Kicsi, de lelkes társaság gyűlt össze a Velencei-tónál, hogy lefussa az idei év magyar bajnokságát a modell vitorlázás három osztályában. A műfajt ma már viszonylag kevesen művelik, de talán nem túlzás, hogy a rádió távirányítású vitorlázás itthon kisebb forradalom elé nézhet.

Valamikor persze a modellezés többi ága mellett itt is zajlott az élet. A Magyar Honvédelmi Szövetség berkein belül volt anyag, lehetőség és csak a kedv kellett hozzá, hogy az ember modell vitorlást építsen és azzal versenyezzen. Persze azután a rendszerváltás mindent megváltoztatott. Egyre kevesebben tudták és akarták űzni a sportot. Mára már néhány lelkes emberre apadt a létszám.

E hajó

Szerveződés:

A modellhajózás fő szervezete a világon, a

Naviga

. Ez az összes hajómodellezési formát (motorcsónak, klasszikus hajók, stb) magába foglalja. Ezen belül természetesen a rádió távirányítású vitorlázást is. Emellett működik a Nemzetközi Vitorlás Szövetségen belül egy

rádiótávirányítású tagozat

. Ez a két szervezet gyakorlatilag egymás mellett rendezi meg a világbajnokságait. Hajóosztályaik árnyalatnyi különbségekkel  rendelkeznek.

Az idő múlásával az ISAF tagozatba egyre több ország lépett át. Köszönhető ez talán annak is, hogy az ottani IOM

(International One Meter Class

) a világ legnépszerűbb modell hajója. Kb. 15000 van belőle világszerte. Jelenleg is zajlik az osztály

világbajnoksága

az ausztráliai Mooloolabán.

Osztályok:

Magyarországon a Naviga szervezeti égisze alatt három osztály fut: az E, az M és a 10-es.

Az

E (Ein Meter Klasse)

gyakorlatilag megegyezik az IOM osztállyal. Viszonylag egyszerű átalakításokkal a két osztály átjárható. Az IOM szabályrendszere apróságokban, de kötöttebb. Az

osztályelőírás

szerint a vitorlázat kötött. Vagyis a fő szabályok mellett (maximum hossz, tőkesúly hossza, vitorlázat) alakítható a hajó a nekünk tetsző formára. Általánosságban egy-egy osztály népszerű hajótípusait az osztály menői alakítják, és az általuk gyártott hajókkal versenyez a mezőny nagy része. IOM osztályban ilyen például

Graham Bantock

többszörös világbajnok, akinek a hajóival sokan versenyeznek.

Egy 10-e és egy M hajó
Az

M osztály (Marbelhead)


osztályelőírása

bizonyos tekintetben szabadabb, hisz itt már épülhet a hajó karbonból is. Az egész hajó közel harmic cm-rel hosszabb, mint az E és itt már nem csak két szervó motor használható.

A

10-es

osztály jellegét tekintve más, mint az előző kettő. Az

osztályelőírás

szerint a következő képlet alapján építhető ilyen hajó: Az édesvízben mért vízvonalhossz x vitorlafelület / 122903=< 10. Ez a legnagyobb osztály.

Versenyzés:

A vitorlázás szabályai kis különbségekkel érvényesek egy RC vitorlásversenyre is. Például nem hiba, ha hozzáérünk a bójához.

Az Országos Bajnokság:

Az OB-n – három napig tartott – minden napján egy-egy osztály 15-15 futamot futott. Pénteken a 10-es, szombaton az M és vasárnap az E kategória. Az időjárás kellemetlen volt, de a szél rendesen fújt. Minden futamot sikerült megrendezni.

F5-10


1. egyben országos bajnok Kiss Miklós Pécsi Ércbányász Modellező Klub

2. Forrai Csaba Százhalombattai Modellező Klub

3. Csóka László Pécsi Ércbányász Modellező Klub.

F5-M

1. egyben országos bajnok Kiss Miklós Pécsi Ércbányász Modellező Klub

2. Forrai Csaba Százhalombattai Modellező Klub

3. Csóka László Pécsi Ércbányász Modellező Klub.

F5-E

1. egyben országos bajnok ifj Eredics István Õlbői Modellező Klub

2. Kiss Miklós Pécsi Ércbányász Modellező Klub

3. Forrai Csaba Százhalombattai Modellező Klub.