A Clipper Ventures a Clipper Round The World Race rendezője már a harmadik flottáját élesíti a versenyre.
A Clipper 70-es első látásra komolyan hajaz egy VOR 70-re. Természetesen a legénység összetétele és a verseny stílusa miatt, ezek a hajók más módon vannak kihegyezve, mint karbonos társaik. Itt inkább az egyformaság biztosítja a kihívást.
Igy egy csomó minden alkalmazkodik a 22 fős legénységhez és a verseny jellegéhez. A tőkesúly ezen a hajókon fix. A test nem karbonból van, hanem üveg epoxi szendvicsből. Az árboc is aluminium. Mindkét kormányállás valóban kormányállás, hiszen a kormányos háta mögött is található egy keret, hogy a hullám ki ne mossa a hajóból. A nagyobb módosítások közé tartozik a konyha elhelyezése és a navigációs központ pedig hátra került a farba.
Mik a clipper 70-es adatai?
Tervező:
Tony Castro
Hossz:
23 m
Szélesség:
5,65 m
Merülés:
3m
Nagyvitorla
123,19 m
2
Orrvitorla:
168,43 m
2
Asszimetrikus spinnaker:
330,34 m
2
Vízkiszorítás
31700 kg
Bulbasúly:
12000 kg
A hajók Qingdao-ban, Kínában készülnek és havonta kb. 2 hajó kerül átadásra az angliai felszerelvényezésre és bevitorlázásra Várhatóan júniusig mind a 12 hajó elkészül, hogy hadrendbe állítsák őket az augusztusi indulásra.
A hajó maga dupla kormányos, 11 csörlővel szerelt. Két „kávédaráló” is van a fedélzeten, melyeket egymáshoz, más csörlőkhöz is lehet kapcsolni, így akár négy ember is tud egy csörlőt húzni. A 24 fős legénység számára kialakított fedélzet, cocpit kényelmes munkateret biztosít. Az árboc csúcs 95 lábbal nyúlik a vízvonal fölé és a környékén elhelyezett műszerek tájékoztatják a fedélzeten dolgozókat a trimmről és a hajó sebességéről.
Egésszében elmondható, hogy a hajót úgy tervezték és építették, hogy csak megbízható többször próbált megoldásokat alkalmaztak minden területen a nagyobb biztonság miatt.
A hajó tervezésénél olyan dolgokra is kellett figyelni, hogy ne legyen túl nagy a merülése a hajónak, mert jónéhány fogadó kikötőnek a vízmélysége kisebb mint az eredetileg tervezett 5 méteres mélyjárat. A kínai vizeken nagyon sok halászhálóval találkozni. Ilyen megfontolásokból kezdődik a bulba az uszony elején és nem nyúlik eléje.
Eddig ezeken a hajókon nem volt orsudár. Ez most elöször kerül fel és nincs is már spinnaker a fedélzeten. A helyek szűkebbek és ez a rakodásnál nagy kihívás elé állítja a résztvevőket, főleg azokat akik több szakaszon is résztvesznek.
A régi és az új Clipper
Ennyi a rövid leírás, de érdemes Bacsó Tibor képeit végig nézni, amiket az ünnepélyes londoni bemutatón készített az első hajóról és annak belsejéről.
A verseny honlapja:
http://www.clipperroundtheworld.com
Fotó: Bacsó Tibor Clipper 13-14 földkerülő részvevő, Clipper Ventures