Szinte minden tó életében eljön az az idő, amikor valamilyen úszó járművel megkerülik. Ezen tevékenység sokszor versengéssel is párosul.

Az Orfűn található Pécsi-tó életében most jött el a pillanat, hogy tókerülő versenynek adjon otthont. A tó méretéhez kitűnően illeszkedik a modellvitorlás, mint sporteszköz és mivel Pécsen található az egyik legpatinásabb modellező klub a Pécsi Ércbányász MK, így sorsszerű volt, hogy az rc vitorlás töri meg a jeget a Mecsek ezen hosszú völgyében.

A Pécsi-tó talán a legoptimálisabb terepe a modellvitorlás túraversenyzésnek. A tó elég nagy ahhoz, hogy a regatta, a régió legnagyobb túraversenye legyen, de nem olyan nagy, hogy a versenytávon, az adó vagy a vevő akkumulátora lemerüljön. Persze ehhez az is szükséges, hogy rendben legyen a felszerelésünk és megfelelő időt töltsük a telepeket. Amióta elkészült a tó körüli bicikliút, amely közvetlenül a parton található, lehetőség nyílt a modellvitorlás túraversenyzésre.

A szervezők nyílt versenyt hirdettek, három kategóriában. A 70 centiméter alatti testhosszúságú hajók az A kategóriában versenyeztek, ide tartozott a népszerű Micro Magic is. A B kategória, a 70-100 centiméter testhosszúságú hajókat tömörítette, itt az E és IOM hajók voltak többségben. A „csúcsragadozók” a C kategóriát foglalták el, melyben az M és 10-es osztály hajói vitorláztak.

A versenynek több célkitűzése is megvalósult. Összehozta a különböző modellvitorlás osztályokat egy közös versenyen. Erősítette a modellhajós túravitorlázás intézményét. Megteremtett egy évről évre kiírt versengést, mely szerint, ki tudja modellvitorlással a leggyorsabban megkerülni a Pécsi-tavat. (A precizitás érdekében a rendezők rögzítették a bóják pozícióját, hogy minden évben ugyan oda lehessen telepíteni a pályajeleket.) A kihívás előrevetítette annak a lehetőségét, hogy a versenyzők, a téli holtszezonban olyan hajót fejlesszenek (vagy szerezzenek be), amivel a lehető leggyorsabban teljesíthető a most kijelölt versenytáv. Persze télen nem elegendő a hajót tunningolni, magunkat is fitt állapotban kell tartani, hiszen az egyre gyorsabb hajó, egyre gyorsabb „kapitányt” igényel. A hajót a parton követni kell! A hajóosztályok szerinti értékelés is domináns volt és marad is, hiszen a lassabb hajók és lassabb versenyzők között is élvezetes csatákat hozott a viadal.

Idén csupán egy többtestű hajó vett részt a versenyen, de feltehető, hogy a Kékszalaghoz hasonlóan ezen a versenyen is a katamaránok, a trimaránok lesznek idővel a leggyorsabbak és előbb utóbb a külföldiek is megméretik magukat a Pécsi-tó leggyorsabb RC vitorlása címért.

Már a rajt időpontjában 1-2-es északnyugati szél fújt, majd egy rövid flaute után stabilizálódott a szél és folyamatosan erősödött. Voltak időszakok, amikor fix 4-es szélben vitorláztak a hajók.

A tókerülés alapideét ifj. Csóka László (HUN 23) állította be, monumentális 10-es osztályú, Walick féle karbon hajójával mindössze 1 óra 23 perc 33 másodpercre volt szüksége, hogy célba érjen. Az abszolút befutási sorrend első három helyén C kategóriás hajók jöttek, másodiknak 22 másodperccel lemaradva idősebb Csóka László (HUN 22) ért célba, megelőzve a késve startoló Kiss Miklóst (HUN 25).

A B kategóriát, a százhalombattai Forrai Csaba (HUN 31) nyerte új Pikanto hajójával, 1 óra 32 perc 15 másodperces idővel. Második a soproni Horváth Zsolt (HUN 69) lett, míg a bronzérem az orfűi Székely Antalhoz (HUN 177) került.

A legkisebbek versenyét 2 óra 26 perc 31 másodperc idővel Tokodi Zoltán (HUN 80) nyerte Micro Magic típusú hajóval. Ezüstérmes az újonc orfűi Horváth Zsolt (HUN 24) lett, megelőzve a szintén kölcsönhajóval induló Balas Dánielt (HUN 23).

Az utolsóként befutott hajónak 3 óra 30 perc 49 másodperc időre volt szüksége, hogy a közel 5 kilométeres távot abszolválja. A trimaránnal próbálkozó Beliczay Péter hajója még a többtestű fejlesztések előszobájában van, ezért a versenyt sem tudta befejezni, de látszik, hogy egy kifejlesztett modell komoly ellenfele lehet a leggyorsabb egytestűeknek.

A versenyre 35 modellvitorlázó nevezett és 32 el is rajtolt, közülük összesen 28 hajó futott be érvényesen. Egyértelmű, hogy a verseny komoly lehetőségeket rejt magában, melyeket meg kell ragadni és akkor pár éven belül jelentős rangot kaphat az orfűi tókerülés.

Eredmények:

http://www.compassmagazin.hu/verseny/i-tokerulo-modellvitorlas-turaverseny.html

Képek:

http://www.compassmagazin.hu//galeriak/i-tokerulo-modellvitorlas-turaverseny.html

Videó:

http://www.facebook.com/pages/Compass-magazin/238163846503?ref=ts#!/video/video.php?v=191451417563027