A Volvo Ocean Race első szakasza nemrég haladt át a Gibraltári-szoroson. De mi is az és mi a nehézsége?

 

Az Atlanti-óceánt a Földközi-tengerrel összekötő tengerszoros. Szélessége 14 km, mélysége körülbelül 300 m. A szoros északi oldalán Gibraltár és Spanyolország, a déli oldalán pedig Marokkó és Ceuta (Spanyolország Észak-afrikai exklávéja) található.

 

 

A szorosban a víz az Atlanti óceánból a Földközi-tengerbe áramlik. A Földközi-tenger vízháztartás egyenlege ugyanis negatív, a beleömlő folyók vízhozama és a tengerre hulló esővíz nem fedezi a tenger párolgása miatti vízveszteséget és a szoros nélkül a beltenger kiszáradna.

 

A Gibraltári-szoros meglehetősen forgalmas vízterület, hiszen a világ legforgalmasabb nemzetközi hajózási útvonala. A hajózást azonban nem csak a kereskedelmi hajók, hanem a szorosban keresztirányú forgalmat bonyolító komphajók is nehezítik. A komphajók Puerto de Algeciras és az afrikai Ceuta között járnak.
A legnagyobb nehézséget a szorosban az erős áramlások és árapály-áramlások okozzák. Az áramlások sebessége 2–5 csomó között változik és az árapálytól függően hol keleti, hol nyugati irányba tartanak; sőt, az áramlások néha ellenkező irányúak a partok mentén és a szoros közepén.

 

A Gibraltári-szoros legszűkebb részén forgalomválasztó zónát jelöltek ki Tarifa és Gibraltár között.

 

És hogy hogyan élte ezt meg a Dongfeng legénysége:

 

A hét VOR verseny veteránja Stu Bannatyne, sok mindent látott már és nem véletlenül kapta meg a Déli Óceánok Királya becenevet. Bevallása szerint az első szakasz első éjszakájára kihívást jelent a szoros. “Először besötétedett, ahogy közeledtünk a szoroshoz, majd az előrejelzések 30 csomós frissülést jeleznek az óceánra való kilépéskor” – így reffeltek – “Túl korai szakasza a versenynek, hogy kockáztassunk”

 

“Kellemes parti tenger állapot, a szél áramlással szemben fúj. Elég sok dolgunk van. A viharruhák jól vizsgázhatnak most.”

 

“Alapvetően csak túl kell éljük az elkövetkező órákat”

 

Tipikus hétfői érzelmek, bár a legtöbb munkahely valószínűleg nem ilyen.