A Camper hosszú útja során először végzett az élen egy szakaszon. A Groupama behúzta az összetettet.

A Loirent  – Galway etap igazi sprintet ígért a verseny végére és ebben a Camper bizonyult a legjobbnak. Az első négy csapat most is fej-fej mellett küzdött, de a végjátékban a Camper és a Groupama bizonyult a legjobbnak.

Az Abu Dhabi még a szakasz elején elcsaphatott valamit, majd Írország partjainál egy rákászcsapdának ütközött, amelybe be is szorult. Ezzel végleg lemaradt és csak hatodikként zárta a szakaszt.

Sokáig vezetett a Puma, majd a végjátékban elvérzett, ahogy a Telefonica is, ennek ellenére minden idők legszorosabb befutóját produkálták a srácok azzal, hogy az első négy hajó 17 percen belül ért be.



Persze a legfontosabb hír, hogy a Groupama csapata végül simán nyerte a Volvo Ocean Race 2011-2012-es kiadását! Ehhez már a negyedik hely is elég lett volna ezen a szakaszon és hiába van még vissza egy kikötői futam, 24 pontos előnyük már behozhatatlan. A verseny elején sokat még nem tettünk volna a csapatra, főleg akkor, amikor otthagyták az egész mezőnyt és a Kanári-szigeteket keletről kerülték, ami akkor értékes pontokba került. Gyorsan tanulva hibájukból stratégiát váltottak és a legjobban alkalmazkodtak a körülményekhez.  Későbbi árboctörésük ismét fájdalmasan érintette őket, de az összeeszkábált mentő rig sokat hozott a konyhára és sok lelki pluszt adott a csapatnak. Persze kellett az ellenfelek pechsorozata is. A Telefonica hajó belső szerkezete sérült a Horn-fokhoz közelítve, ahol 12 órás kényszerpihenőt tartottak, majd az Atlanti-óceán átszelésen törött el a svertjük, végül sorsukat a kettős kormánytörés pecsételte meg igazán. Míg a Groupama hatalmas erőt meríthetett a törött árbocos szakaszon, addig a Telefonicát sokkolta a brazil kikötői futamban elkövetett hibája, ahol magabiztosan vezetett, majd benézték (életében először) az egyik bóját, és idő előtt hátszélre ejtettek. A mögötte haladók jobban figyeltek és nem követték el ugyanezt a hibát. A Telefonica csúnyán lemaradt és nagy hátránnyal utolsóként ért be. Kicsit olyan hatása volt ennek az egész versenyre, mint amikor Roberto Baggio 1994-ben mellérúgta a tizenegyest a brazilok elleni foci VB döntőn.

1994 óta a Groupama az első francia csapat, amely részt vett a versenyen és a második francia csapat, akik nyerni tudtak. Az első Lionel Péan csapata volt a L’Espirit d’Equipe fedélzetén még az 1985-86-os évadban.

A CAMPER ezzel a győzelemmel elég közel van ahhoz, hogy megszerezze az összetettben a második helyet, mivel előnye 6 pont a PUMÁval szemben, azaz pont annyi, amennyit egy kikötői futamgyőzelemért szerezni lehet.

Nem fogadta egyöntetű öröm Knut Forstad bejelentését, miszerint a következő két VOR-on a Farr Yacht Design tervezte 65 lábas (közel 20 méteres) OneDesign hajók vitorlázzák majd körbe a Földet. Lobby, és személyes sérelmek állhatnak a háttérben a napokban megjelent nyilatkozatok alapján, mivel vannak, akik megkérdőjelezik az ötlet létjogosultságát vagy legalábbis annak formáját (előre leszerződött négy hajógyártó üzem). A VOR menedzsment drasztikus költségcsökkentést vizionál, amely több csapat indulását tenné lehetővé (8-10 a mostani hattal szemben). Hogy valóban indulnak e majd csóróbb, kevésbé rutinos csapatok, azt meglátjuk, mindenesetre a szkepticizmusra fenntartjuk jogunkat, mivel az America’s Cup katamarános térhódítása is hangos volt a költségek csökkentésétől, és mégsem tobzódnak a csapatok.  A VO70-esnél 3 tonnával könnyebbre tervezett hajóról bővebben

itt olvashatnak

.

És itt is

.

Juan Kouyoumdjian, korunk egyik legnagyszerűbb hajótervezője

sincs eldőlve az ötlettől

, és persze attól se, hogy nem nagyon adtak a véleményére. Furcsa is ignorálása, hiszen a VOR mostani kiadásán 3 hajó formája is az ő ceruzájának vonalait követi, ráadásul a mostanival együtt az utolsó három VOR-t is az általa tervezett hajó nyerte. A Telefonica, a Groupama, a Puma a legkevésbé sérülékeny hajók közé tartozott a versenyen és ez bizony nyomos érv a támadásokkal, általánosítással szemben, miszerint a VO70-esek átlépték azt a bizonyos határt, ami a biztonság rovására növeli a hajó teljesítményét.

Július 7-én kikötői futam Galwayban, addig hajrá Kékszalag!


Fotó: PAUL TODD és Ian Roman/Volvo Ocean Race