Ez a cikksorozat nem új. Már önmagában is öt éves. Igazán jelentősége nincs már. Mégis úgy vélem, hogy érdemes egy kicsit előszedni, már csak az érdekesség kedvéért. Lassacskán elővesszük a cikkeket – összesen 8 darabot – és lehet csemegézni, akit érdekel a téma. 

  1. rész

Szeretnénk rögtön az elején leszögezni, hogy a cikksorozatunknak nem célja elvenni bármit is, esetleg megkárosítani, vagy bárkit is megbántani. Bár azt is tudjuk, hogy olyan témához nyúlunk, ami a magyar vitorlázás történetének talán egyik legérzékenyebb pontja.

 

Pusztán a kíváncsiság  hajtott bennünket és olyan eszközöket használtunk, amik bárki által elérhetőek, így például az Országos Széchenyi Könyvtár Mikrofilm tára, az Országos Meteorológiai Szolgálat archívuma, MTI archívum stb. Ezeket minden esetben pontos megjelöléssel fel is tüntetjük, majd bemutatjuk azok másolatát. Nem véleményt  és elméleteket gyártunk, hanem kérdéseket teszünk fel, objektív szempontok alapján, így mindenki saját maga  eldöntheti, hogy melyik tényt veszi figyelembe, melyik szimpatikusabb  neki. Cikksorozatunk végén megpróbálunk megszólaltatni olyan személyeket, akik napjainkban meghatározó alakjai a hazai vitorlás életnek, de teret kívánunk adni rendezett körülmények között a tisztelt olvasó részére is a véleménye kifejtésére.

 

 

 

Történetünk ott kezdődik, hogy Gerlóczy Péter segítségével sikerült rábukkanni Kádár Gábor családi archívumában a  ma fellelhető egyetlen mozgófilm részletre az 1955-ös Kékszalag rajtjáról. Az ennek kapcsán elindult beszélgetésből az is lassan körvonalazódott, hogy a köztudatban elterjedt rekord, -melyet akkor futott a Nemere II-  ideje talán nem is hiteles. Több jel is erre mutatott, így  megpróbáltunk utána járni ennek. A 10:40-es idő mellett felmerült egy 11:30-as is, bár elég halványan. A bizonytalanság felpiszkált minket és nagy lendülettel láttunk neki a keresésnek.

 

Az Országos Széchenyi Könyvtárban kezdtük a kutakodást és mikrofilmen kikértük az abban az időben megjelent összes országos sajtóterméket. Szerencsére ez nem okozott különösebb gondot, mert mindössze hét ilyen volt. Ismerve a kor előitéleteit a vitorlázással kapcsolatban, nem sok eredményre számítottunk, ennek ellenére amit találtunk, az bizonyos tekintetben felülmúlta a várakozásainkat.


folyt. köv.