(SAJTÓANYAG) Szélsőséges viszonyok a versenyen. Vitorlaszakadás, kormányrúdtörés, de volt a vitorlázó csapatokból, aki egyszerűen csak vízbe esett a verseny során. A kemény körülmények ellenére is jó hangulatban zajlott a vitorlás bajnokság.

Balatonalmádi Videoton kikötő adott helyet a 11 MOD (11 méteres One Design) hajók Nyílt Magyar Bajnokságának. A csütörtöktől vasárnapig tartó rendezvény igen változatos élményt nyújtott, úgy a versenyzőnek, mint a nézőknek. A verseny négy napján előbb a szélcsendes kánikulában, majd az utolsó két nap (húsz fokos hőmérséklet csökkenés után) viharos hidegben álltak rajthoz a hajók. A Magyarországon még újnak számító hajó-flotta, 2008-ban alakult 11 méteres hajók osztályszövetségévé. Ez a hajótípus az egyik legsportosabb nagyhajónak számít (hosszú, keskeny, alacsony építésű testével és modern technikai megoldásaival). Az elmúlt Magyar Bajnokságon két norvég hajóegység is rajthoz állt.

Finn Eriksen, a 2009-es év világbajnoka LYCKA nevű hajójával, és Erlend Munkeby a világszövetség elnöke a TACK nevűt kormányozta. A magyarok közül indult többek között, Mucsi László FORTÉLY nevű hajójával (2009 VB harmadik helyezett) és Somos Zsolt BOLERÓ-ra keresztelt vitorlásával (2009 VB ötödik helyezett).

A nyitónapon a kevés szél miatt nem volt futam, jó hangulatú várakozással telt. Második nap szintén gyenge széllel kezdődött, azonban ettől függetlenül a versenyzők megszavazták négy futam lebonyolítását. A nap végére mindenki elfáradt a +35 C fokos kánikulában végzett munkától, csak az esti közös vacsora nyújtott pihenést mindenkinek. Harmadik nap hajnalban már érezhető volt a hirtelen érkezett erőteljes lehűlés, ami nap közben sem ment +20 C fok fölé és a hideg viharos széllel párosult. A hajók kimentek a rajthoz, azonban néhány órás próbálkozás után lefújták, mindenki visszajött a kikötőbe. Napi egyenleg, néhány vitorla szakadás és egy kormánytörés.  Ez a nap halasztással telt.

Zárónap, vasárnap a viharos szél kicsit enyhült és a befújások is egyenletesebbek voltak. Alkalmas volt az idő még két futam lebonyolítására. A pályát almádi strand elé hozta ki az egyik versenybíró, ami kiváló látvánnyal szolgált a parton nézelődőknek, mint az később kiderült. Ezen a területen a kreutz bolyára közeledve olyan erős szélnyomást kaptak a hajók, hogy több esetben szinte a vízre fektették az árbocot. A norvég TACK nevű hajó nem úszta meg, egyik fordulónál vízbe került a teljes vitorlázata, (a hajó teljesen megfeküdt) a legénység egyike már is a vízbe pottyant. A mentés után a fordulóit befejezve a lemaradásuk miatt, azonnal spinnakert rántottak. A teljes legénységen látható volt a meglepődés, mivel a hajó orra először a vízbe merült, ezt követően azonnal kiemelte a spinnaker a széllökés hatására a közel 2 tonnás vitorlást, és mint egy rakéta megindult a már jóval előtte járó hajó után. Ez távolabbról úgy nézett ki, mintha egy nagy teljesítményű motoros száguldana vitorlákkal. Mielőtt utolérte a spinnaker lehúzásával akadtak gondjaik, ezzel maradtak a harmadik helyen a befutónál.

Így egy rendkívül látványos, de végül eredménytelen manőverrel szórakoztatták a nézőket és a versenyző társakat. Ezzel zárult a futam és a II. 11 M OD Nyílt Magyar Bajnoksága. Az ünnepélyes díjátadón Wossala György a világbajnok vitorlázónk az Európai Szövetség elnöke, a Magyar Vitorlás Szövetség társelnöke adta át a kupákat, egyben gratulált a versenyzőknek.

Érdekesség: Kálóczy Antal a 11 méteres hajótípus magyar flottájának vezetője (osztálykapitánya), hosszú sportdiplomáciai munkájának köszönhetően és egy éves előkészítő munka után, 2009-ben Magyarországon, Siófokon megrendezhette ennek a hajótípusnak (hajó osztálynak) a világbajnokságát. A hajót 1991-től gyártják Ron Holland tervei alapján, a világon három helyen: Amerikában, Ausztráliában és Európában (Kontinensünkön 2008-tól kizárólag a Magyar Úszóstég Kft. rendelkezik a gyártás jogával). A flotta legújabb tavaly épített TAPSI nevű hajója nyerte a magyar ranglista versenyét és az abszolút versenyben a második helyen végzett a világbajnok norvég egység mögött.


A Nyílt bajnokság dobogós hajóegységei

:

I.    hely:
LYCKA
NOR
Finn Eriksen
Morten J.Kolfaath, Morten Engeline,

Thore Vestby, Thor Egge

II.   hely:
TAPSI
HUN
Kálóczy Antal
Pálinkás Csaba, Tatárvári Tímea,

Simon Zoltán, Kálóczy Szebasztián

III. hely:
TACK
NOR
Erlend Munkeby          Dag-Olav Nikolaysen, Sabine

Amein, Anne M. Nikolaysen


A Magyar bajnokság első hat helyezett hajóegység:

I.
hely:
TAPSI
Kálóczy Antal

II.
hely:
OBSESSION
Czap Zoltán

III.
hely:
FORTÉLY
Mucsi László

IV.
hely:
ALP DEAM TEAM
Molnár Judit

V.
hely:
BOLERO
Somos Zsolt

VI.
hely:
MANUÁL
Zeöld Ákos


Legfiatalabb versenyző díj:

Kálóczy Szebasztián


Legidősebb versenyző díj a bajnokságon:

Thore Vestby

A következő világbajnokságot Norvégiában rendezik 2011-ben, ide több magyar egységet is várnak a szervezők.