Folytatjuk a múlt héten elkezdett riportunkat Szoják Balázs frissen megválasztott főtitkárral.
z egyik legtöbbször hallott vád, hogy a Szövetség költségvetésében túl nagy az összeg a saját fentartására, míg az élsportra és az utánpótlásra nagyon kevés jut. Szükséges lépésként a saját költségek csökkentése is fel kell, hogy merüljön. Van-e erre valami elképzelésed?
Van elképzelésem. Erre az a nagyon precíz válasz hogy minden szegmenst felül fogok vizsgálni. És minden szegmensbe el fogok addig menni, amíg el lehet a józan ész és a gazdaságosság határain belül. Ennek valószínűleg lesz is valamennyi eredménye. Az már látszik, hogy lehet valamennyit spórolni, de önmagában ez nem fogja megoldani a gondokat. Itt a források oldala, ami nagyon fontos.Új támogatókat kell behozni. Amennyire lehetséges a Szövetség taglétszámát is növelni kell. Értékesíthető projekteket kell létrehozni, amik nem csak sportszakmai, hanem üzleti szempontból is megállnak.
A nem hivatalos statisztikák arról beszélnek, hogy ma Magyarországon rendszeresen, vagy rendszertelenül harmincezer ember vitorlázik akár itthon, akár a tengeren. Nyílván ez azt jelenti, hogy az MVSZ-nek ezeknek az embereknek a 75-80%-ára nincs rálátása.
Ez egy olyan tartalék, amiben szerintem lehet, és kell gondolkozni. Erre vannak egyéb jelek is, mert szerintem némiképpen ezt a réteget szólítják meg olyan versenyek.a Balatonon, melyek a Szövetség által rendezett versenyekből kicsit ki is lógnak. Õket, – ha nem is teljes jogú tagként – fontos megszólítani, szervezni őket és ezzel szélesíteni a sport bázisát.
Ez kicsit ellentmond az éppen vita tárgyát képező Elnökségi határozatnak, amely közvetlenül a kinevezésed előtt született és igen agresszív módon igyekszik erre a rétegre rátenni a kezét, ráadásul rosszul kommunikálva. Nagyon sok hajósról azt gondolom, hogy azért indul el ezeken az amatőr versenyeken, mert nyűg neki az MVSZ rendszerében részt venni és úgy gondolja, hogy ez kielégíti annyira, hogy elég legyen.
Ez is a főtitkári pályázatom része volt, hogy egy olyan könyített eljárást kell kidolgozni, amely esetleg csak egy-két versenyre szól. Nem kell feltétlenül pld. kék könyvvel, versenyengedéllyel rendelkező vitorlázónak lenni ahhoz, hogy adott esetben egy-két őt szórakoztató versenyen részt tudjon venni. Ebben a Vitorlás Szövetségnek lépnie kell, hogy legyen egy olyan, ezt a területet is kiszolgáló, integráló adminisztrációja, amivel mi a tagságunkat, kompetenciánkat szélesíteni tudjuk és mégsem sodorjuk bele őket egy adminisztráció halmazba. Ezt úgy nevezem, hogy integrált eljárás. Vagyis egyszerűen az illető egy helyen minden szükséges dolgot el tud intézni.
A határozatra visszatérve, úgy itélem meg, hogy kicsit elkapkodott és talán egy kicsit nagyvonalúan kommunikált határozatról van szó, amelyben ugyan még nem vettem részt, de az eredeti tartalmával, ami a versenyrendezést és a sport szakmai részét illeti, messzemenőkig egyetértek és fontosnak tartom. Elvárható szemlélet az, hogy minden sportnak van egy olyan nemzeti szervezete, ami mindenki által elfogadott alapelveket és szabályokat fektet le, ráadásul nemzetközi kontextusban. Ez a sportnak alapvető érdeke, és ezt el kell fogadni.
