vezetett 50 lábas Actual nevű trimarán 22 mérföldre Cherbourg-tól felborult. Mindketten megúszták a balesetet.