Folytatjuk sorozatunkat a 11-es szabály ismertetésével.


A szakasz – Útjog


Egy hajónak útjoga akkor van, amikor egy másik vele szemben kitérés- re kötelezett. Ennek ellenére a B, a C, és a D szakasz néhány szabálya korlátozza az útjogos hajó tevékenységeit.


11 AZONOS CSAPÁSON, FEDÉSBEN


Amikor a hajók azonos csapáson és fedésben vannak, a szél felőli hajónak kell a szél alatti hajó elől kitérni.






Kattintson a képre a nagyobb méretben történő megjelenítéshez!

Animált szabály:

11.gif

Ennél a szabálynál már érdemes beszélnünk néhány meghatározásról. Ilyen a fedés, tisztán elől, tisztán hátul, szél alatt, szél fölött:


Tisztán elől; Tisztán hátul; Fedésben


Egy hajó

tisztán hátul

van, amikor teste, és természetes helyzetben lévő felszerelése, a másik hajó testének, vagy természetes helyzetben lévő felszerelésének leghátsó pontjában, a hajó hossztengelyére merőlegesen húzott, képzeletbeli egyenes mögött van. A másik hajó

tisztán elől

van. A hajók f

edésben

vannak, amikor egyikük sincs tisztán hátul. Azonban

fedésben

vannak akkor is, amikor egy közbenső hajó mindkettővel

fedésben

van. Ezen kifejezések mindig alkalmazandók azonos csapáson lévő hajók között, de nem alkalmazhatók ellenkező csapáson lévő hajókra, hacsak nincsenek a 18. szabály hatálya alatt, vagy mindkét hajó, a valódi szél irányától 90 foknál nagyobb szögben vitorlázik.




Kattintson a képre a nagyobb méretben történő megjelenítéshez!





Kattintson a képre a nagyobb méretben történő megjelenítéshez!


Szél alatt és szél felől


A vitorlás

szél alatti oldala

az, amelyik távolabb van, vagy volt a széltől, mielőtt szélbe állt. Azonban, mélyen szél alá (falsolva), vagy teljesen hátszélben haladva, a hajó

szél alatti oldala

az, ahol nagyvitorlája van. Az ellentétes oldal a

szél felőli oldal

. Amikor két hajó azonos csapáson fedésben van, akkor az a hajó, amelyik a szél alatti oldalon van, a szél alatti hajó, a másik pedig a szél felőli hajó.