Kicsi, de lelkes társaság gyűlt össze a Velencei-tónál, hogy lefussa az idei év magyar bajnokságát a modell vitorlázás három osztályában. A műfajt ma már viszonylag kevesen művelik, de talán nem túlzás, hogy a rádió távirányítású vitorlázás itthon kisebb forradalom elé nézhet.
Valamikor persze a modellezés többi ága mellett itt is zajlott az élet. A Magyar Honvédelmi Szövetség berkein belül volt anyag, lehetőség és csak a kedv kellett hozzá, hogy az ember modell vitorlást építsen és azzal versenyezzen. Persze azután a rendszerváltás mindent megváltoztatott. Egyre kevesebben tudták és akarták űzni a sportot. Mára már néhány lelkes emberre apadt a létszám.
Szerveződés:
A modellhajózás fő szervezete a világon, a
Naviga
. Ez az összes hajómodellezési formát (motorcsónak, klasszikus hajók, stb) magába foglalja. Ezen belül természetesen a rádió távirányítású vitorlázást is. Emellett működik a Nemzetközi Vitorlás Szövetségen belül egy
rádiótávirányítású tagozat
. Ez a két szervezet gyakorlatilag egymás mellett rendezi meg a világbajnokságait. Hajóosztályaik árnyalatnyi különbségekkel rendelkeznek.
Az idő múlásával az ISAF tagozatba egyre több ország lépett át. Köszönhető ez talán annak is, hogy az ottani IOM
(International One Meter Class
) a világ legnépszerűbb modell hajója. Kb. 15000 van belőle világszerte. Jelenleg is zajlik az osztály
világbajnoksága
az ausztráliai Mooloolabán.
Osztályok:
Magyarországon a Naviga szervezeti égisze alatt három osztály fut: az E, az M és a 10-es.
Az
E (Ein Meter Klasse)
gyakorlatilag megegyezik az IOM osztállyal. Viszonylag egyszerű átalakításokkal a két osztály átjárható. Az IOM szabályrendszere apróságokban, de kötöttebb. Az
osztályelőírás
szerint a vitorlázat kötött. Vagyis a fő szabályok mellett (maximum hossz, tőkesúly hossza, vitorlázat) alakítható a hajó a nekünk tetsző formára. Általánosságban egy-egy osztály népszerű hajótípusait az osztály menői alakítják, és az általuk gyártott hajókkal versenyez a mezőny nagy része. IOM osztályban ilyen például
Graham Bantock
többszörös világbajnok, akinek a hajóival sokan versenyeznek.
Az
M osztály (Marbelhead)
osztályelőírása
bizonyos tekintetben szabadabb, hisz itt már épülhet a hajó karbonból is. Az egész hajó közel harmic cm-rel hosszabb, mint az E és itt már nem csak két szervó motor használható.
A
10-es
osztály jellegét tekintve más, mint az előző kettő. Az
osztályelőírás
szerint a következő képlet alapján építhető ilyen hajó: Az édesvízben mért vízvonalhossz x vitorlafelület / 122903=< 10. Ez a legnagyobb osztály.
Versenyzés:
A vitorlázás szabályai kis különbségekkel érvényesek egy RC vitorlásversenyre is. Például nem hiba, ha hozzáérünk a bójához.
Az Országos Bajnokság:
Az OB-n – három napig tartott – minden napján egy-egy osztály 15-15 futamot futott. Pénteken a 10-es, szombaton az M és vasárnap az E kategória. Az időjárás kellemetlen volt, de a szél rendesen fújt. Minden futamot sikerült megrendezni.
F5-10
1. egyben országos bajnok Kiss Miklós Pécsi Ércbányász Modellező Klub
2. Forrai Csaba Százhalombattai Modellező Klub
3. Csóka László Pécsi Ércbányász Modellező Klub.
F5-M
1. egyben országos bajnok Kiss Miklós Pécsi Ércbányász Modellező Klub
2. Forrai Csaba Százhalombattai Modellező Klub
3. Csóka László Pécsi Ércbányász Modellező Klub.
F5-E
1. egyben országos bajnok ifj Eredics István Õlbői Modellező Klub
2. Kiss Miklós Pécsi Ércbányász Modellező Klub
3. Forrai Csaba Százhalombattai Modellező Klub.