Sigmond András (Giba) hozzászólása a Festetics programhoz

Gratulálok a program összeállításához, és kívánom hogy annak sikeres megvalósításához a program munkatársainak legyen elegendő kitartása és támogatottsága!

Edzői és testnevelő tanári tapasztalataimat felhasználva, néhány gondolattal szeretném segíteni a program komplex és eredményes tervezését, munkáját.

1,  A hazai (ELTE Testnevelés tanszék 1980 – 2000) és nemzetközi tapasztalataim szerint (Singapore 2000 – 2008) szinte minden sportágban a tehetségek eredményes gondozásának legsikeresebb módja, a tagozatos iskolai oktatás megszervezése.

Ezért javasolom, hogy mindhárom MVA bázison, illetve a közeli városban (Veszprém –Balatonfüred, Zánka, Székesfehérvár – Agárd) a helyi általános iskolában induljon Vitorlás Tagozatos osztály. Itt az általános tantervi anyagba beépítve lehet a vitorlázás elméleti anyagát feldolgozni, és a napi edzések megvalósítását tervezni. Javaslatom szerint a felső tagozatos korosztállyal (11 – 14 év) lehetne a sport-tagozatos képzést elindítani, valamelyik

egyszemélyes, a magas szintű oktatásra technikailag legalkalmasabb hajóosztályban!

2,  A vitorlássport  ifjúság nevelésre való alkalmasságában az egyik legkomolyabb problémát

abban látom, hogy sok esetben az időjárástól függ egy – egy tervezett foglalkozás, edzés megvalósíthatósága. Ez különösen jellemző a hazai vizeinkre, ahol a Festetics program megvalósítását tervezzük. Ez az időjárástól való függés magában hordja a következetesség hiányát, ami viszont az ifjúság nevelésében az egyik legfontosabb nevelési szempont kellene legyen.

Ezért javasolom, hogy a Festetics program összeállításánál minden esetben egy komplex oktatási program kerüljön kidolgozásra.  A vitorlázásra alkalmatlan időjárási viszonyok esetére konkrét oktatási anyag, – alternatív megoldás  szerepeljen  a tervezetben. Itt lehetne más sportágakkal kiegészítve olyan képesség fejlesztő sportmozgásokat alkalmazni, amelyek egyébként is részesei  a „Bejárható Magyarország” kormány programnak, mint például a kerékpározás, vagy  kajak – kenu. A tervezett MVA bázisokat így nemcsak a vitorlás sport oktatására lehetne felhasználni, hanem  a  Bejárható Magyarország  program részeként.

3, A vitorlássport egyéb kiemelkedő  előnyei mellett nem tartozik azon sportágak közé, amelyek alkalmasak az ifjúság fizikai képességeinek fejlesztésére. Ezért javasolom, hogy a program kidolgozásánál szerepeljen kiemelt célként a fizikai képességek fejlesztésére alkalmas tananyag összeállítása, és annak megvalósításához szükséges infrastruktúra biztosítása. Különösen azoknak a képességeknek a megszerzésére gondolok, amelyek

ebben, és csakis ebben a korosztályban szerezhetők meg, és amelyek nem szerepelnek a vitorlázás mozgás anyagában (állóképesség: keringés – légzés, egészséges testtartás kialakítása), tehát csak kiegészítő sportokkal biztosíthatók!!

Egyúttal engedjék meg hogy  felajánljam a vitorlás sportágban, – az oktatásban, –  és az ifjúság egészséges életmódra nevelésében  szerzett tapasztalataimat, és segítségemet a program további kidolgozására és megvalósítására.

Üdvözlettel.

Sigmond András/Giba

Testnevelő tanár, Vitorlás Mesteredző