A HunCat katamarán 2 óra 42 perc alatt teljesítette a Keszthely – Balatonkenese távot. Ez az idő 59 perccel jobb, mint a korábbi rekord, amit még egy egytestűvel tartott évekig Majthényi Szabolcs csapata. Rajnai Istvánt kérdeztem motivációról, nehézségekről és a kísérletről.


Sailing.hu: Egy ideje készenlétben álltatok és jópárszor rá is próbáltatok a Keszthely-Kenese rekord megdöntésére. Mesélnél kicsit erről?

Rajnai István: Az elmúlt időszakban ez volt a harmadik próbálkozás. Az előző két alkalom során Tihany előtt leállt a szél kicsivel. Nehéz olyan időpontot választani, ahol megfelelőek a körülmények. A meteorológiai előrejelzéseket folyamatosan figyeltük és vártuk hogy 6-8 órán át kedvezően alakuljanak a szélviszonyok, egyúttal azt is megtapasztaltuk, hogy még front esetén is inkább a kora reggeli órákban kell elindulnunk, hogy friss szélben érjünk végig. Alapvetően a déli irányú szelekre vártunk, de kevés ilyen lehetőség volt a nyáron. A hajó nagyszeles, a hajóban rejlő lehetőségeket leginkább az idei Fehérszalagon mutattuk meg, ahol kimagasló időeredménnyel nyert a csapat. Ezúttal is hasonló lehetőségre vártunk.


SiHu:Miért foglalkoztatott ez a rekord benneteket ennyire?

RI: Már a hajó felújítása során (2009-2010 tele) többször szóba hozták a srácok, ez a hajó erős szélre termett, menni kellett, de tavaly sajnos nem jutottunk el odáig.


SiHu: Mások voltak az időjárási körülmények most, mint a korábbi kísérletek során? Volt kritikus pont?

RI: Korábban fordítva volt, akkor a Keszthelyi-öbölben volt erősebb a szél, pedig akkor is északi front volt, ezúttal itt reggel 8-kor csak csíkokban jöttek le az erős pöffök. Györökön lepörgött, kicsit szembevágott a szél és el is gondolkoztunk a kísérlet sikerességén, de a Szigligeti-öbölben tarajos hullámok fogadtak. Badacsony után viszont elég komolyan befújt a szél és jóideig 20 csomó felett hasítottunk.


SiHu: Tihanyi-cső?

RI: A szokásos leállást most nem tapasztaltuk meg és 10 csomóval sikerült átevickélnünk rajta.


SiHu: Mi a véleményetek a rekord kapcsán az egytestű – kéttestű kérdésről, sokan fanyalognak, hogy a rekordot inkább csak egytestűekkel kellene futni?

RI: A szériaautó gyártás előszobája a Forma-1, valahogy az AC is így viszonyulhat a vitorlázáshoz, emiatt is várható a kéttestűek elterjedése és térnyerése. Ráadásul a Kékszalag is nyit ebbe az irányba, miért ne lehetne ezt a rekordot is megfutni kéttestűvel.


SiHu: További tervek?

RI: Idei szezonban még indulunk a Szüreti Regattán. A hajóban még maradt tartalék, így a rekordra is rápróbálunk még később.

Úgy terveztem, hogy a kísérlet során odafigyelünk az időjárási körülményekre, arra hogy ne legyen hideg se a víz, se a levegő a személyi biztonság érdekében. Emellett a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatnak köszönhetően egy biztosító motorost kaptunk a kísérlet idejére.


A csapat tagjai:

Rajnai István – tulajdonos

Büki Gábor – kormányos

Csányi Máté

Regős Rece Roland

Bagyó Áron