Az, hogy milyen ellenszolgáltatást ad a Szövetség az ügyfélnek, vagyis a verseny rendezőjének ebben a kérdésben, az más kérdés. Ez minden versenynél egyedi, ezért nem lehet ebben sem teljes igazságot tenni. Nem igazságos az, aki azt állítja, hogy semmilyen szolgáltatást nem ad ezért a szövetség. Nem a semmiből lettek a versenyszabályok, rendelkezések. A versenynaptár sem az égből pottyan. De az is a szándék volt, hogy ne a versenyen indulót vagyis a sportolót sújtsa a szövetség, hanem azt, akinél a bevétel lecsapódik, vagyis a verseny rendezőjét. Ezzel, ha a visszajelzéseket nézzük általánosságban nincs is gond. Még ha nem is örülnek neki. Azért a teljes igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy nagyon sok terület (hajóosztályok, utánpótlás stb.) alanyi mentessséget kapott a fizetés alól, és hogy sok egyesület így jobban is jar mint korábban. Az is tény, hogy az egész nagyságrend amiről beszélünk az egész szezonra vonatkoztatva, sem az utánpótlásnak, sem a szövetségnek sajnos nem jelenthet komoly forrást.
Nem az összeggel van baj, hanem az eljárással!
Igen, tekintettel arra, hogy ebben az eljárásban én nem voltam benne, de véleményem van róla. Sokan azt mondják, hogy miért nem emelte meg a Szövetség egyszerűen a tagdíjat. Ezzel a gond le is lenne tudva. Mondják. De nem ez volt a cél. Ezzel nem lett volna megoldva, hogy legyen egy keret megállapodás a versenyrendezőkkel, hogy a verseny az ismert szabályok mentén és módon történik, az engedélyezett szponzorokkal stb. Igen, biztos lehetett volna más konstrukciót is kitalálni. A lényeg, hogy legyen szakmai felügyelet ami működik is. Ebben mindenkinek egyet kell értenie és ehhez kell egy megállapodás.
Az is igaz, hogy a klubok fizetési kötelezettségei önmagában nem garanciái a szakmai szempontok érvényesülésének. Egyes klubok fizetés nélkül is ragyogó versenyt rendeznek, más klubok ha fizetnek is majd, bizonytalan marad a rendezés minősége. Ezért hangsúlyozom az együttműködés fontosságát, ahol a rendező, mégha üzleti alapokon is gondolkozik, belátja, hogy érdeke hosszú távon egy kontrolált szakmai szinvonalon és összehangolt rendszerben gondolkozni. Ebben az ügyben, ahogy ígértem, konzultációt kezdeményeztem az érdekelt tagegyesületek képviselői számára január elejére, melyről az MVSZ honlapján értesülhetnek az érintettek.
Azt látom, hogy például a nemzetközi osztályokat felesleges volt kivenni ezen kötelezettség alól, hiszen ha az utánpótlásra megy ez a bevétel, akkor az önépítkezésüket segítené.
Nyitott vagyok, hogy ezeket a dolgokat vizsgáljuk meg. Az erre vonatkozó visszajelzéseket is vizsgáljuk meg, hiszen senki nem tévedhetetlen, Pontosítsuk ezt a történetet, fejlesszük úgy, hogy mindenkinek jó legyen. Ez ne hiúsági kérdés legyen. Ez a megállapodás azt feltételezi, hogy a szövetség jelen tud lenni a versenyeken és annak színvonalát javítani tudja általánosságban. Ez a vitorlás sport érdeke.
Inkább azt gondolom, hogy a hiba az volt, hogy hatalmi szóval lett ez kommunikálva. Ezzel volt a baj és én ezen szeretnék a jövőben változtatni. Nyitottabb, elérhetőbb és reagálóbb sportvezető szeretnék lenni.
Szükség volna egy kis bizalomra és egy kis türelemre, hiszen mindenkinek az volna az érdeke, hogy erősítsük ezt a sportot. Látszik, hogy a jövő év sem lesz könnyű. Hiszem, hogy tudatos és kitartó munkának mindenki számára láttható eredménye lesz. Ha vannak tiszta képleteink, akkor arra sokkal könnyebb szakmailag és üzletileg is készülni a vitorlázás minden szegmensében.