A Great Circle Sails Blog-on Brian Hancock fejtegeti a következményeket és a lehetőségeket.

 

Mint ismeretes, a Hongkongi befutótól 30 mérföldre a Vestas 11th Hour Racing egy halászhajóval ütközött. Az ütközés egy kínai halász halálához valamint a halászhajó elsüllyedéséhez vezetett. Ebben a helyzetben elképzelhető, hogy a VOR médiacsapata mennyire bizonytalan lehet. Szerencsére a Vestas bölcsen megbízott egy helyi ügyvédi irodát, amely a hajózási törvényekre specializálódott.

 

Ennyit sikerült eddig kideríteni:

 

A Vestas 11th Hour Racing az éjszaka közepén közeledett Hong Konghoz és kb. 2 órakor ütközött a halászhajóval. Nem világos, hogy ők mentek neki a halászhajónak vagy fordítva, mindenesetre az eredmény az lett, hogy a Vestason keletkezett egy hatalmas lyuk, a halászhajó pedig elsüllyedt. A halászhajó fedélzetén 10 ember volt és a Vestas legénysége kiváló munkát végezve kiszedte mindegyiküket a vízből, azonban kiderült, hogy az egyik kínai halász súlyosan megsérült. Őt a tengerészeti hatóságok légi úton kórházba szállították, ahol később elhunyt.

 

 

Az eset kapcsán eszembe jut néhány dolog – persze így utólag könnyű. Ha valaha közeledtél az éjszaka közepén egy olyan nagyvárosi területhez mint Hong Kong, tudod, hogy milyen nehéz kivenni, melyik fény van a parton és melyik fény van a vízen. Ez még nem volt akkora probléma, mert 30 mérföldre voltak. Még nagyon távoliak voltak a part fényei és ki lehetett venni a vízi fényeket, de már nem könnyen. A területen nagyon sok, szegény kínai halászhajó dolgozik.

 

Hong Kong közelében a hajózási forgalom

 

Néhányan megkérdezték, hogy miért nincs ezeken a hajókon AIS? Az AIS egy kisebb és nagyobb hajókon egyaránt használt automata nyomkövető, amely láthatóvá teszi a hajókat egymás számára. De lássuk be, viszonylag lehetetlen olyan hajókon AIS vagy egyáltalán pozíciófények megléte, amelyek számára a fedélzeten lévő WC is megengedhetetlen luxus. Az is jól ismert, hogy egyes halászhajók világítás nélkül dolgoznak. Ez a közöttük dúló verseny miatt van így. Egyszerűen nem akarják mások orrára kötni, hol halásznak.

 

A baleset időpontjában a Vestas 30 mérföldre volt a céltól és 16 mérföldre az őt követő Dongfeng előtt. Arról számoltak be, hogy 20 csomós sebességgel vitorláztak. Elképzelhető, hogy később kapcsoltak óvatosabb, biztonságosabb sebességre, hogy a Dongfeng nehogy utolérje őket – és azért tudjuk azt is, hogy a versenyzőknek nem is természetükből adódó dolog, hogy levegyék a lábukat a gázról. Remélem – sőt úgy gondolom, hogy a jogi következmények szempontjából nagyon fontos – hogy minimum egy, de inkább két ember állt őrszemként az orrban, erős fényszórókkal.
Ha csak a cockpitból és a radarral figyeltek, az rendkívűl súlyos következményekkel járhat, mert abban az esetben nem tettek meg mindent a megfelelő biztonságért. Ne feledjük, a baleset kínai felségterületen történt, ezért az eset a Kínai Tengerészeti Hatóságokra tartozik. A Vestas csapatnak egy hihetetlen jó ügyvédre lesz szüksége véleményem szerint, hogy felmentesse őket az emberölés vádja alól, ami a kínai törvények szerint sújtaná őket.

 

Mint legtöbben a vitorlázó közösségben, úgy én is kiveséztem a történteket, és el tudom képzelni, hogy ez milyen szörnyű minden VOR vitorlázónak, nem beszélve az elhunyt férfi hozzátartozóiról és barátairól. Az előző VOR-on a Vestas zátonyra futott. A cég megmentette a hajót és újra csatlakoztak a versenyhez. Az idei versenyen újra szponzroként a csapat mögé álltak és most ez a borzalmas baleset lett a vége :-(. Biztos vagyok benne, hogy a a Volvo-tól és Vestastól nem számíthatunk konkrét válaszokra, esetleg majd csak hosszú idővel a bírósági ügy lezárása után.

 

Még egy utolsó gondolat. Online fórumokon többen azt sugallják, hogy a történtekért a Volvo a felelős, mert a verseny útvonalának kialakítása során a saját kereskedelmi érdekeit a vitorlázók érdekei elé helyezi. Szerintem ez hülyeség. Ez egy veszélyes verseny, mindig is az volt, az útvonaltól függetlenül nagyon magas a valószínűsége a baleseteknek – az ilyen baleseteknek is. Ettől függetlenül nem lepődnék meg, ha a Volvo mint a verseny rendezője szintén érintetté válna a baleset miatti jogi hercehurcában. Pénzről van szó, a jogászok pedig szeretik a pénzt.