Mielőtt folytatnánk a beszámolónkat, egy rövid bemutatás a Boot Düsseldorf-ról.

Az idei a 45. kiállítás, 1650 kiállítóval, 18 csarnokban közel 80.000qm. A kiállított hajók száma a 1.8m gumicsónaktól a 82 lábas vitorlás luxus yachtokig akkor 1.700db . Félelmetes számok, a régiós kiállításokhoz képest szinte kezelhetetlen számok, egy kiállító szervező szemével pedig szinte elérhetetlen.  surf, búvár, horgász, túra-kajak ,charter, motorcsónak, motoros yacht, vitorlások, vitorlás yachtok, műszerek, motorok, kiegészítők.

Egyébként Düsseldorfban a Rajna igen jól hajózható, komoly a vitorlás élet is, csak 3 csomóval folydogál.Az Altstadt-ban pedig isteni a alt bier és a Killepic.(ez helyi rövid ital)

Visszatérve a kiállításra, néhány gondolat a “Water Sports Oscars”-nak nevezett European Yachts of the Year díjról. A vitorlások esetében négy kategória van, már a jelölés is nagy elismerés, csak 5 hajót szokott a szakmai zsűri jelölni kategóriánként. Ha valamelyik hajót jelölik, akkor egy hajó életét ez végig kíséri minden esetben



2014-ben a következő modellek lettek az elsők:  Cruising: Beneteau Oceanis- 38,  Performance Cruiser: Dehler- 38, Luxury Yachts: Contest 42-CS, Secial Boats: Saphire- 27 OD.

A csarnokban folytatván a nézelődést, a legnagyobb kiállított vitorláshoz érkezünk. Ez az Oyster 825 luxus yacht, öt csillagos hotel kényelmével. Az angol hajógyár jelenleg 50-125 láb között készít vitorlásokat. Az árakak net. 1-5 millió EUR között helyezkednek el.



Én személy szerint mindig megcsodálom, és ha lenne Legszebb Stand díj  akkor a trieszti Solaris vinné a prímet. A hajók prémium kategóriába tartoznak, letisztult formák, minőségi anyagok jellemzik.

Tovább haladván a meseszép, holland fa & epoxi hajó a Eagle-44. Még a Balatonon is  vállalható méretek, kiváló hajóépítő munka.



A Salona bemutatta a zászlós hajóját a S-60. Szép nagy hajó, de megállapítottuk a reklám matrica ápol és eltakar rajta. Viszont a 33-as meglepően jól sikerült, ami itt furcsa talán, hogy hasonló méreteknél már a többi hajógyár a dupla kör kormányt alkalmazza, a horvátok pedig itt a helykímélő botkormánynál maradtak.



A túra hajók közül, jelentős mennyiséget és méret választékot mutat be a Bavária, Beneteau és a Hanse is. Minden gyár nagyon igyekszik talán köztük van a legnagyobb árverseny is. Ez viszont látszik a beépített anyagokon, megoldásokon.

Az elektromos és hybrid hajók idén kisebb figyelmet kaptak,  csak néhány típust találtunk: Alfa Street Marina, Green Line, Ethos 30. Az utóbbi egy igen érdekes “lego” megoldásokat kínál, lehet munka hajó, vízi taxi, családi cruiser.



A közepes  méretű motorcsónakokkal Rajnát lehet rekeszteni, tényleg nagy a túlkínálat. A luxus motoros  hajók csarnokában, arabok környezetében néztük meg a Fjord 40 Opent  és ugyan itt orosz bankok kínálják a hitel konstrukciókat.

Nagyon színpatikus, hogy van egy rész a vitorlás hajók csarnokában és ott ki vannak állítva az osztály hajók, osztályszövetségi szinten egy info pult kíséretében.(OP-tól a Csillaghajóig) Ez is része az osztály építésnek. A DSV (német vitorlás szövetség)  standon mely különálló és terjedelmes nyomtatott formában a német YS lista, elbeszélgettünk a Technikai osztály képviselőjével a YS előnyszámok rejtelmeiről. Náluk ez valahogy tisztább ügy.

Előzőleg ígértük beszámolunk a magyar érdekeltségekről is. 2014-ben négy cég állít ki: Flaar Kft, Pauger Kft, Ullman Sails Balaton és a Westport Kft.

A Flaar bemutatja a 18 és 26 hajóját, immár második éve próbálnak betörni a német és európai piacra, igen sok újságíró megfordult náluk.

A Pauger Művek reklámozza az általuk készített magyar karbon hajókat és az utóbbi időben sikeres karbon árbocokat. Elismerés nekik, hogy az év hajója címet elnyert Saphire 27 és Dehler 38 is Dini féle árbocokkal szerelt.

A Westport Kft, már nyolc éve rendszeres résztvevője a düsseldorfi kiállításnak, több éve beszállítója több hajós felszereléseket forgalmazó áruháznak.

Természetesen, minden nagyobb hajós standon találkoztunk a magyar képviselőkkel.(Bavária, Dehler ,Elan, Jeanneau, X-Yachts)  Ez így normális hiszen mindenki reménykedik, hogy nem csak a hírekben áll talpra a magyar gazdaság és előbb utóbb költenek majd a hobbijukra is az emberek.