Kissé elfogult hajóbemutató.
A nyár közepén nagy kiváncsisággal léptem ennek a hajónak a fedélzetére, hiszen messziről már láttam és a kissé szokatlan formája felkeltette az érdeklődésemet.
Az első benyomásaim nem voltak túl bíztatóak. Úgy tünt, mintha valaki valami nagyot akart volna durrantani és néhány bevált dolgot is megváltoztatott a különlegesség érzete miatt. Ilyen például a nagyvitorla alsó élének állítására szolgáló klit helyett egy klem, amely ugyan látványosabb, de ezen a helyen jóval körülményesebben kezelhető.
A másik ilyen szembetűnő dolog a kormány rendszere, mely véleményem szerint túl lett lihegve kissé. Egy csapágyas tányér középtengelye a kormánytengely, de a látványos megoldás ellenére időnként hatalmas erők ébrednek a kormányrúdon. És nem is mutat a hajó igazán szélbefutó hajlamot csak úgy szimplán nehéz a kormányt mozgatni. Könnyen elképzelhető, hogy ez a vékony hosszú és enyhén hátra álló kormánylap következménye.
Ennek azért akadnak előnyei is. A hajónak szinte semmi a nedvesített felülete. A szögletes test és a vékony, tőkesúly és kormány kis szélben remek teljesítményt produkál.
Volt alkalmam még aznap megtapasztalni egy túraverseny keretében. Mindenféle túlmértezett vitorlázat nélkül simán gyorsabb volt a nálánál sokkal nagyobb hajókkal szemben. A hajó egyébként spinnakerrel és gennakerrel is szerelve van. Sőt tartozik hozzá egy Code0 is, ami viszont csak viszonylag szűk széltartományban működik jól.
Egy kadet albája alatt szocializálódó legénységnek igen tetszetős megoldás lehet ennek a hajónak az albarendszere. Nem a boom alatt van bekötve, hanem pont ellentétesen látszólag a vitorlát zavarva. Szerencsére ez a terület kevésbé számít, viszont előnye, hogy az árboc környékén szabad a mozgás. A boomon lévő kocsival lehet a rendszert feszíteni vagy lazítani. Ennek a megoldásnak köszönhetően mindent ki lehetett rendezni az árboc környékére. Itt található az összes felhúzó fordítócsigája és falstoppere két, esetünkben kötélfelszedős csörlővel együtt.
Az elején említettem, hogy néhány megoldás talán túl van lihegve. Az általam látott hajón ez az orrvitolra behúzására használt sínrendszerre éppenséggel nem igaz. A kocsi stifttel állítható. Itt úgy éreztem talán elférne egy csigasorral menet közben is mozgatható kocsi, de menet közben ennek szükségszerűségéről nem tudtam meggyőződni. És nyilván ezek a dolgok könnyedén elhagyhatóak vagy felszerelhetőek igény szerint.
A hajó nem egy luxus túracirkáló. De nem is annak készült. Vízhatlan hely mindössze a hajó orrában található. Menet közben ide lehet elhelyezni a nem használt vitorlákat és ha szükséges akkumulátort. Az árboc és a már említett felhúzórendszerek egy árnyalatnyit a fedélzetből kiemelkedő “álkajütön” találhatóak. De ez nem zárt. Igazán csak a mentőmellényeknek és esetleg az vizesflakonoknak van itt hely.
folyt. köv.