Alain Thébault repülő trimaránja végre kimerészkedik a nyílt óceánra.

A l’Hydroptère DCNS névre hallgató repülő tri a napokban érkezik Los Angelesbe, hogy végre nyílt óceánon is teszteljék az új koncepciójú hajót.

A rekordkísérlet úttörésnek számít a vitorlázásban és ha bírja a hajó, a technika és a csapat is, akkor hamarosan valószínűleg egy nagy rekordot láthatunk (mondjuk képekben)!



A csapat a Los Angeles – Honolulu transz-pacifikus rekord megdöntését tűzte ki célul, mint első nagyvízi tesztet. A táv 2215 mérföld. A rekordot a szintén francia

Geronimo

(szkipper Olivier de Kersauson) trimarán tartja. A Geronimo ideje 4 nap 19 óra 31 perc. A csapat átlagsebessége 19,17 csomó volt 2005-ben*. A l’Hydroptère DCNS csapata valószínűleg azért választotta ezt az óceánt, mert az Atlantin az időjárás durvább körülményeket tud produkálni.


*Csak a miheztartás végett az érvényes transz-atlanti rekordon 32.94 csomó az átlagsebesség, ami 70 százalékkal nagyobb tempót jelent éjjel-nappal, mint amit eddig a Csendes-óceánon valaha elértek hasonló távon (igaz utóbbit egy kicsit lassabb hajóval teljesítették).

A l’Hydroptère koncepció vitorlázóberkekben rövidtávú sikereiről/sebességéről ismert, de a csapat célja egy olyan hajó tökéletesítése, amely nemcsak öblökben képes rohangászni, hanem erős óceáni hullámzásban is és hosszan tartó nagy terhelést is elbír. A

l’Hydroptère

csapata amúgy a mai napig tartja az egymérföldes rekordot 50.17 csomós (~93 km/h) átlagsebességgel.


A hajó tulajdonságairól röviden:

Amikor a hajó eléri a 10 csomót, akkor már csak a két oldalsó testre erősített szárny 45 fokos szögben ’úszik’, kiemelve a hajótesteket a nagyobb sűrűségű közegből. Ezután a hajó kb. 5 méter magasra emelkedik és ettől kezdve már csak 2.5 m² felület éri közvetlenül a vizet, amely masszív gyorsulást tesz lehetővé: a hajó mindössze 10 másodperc alatt képes 20 csomóról 45 csomóra gyorsulni (kb 37-ről 83 km/h-ra). Ráadásul minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb az emelés. Ez elméletben jól is működik, de a gyakorlat kissé összetettebb és az évek alatt a hajók tökéletesítése során számos akadályt görgetett a fejlesztők elé. Míg az első modell már 1985-ben vízre került, addig a koncepció és Alain Thébault első rekordját csak 2005-ben könyvelhette el. Probléma a mai napig van, például amikor a l’Hydroptère DCNS eléri az 50 csomós sebességet, a víz a szárnyak körül elkezd forrni/kavitálni, ami csökkenti az emelést és a stabilitást. A csapat az elmúlt évben sokat dolgozott ennek csökkentésén/kiküszöbölésén ötletet merítve a repülésben használatos technológiákból.


Nagyfelbontású képért katt ide.

A csapat valamikor július 5 után indul útnak, a megfelelő időjárási ablak megnyílását követően.

A csapat oldala:

http://www.hydroptere.com/


Fotó: © Francis Demange