Többen kérdezték, hogy mit viszünk magunkkal az útra.





Sok lesz a cucc:

egy teljes évre elegendő ruhát kell vinni, a trópusoktól a téli viharos időjárásig mindenre felkészülve. Ez azt jelenti, hogy az UV álló sapka, ugyanilyen napszemüvegen és póló nem maradhat itthon, ha nem akarunk megégni az egyenlítő környékén. Viszont mikor az 5. szakaszon Ausztráliából Kínába hajózunk, akkor várhatóan hóesés fog bennünket fogadni, tehát meleg ruházatot is kell vinni, komoly hajós csizmával és nyílt tengeri viharfelszereléssel. Ez utóbbiból mi két garnitúrát is viszünk, remélve, hogy kibírnak 1 év megpróbáltatást, mert nem szeretnénk útközben vásárolni. A teljes felszerelés vonatkozásában komoly kihívást jelent, hogy korlátozni szokták a felszerelés súlyát (jellemzően 25 kg. körül van a határ).


Különleges anyagok:

az alsó öltözetnek nem jó a hétköznapi életben megszokott pamut, mert beissza a nedvességet és nyirkos (és büdös) lesz. Olyan megoldást kell választani, ami egyrészt rendkívül gyorsan elszívja a test párát a bőrtől, tehát nem érezzük nedvesnek magunkat és átadja azt a lélegző közép- és külső rétegeknek. E mellett – kérem ne borzadjatok el – fel kell készülni olyan helyzetekre, ahol több napon keresztül nem lesz lehetőség a rendes tisztálkodásra ill. ruhacserére, és az aláöltözet ekkor sem szabad, hogy bebüdösödjön (amit elsősorban baktériumok megjelenése okoz). Ezeknek általában 3 féle ruházat tesz eleget:

o technikai, szintetikus anyagok különleges keverékéből készült ruházat, ami jellemzően jól közvetíti a test párát kifelé, de néhány nap múlva ez is szagot terjeszt

o merinói gyapjúból készült alsó öltözet. Ennek különlegessége, hogy nem tartja magában a párát és több nap után sem büdösödik. (De tényleg, kipróbáltam)

o ezüst szálakkal szőtt szövet. Az ezüst, mint a legerősebb természetes fertőtlenítő elem megakadályozza a baktériumok elszaporodását, és így a kellemetlen szagok kialakulását. (Viszont elég drága.)


Melegítő réteg:

A középréteg a megfelelő hőmérsékletről gondoskodik hidegebb időben, illetve a párát közvetíti kifelé. Jellemzően polárból és ennek különböző technikai anyagokkal való kombinációjából készülnek. Belül kellemes, puha, meleg tapintású ruhák, kívül viszont sima felszínű kell legyen, hogy könnyen rá lehessen öltözni a felső réteget.


A textilipar csúcsa:

A felső réteg (ide tartozik a viharfelszerelés is) maga a csoda; egyszerre víz és szélálló, ugyanakkor rendkívül erős és lélegző anyag. Ha valakin volt már olyan nylon esőkabát amin a víz ugyan lefolyt, de alatta fürödni lehetett az izzadtságban, az tudja mennyire fontos a lélegző anyag. Jellemzően Gore-Tex-ből készül. Fontos, hogy megfelelő szabása (un. anatómiai szabás, azaz a testfelépítést követő kialakítás) révén széles határok között lehessen aláöltözni (1-5 réteg alsó- és középréteg is lehet alatta) és kényelmesen engedi mozogni viselőjét a legkitekertebb helyzetekben is.

Mi a Jóhajó által forgalmazott Marine Pool terméket választottunk az útra, reméljük, beváltják beléjük vetett bizalmunkat és szárazon, melegen tartanak bennünket.


Vízálló cuccok alul felül:

mindannyian tudjuk, hogy a végtagoknak és fejünknek meghatározó szerepe van komfort érzetünkben. Gondoljunk csak arra, hogy ha beázik a cipőnk, szinte azonnal el kezdünk fázni. Vagy télen, ha fázik a kezünk, akkor mi is fázunk … Mit jelent ez praktikusan: olyan zoknit, sapkát és kesztyűt kell viselni, ami kényelmes, puha (mint ahogy ezektől elvárjuk), de garantáltan 100%-ig vízállóak. Legnagyobb meglepetésemre találtunk ilyeneket. Az Evobike által forgalmazott Sealskinz termékek, zoknik, sapkák, kesztyűk tudják ezt.

Persze fontos, hogy a vízálló zoknira azért olyan vízálló csizma kerüljön, ami hónapokon keresztül bírja a folyamatos tengervizet. Az egyik legjobb ilyen vitorlás csizmát a Dubarry gyártja.


Mindent vízálló csomagokba rakni:

Amikor több ezer mérföldes távolságban csak víz veszi körül az embert, akkor nagyon értékeli a szárazságot. A verseny bizonyos szakaszain közel 100%-os páratartalmú területeken fogunk vitorlázni, tehát minden, ami érintkezik ezzel a levegővel nyirkos, vizes lesz, még akkor is, ha nem ömlik rá víz közvetlenül (ez még a legnagyobb körültekintés mellett is előfordulhat, hiszen a hajó belsejében lecsapódó kondenzációs víz mindenhol folyik, csöpög). Szóval, ha száraz ruhára vágyunk (és persze az elmaradhatatlan elektronikai kütyük sem kivételek), akkor mindent vízálló zsákokba, zacskókba kell csomagolni és ott tárolni. Számos ilyen megoldás van a piacon, de én az Ortlieb termékeit választottam, mert egyrészt Németországban készülnek és méginkább mert 5 év! garanciát adnak minden termékükre. Én úgy vagyok vele, ha egy évet kibírnak, akkor már le a kalappal…

Nem akarom túl hosszúra és unalmasra nyújtani ezt a beszámolót, bár még számtalan dologról kellene említést tenni: kesztyűkről, óráról, szerszámokról, hálózsákról, zseblámpáról, fejlámpáról, tisztálkodási felszerelésről, elektronikai kütyükről, stb…

Akit érdekel, hogy konkrétan mi lesz a csomagban, az a

bevásárló listát itt

találja.


Forrás: http://www.clipper.bacso.hu/news/news20130313.php