Az első J hajókkal vívott AC 1930-ban volt. Erről a cikksorozatunk előző részében írtunk. Összesen három AC-n vettek részt J hajók, ennek ellenére és nem érdemtelenül szerintem ma is a legnagyobb hatású hajók az AC történetében.

 


 

1933-ra hat J osztályú hajó készült el. A második, ami brit földön épült, a Velsheda – az egyetlen J, aminek nem volt köze az AC-hoz. A kivitelező a Camper & Nicholson volt. Végül mégis sikeres hajó lett. 1935-ben jelentős változtatásokat eszközöltek rajta. A következő szezonban megnyerte a King’s Cup-ot a Cowes Week-en.

 

1934-ben Sopwith kihívója lett az AC-nek. A hajója az Endeavour volt. Ez volt Charles Nicolson harmadik J terve. „Egy normál hajótest forma lesz, mert helyesebbnek tartom, mint hogy kipróbáljam az engem leginkább érdeklő kísérleti formát. Azt meghagyom az amerikai tervezőknek.” Ennek ellenére a legszebb J hajót tervezte, és a rig nagyon innovatív lett.

 

 

Sopwith új backstag megoldásokkal próbálkozott, amivel az árbóc trimmjét javíthatta, és elektronikus szélsebesség és -iránymérőkkel is kísérletezett. Azt tartják, hogy az AC kudarc egyik oka a fedélzeten lévő mindenféle kütyünek volt köszönhető. A hajó 83 láb 3 inch volt, míg a Rainbow 82 láb a vízvonalon. Annak ellenére, hogy a legjobb kihívó hajónak számított, amit Nagy Britannia valaha épített, nem nyerte meg a Kupát. A Rainbow 4:2-re győzedelmeskedett. A Rainbow-t Starling Burgess tervezte és 1934 került vízre. Mindössze 100 nap alatt építették meg.

 

1937-ben az Atlanti óceán mindkét partján az utolsó J-k épültek. A Ranger és az Endeavour II vízvonala a lehetséges leghosszabb volt. A Rangert a Bath Ironwork építette Mainben. W. Starling Burgess és Olin Stephens közösen tervezték. Az eredmény a flotta legnagyobb J yachtja lett – a „Szuper J”, ahogy később ismertté vált.

 

 

 

A Ranger sikere vitathatatlan volt. 37 versenyből 35-öt nyert. A tulajdonosa Harold Vanderbilt azt írta róla: ” Lassabban fordul és gyorsul, de sokkal tovább marad lendületben és tökéletesen kiegyensúlyozott”.

 

 

A kihívó Endeavour II-t Nicholson tervezte újra és a C& N udvaron épült, szintén acélból. De bármennyire készültek is az angolok, a Ranger könnyedén, 4:0-ra nyert.

 

A Ranger eredeti tervrajzának része

A Ranger eredeti tervrajzának része

 

 

1937 volt a Nagy Yachtok korszakának vége. Összesen 10 hajó épült a J osztályban abban az időben, 6 az USA-ban és 4 a Angliában. A legtöbb közülük az AC-ban vagy az AC-hoz vezető úton versenyzett.

 

Vanderbilt azon tűnődött a Ranger győzelme után, hogy annyival gyorsabb, hogy megöli az osztályt. Szerencsére ez nem így lett.