Viszont, nem kell mindig a high-tech vitorlázás.
Pár éve kezdődött a szerelem a vitorlázással. Nyaralás alatt, ha csak egy picit is fújt a szél, rohantunk Kalózt kölcsönözni barátommal. A dingizés azóta mánia. De kellene egy saját hajó, mindenképpen. Egész télen hirdetések túrása, hajók nézegetése. A vágyálom egy olyan hajó lett, ami egyedül mozgatható, elfér egy kocsi csomagtartóján, sója nem feltétlenül szükséges a vízre tételhez, élvezetesen vitorlázható. No ez így együtt, szinte lehetetlen.
Ekkor találkoztam a neten az ausztrál illetőségű Michael Storer alkotásaival. Könnyű, házi építésű hajók tervei, olyan részletességű leírással és technológiával, hogy egy átlagos garázsban, otthoni barkács-felszereléssel bárki nyugodtan belevághat.
Az OZRacer kis vitorlás mellett akkor döntöttem végleg, miután végigböngésztem Michael 4 éven át írt blogját az OZ tervezéséről, fejlesztéséről. Meggyőzött, hogy rendkívül átgondolt, kiforrott konstrukciót alkotott.
A siker garantált, a dokumentáció kitűnő. Aki lapról lapra végigcsinálja a lépéseket, a füzet végére érve valóban lesz egy kész és működőképes hajója.
A project 2011 novemberében kezdődött, többnyire a nappalimban, garázs nem lévén. Az első vízretétel 2012 március 16-án történt, teljes sikerrel.
Az egyetlen nem saját készítésű alkatrész a vitorla volt, amit rendes, de vékony vitorlaanyagból varrattam, profi vitorlakészítőnél.
Az össz költség, ami mindig mindenkit érdekel, no igen, nem több, mint a manapság egyik legnépszerűbb okostelefon („i”) ára. Az egyik barkácsáruházban kiállított Optimist vitorlás árának fele!
A rákövetkező nyarat minden lehetséges állóvízben végigtomboltam a kis hajóval, ami azóta is kitűnően működik.
A hajó szerkezetét tekintve okume rétegelt lemez, mindkét oldalán minimum 3 réteg epoxi gyantával laminálva, az éleken üvegszövet erősítéssel. A test rendkívül könnyű és szilárd felépítésű.
A konstrukciónak a sűrű használat és komoly igénybevétel melle5t sem találtam gyenge pontját.
Hajótest hossza: 240cm
Szélessége: 110 cm
Össztömege veretekkel 35 Kg
Vitorlafelület: 9m
2
A vitorlázat sajátos, lugger kialakítású. Mivel a vitorla belépő éle szabadon feszül, nem gondoltam volna, hogy képes valóban élesen haladni, de bizony tud! Jobban lehet vele szélre menni, mint windsurffel!
A hajótest formája egy nagyobb Optimistre hasonlít, de bizony tekintélyes vitorlával és 1-2 felnőtt férőhellyel. Egyedül vitorlázva erősebb szélben siklásba is hozható. Nem utolsó sorban pedig kényelmes. Minden gond és zsibbadás nélkül végighajózható benne egy teljes nap a Velencei tavon.
Az igazi próbatétel múlt nyáron esett meg, amikor is elég erős szélben a Balatonon áthajóztam Boglárról Fenyvesre. A kicsivel több, mint 20 Km-t 2 óra alatt harcoltam le a kis hajóval!
A leírások magyar nyelven is elérhetők, a
www.hajoepitok.hu
portálon keresztül. Itt találkoztam a lelkes megszállottak csapatával, akik az építés folyamán bármikor szívesen segítettek a továbblépésben, bátorításban. Itt bizony hajó és közösségépítés is folyik egyszerre.
A „hasítsuk a vizet” rovatban tudatjuk egymással, hogy ki, mikor, hova indul hajózni a saját építésű csodákkal és általában mindig becsatlakozik valaki. Múlt nyáron rendeztük meg először az Amatőr Hajóépítők Találkozóját a Velencei tavon. Idén a Fertő-tavi Vitorlás Egyesület hívott meg bennünket, hogy tartsuk náluk az éves összejövetelünket! Az előzetes időpont 2013 június 29-30.
Április 18-19-20 -án meghívást kaptunk a Nemzeti Múzeumban rendezett Magyar Tudományfesztivál kiállításra, tekintettel arra , hogy az idei év a víz és a környezet éve. Sok száz általános iskolás és látogató, érdeklődő nézhette meg saját építésű hajóinkat a kiállítás három napja alatt.
Úgy érzem, ez a hajótípus lehet az igazi belépő a vitorlázásban, szinte bárkinek! Vitorlázni megtanulni úgy kb. 20 perc. Profi versenyzővé válni fél élet és vagy sikerül, vagy nem. De az élvezet, az garantált, akinek egy kicsit is kedve szottyan a vízhez, egy trópusi fából épült, saját vitorlás hajóval! Eddig hat OZRacer épült meg és került használatba itthon. Külföldön már sok száz OZRacer hasítja a kisebb nagyobb tavakat, tengereket. Kérem, tessék sietni, lehet csatlakozni, mert egy esetleges hazai versenyben így még be lehet kerülni az első 10-be, ami nem kis dicsőség ám!
Juhász Jenő
juhaszjeno@orgtech.t-online.hu
Fotó: Juhász Jenő