Elkezdték. Portugáliában versenyeznek először az AC45-ös merevszárnyas katamaránokkal. Esés eddig nem volt, sérülés és ember a vízben viszont már igen.

Kezdhetnénk azzal, hogy szinte minden megújult. Új osztályhajó, új versenyforma, ami kissé bonyolultnak tűnik és néha még a verseny egyik szakmai netes oldala, a

cupinfo.com is belebonyolódik

. Ha nem akarjuk megérteni az egész verseny menetét, akkor nem is kell túl sokat időznünk vele, elég ha az adott napokra koncentrálunk. Mi is inkább így teszünk.

Elöljáróban még annyit, hogy a címvédő egyből két hajóval jelent meg a versenyen, egy sajáttal és eggyel, amit a korábbi pajtástól, a kihívótól, az időközben kilépő olasz Mascalzone Latino csapatától „lízingelnek”. Hiába célozgatott a címvédő a sajtótájékoztatókon arra, hogy így meg úgy a fiatal vitorlázók, a címvédő kormányos Jimmy Spithill csapata igazi rutinrókákból áll: taktikus John Kostecki (USA, 47 éves), szárny trimmer Dirk de Ridder (NED, 39 éves), orrvitorla trimmer Joe Newton (AUS, 34 éves) és az orrban Piet van Nieuwenhuijzen (NED, 40 éves). Összesen 5 AC győzelemmel a zsebben. A másik hajót maga a mester Russel Coutts viszi, aki egy korábbi borulás alkalmával már átszakította a merev szárnyvitorlát és azóta szinte minden sajtótájékoztatóján cukkolják is ezzel. A többi 7 csapatról már korábban ejtettünk szót, közülük jelen pillanatba az Emirates Team New Zealand és a fő kihívó Artemis Racing tűnik igazán esélyesnek még.

Erre a rendelkezésre álló anyagiakon túl talán következtethetünk a hétvégi négy mezőnyfutamból is, mert a maradék öt csapatból egyedül a francia Energy Team volt képes egyetlen futamban egy második hely elérésére, amúgy ötüknek összesen jutott még két negyedik hely, amúgy meg az előzetes erőviszonyoknak megfelelően szerepeltek hátrébb.

Rosszul kezdte Spithill csapata a napot, mert rögtön kizárták őket az első futamból, miután elfelejtettek megcsinálni egy büntetőt. Az ORACLE Racing féle második csapatnak úgy jutott egy futamgyőzelem, hogy az ETNZ hajóján Winston MacFarlane egy leejtésnél a vízbe pottyant, de nem akárhogy, hiszen miközben izomból tekerte a csörlőt, a csörlőkar eltörött és a centrifugális erő kivetette a hajóból a szerencsétlent. Dean Barker szomorúan nézete elúszó emberét és futambéli esélyét a győzelemre, mert Winstonért már nem mentek vissza, de a futamot így is befejezték. Súlya és ereje hiányzott és ezt használta ki a Coutts csapat. A csapatok amúgy mind tartalék legénységgel érkeztek Portugáliába és az elővigyázatosság ebben az osztályban igencsak felértékelődik, hiszen már a második nap után cserére kényszerül Russell csapata is. Az ’59-es születésű négyszeres kupagyőztes Simon Daubney keze sérült le a minap és már aligha ül vissza a verseny hátralevő részére. Helyettese a rigspecialista Andrew Henderson lesz.

copyright - Carlo Borlenghi/Nespresso

copyright - Carlo Borlenghi/Nespresso

copyright - Carlo Borlenghi/Nespresso

copyright - Carlo Borlenghi/Nespresso

copyright - Carlo Borlenghi/Nespresso

Újítás volt az ún. AC 500 Sebességi Menet, ami nem más, minthogy kép pont közötti távolságot ki tud hamarabb megtenni, persze egyéni indítással. Azt nem tudom, mennyire élvezik ezt a nézők, de el lehet képzelni ennek mennyi értelme van változó erejű szélben.

Hétfő, kedd pihenőnap. Szerdától péntekig minden nap lenyomnak 3 rövid futamot mezőnyben, ami alapján kiemelésre kerül sor és végre valahára megláthatjuk milyen is a párosverseny osztálykatamaránokkal, amire ki van hegyezve ez az AC.

A napi összefoglaló videók rövidek és látványosak, érdemes megtekinteni azokat. Akinek ideje engedi belenézhet a hosszú, belső kamerás felvételekbe is, hiszen a csapatok kommunikációjából is lehet némi használhatót ellesni az anyázáson túl. És néhány mókás pillanaton túl az is látszik, hallatszik hogy fizikálisan mennyire megterhelő a versenyzés ezekkel a hajókkal.