Az alábbiakban egy nyílt levelet olvashatnak.

Tisztelt Alpolgármester Úr, Tanácsnok Úr, Elnök Urak, Vezérigazgató Úr!

Számos fejlett nyugati ország példáját látva és megtapasztalva, valamint a hazai helyzetet a valóságban megélve a hozzáférést keresők helyzetébe magamat beleélve fordulok Önökhöz, Hozzátok az alábbi témában legilletékesebbnek tartottakhoz.

A cél röviden: mindenki számára könnyen elérhető lehetőség biztosítása úszó járművének vízre tételéhez.

Kicsit hosszabban: a vízi járművek vízre tételének lehetőségét mindenki számára meg kell teremteni, amely jelentős részben a lehetőségek nyitottá és nyilvánossá tételének kérdése. A vízhez való hozzáférés turisztikai érdekünk, másrészt pedig erkölcsi kötelesség (más országokban következetes törvény) a kivételes és így vagy úgy monopolhelyzetbe kerültek részéről. Ebben az Önkormányzat sem lehet közömbös.

Ok: Füred, mint „a vitorlázás fővárosa” , egy hajóját idehozó és vizet elérni kívánó, nem itt szocializálódott, számára szinte egy „zárt város”. Egyetlen biztató információ a kemping honlapján egy piktogram. A valóság sem lényegesen jobb ennél, már ami a vízre tételt (kevésbé a kikötést) illeti.

A helyzet tőkesúlyos hajók tekintetében: a műszaki háttér csak bizonyos méretig áll néhány kikötőben a rendelkezésre, ez adottság. Ezzel kapcsolatos információ a BYC-nél és a Füred Marina kikötőnél található, de ott is csak magyarul és inkább csak a bérlők részére kínálva.

Kis hajók és csónakok esetében a műszaki háttér a kluboknál és a kikötőkben, a kemping strandnál, és a horgásztanyán adott. Ezen lehetőségekre némi utalás a már említett helyeken és a kemping honlapján van. A csak magyarul megjelenő eseti árak – feltéve ha vannak –  nem értékarányosak, ezzel is sejtetve a kelletlenséget.

Ezzel kapcsolatos próbálkozásaim: a Probio részéről ígéret hangzott el egy közmeghallgatás után, amely a strand felújítások kapcsán ígért megoldást. Felújítás megtörtént, ez a rész pénzhiányra hivatkozva elmaradt, de a kétségeim a szándékot is illetően megmaradtak.

Ideális állapot lenne, egy teljesen nyitott városi sója –  mint sok helyen külföldön  -, amelyet esetleg párhuzamosan egy egyesület  is használ. (Vajon teljesen kizárt-e, a BYC kikötő felújítás kapcsán a hajókikötő felé eső sója ilyen módon történő megnyitása és a meglévő kerítés befordítása a BYC zárására.

Tagadhatatlan, hogy a ráhajtás nagyobb hajóknál a jelenlegi sétány kialakítás miatt aggályos, de gondolkodásra érdemes.)A Kisfaludy strandon a Germering utca vonalában a meglévő kapun át egy parthoz történő lehajtás megvalósítása egy fa sójával a végén.)

Az egyesületek és kikötők vonatkozásában az ezzel kapcsolatos lehetőségek átgondolása után, egy nyílt tájékoztatásra van szükség, amely  a turisták szempontjából várhatón felkeresett információs helyeken közvetlenül vagy hivatkozással több nyelven rendelkezésre állna.

Tisztelt a vitorlázással, csónakázással lélekben és tettekben eljegyzettek, tisztelt vitorlázást támogatók, kérlek benneteket, hogy ne csak akkor legyünk végtelenül lelkesek és találékonyak, amikor saját versenyeink és telepünk támogatásáról van szó, hanem akkor is, amikor a mi nyitottságunk révén „amatőröknek”, turistáknak, hozzáférni vágyóknak mi szolgálunk lehetőséggel, még ha az kevésbé „profi(t)” hajózás is.

Üdvözlettel


Beliczay Tamás


Finn dingy HUN-9 szkipper, máshol mocó