1944-ben a Balatonfüredi Hajógyárban 75-ös Scharenkreutzer sorozat építésébe kezdtek. Elsőként a Nemere II – a „Zászlóshajó”- majd a Sirocco, akkor még Big Boy néven, végül a Lillafüred készült el. Egy negyedik hajó építésébe is belekezdetek, de ez már soha nem készült el. Az 1947-ben vízre került Sirocco-t nemrég a veszpérmi Navalia Kft-nél újították fel.
1944-ben a Balatonfüredi Hajógyárban 75-ös Scharenkreutzer sorozat építésébe kezdtek. Elsőként a Nemere II – a „Zászlóshajó”- majd a Sirocco, akkor még Big Boy néven, végül a Lillafüred készült el. Egy negyedik hajó építésébe is belekezdetek, de ez már soha nem készült el. Az 1947-ben vízre került Sirocco-t nemrég a veszpérmi Navalia Kft-nél újították fel.
A cirkálót a Gyenese család vásárolta meg, és egyiptomi megrendelésre 1948-ban a Sió-csatornán keresztül a Dunán próbálták lehajózni vele, de Szekszárdon a gazdasági rendőrség éber őrei feltartóztatták arra hivatkozva, hogy a hajó bronz alkatrészeiben és a tőkesúlyban aranyat akartak az országból kicsempészni. Természetesen a koholt vád csak ürügy volt arra, hogy állami kézbe kerüljön. Ezután a cirkáló a balatonföldvári pártüdülő vendégeit szállította. Miközben az elsőként épült Nemere II sorra nyerte a versenyeket, köztük az 1955-ös Kék Szalagot is az azóta fennálló 10 óra 55 perces rekord idővel, Big Boy – immáron „Győzelem” névvel- egyetlen egyen sem indult. Harminc évig volt az MSZMP szolgálatában, 1980-ban a Magyar Vitorlás Szövetség birtokába került, és Boros Béla kapitánysága alatt hajózott új nevével: Sirocco.
A cirkáló állapota a nyolcvanas évek végére erősen leromlott, végül 1986-ban partra került. A szomorú látványt nyújtó hajót a teljes elkorhadástól Izsák Szabolcs és az általa létrehozott Sirocco alapítvány mentette meg.1990-ben megkezdődött a hajó restaurálása. A munkálatok három évig zajlottak, minek eredményeként ez a klasszikus Scharenkreutzer a Balaton egyik legjobban felszerelt versenyhajója lett. Izsák Szabolcs tragikus halála után Cittel Lajost kérték fel a cirkáló kormányzására. A hajó nagyszerű eredményeket ért el a 90-es évek versenyein. A legénység tagja közé tartozott Láng Róbert is, aki 1998-ban megvásárolta, és felújítatta a Navalianál a Nemere II-őt, ami a Balaton egyik legpompásabb hajója lett. 2003-ban a Sirocco új tulajdonosa, a Dimenzió Kft. is a hajó teljes újjáépítés mellett döntött, szintén Dobó Pál és Cittel Lajos csapatát kérve fel a munkálatokra.
A megrendelő elvárása, hogy a Nemere II-nek méltó ellenfele legyen, a versenyeken csak a legénység rátermettsége és a kormányos tehetsége döntsön.
A cirkálónak csak a tőkesúlya, aminek ugyan egy hibás részét újraöntötték, illetve a bordák maradtak meg Big Boyból. A Sirocco eredetileg tölgyfából épült, amit az újjáépítés során mahagónira cseréltek, jelentős többletsúlytól mentesítve így a hajót. A munkálatok megkezdésekor a hajótest műanyag borítását eltávolították, a fedélzetet lebontották. Palánkozásnál illetve a fabordák kicserélésénél a lehető legmodernebb ragasztásos technológiát használták, amely pontosabb és erősebb az eddigieknél, mely módszer jól bevált a Nemerénél. A fabordákat annak idején kifőzték és beletaposták a hajótestbe, a technológia hátránya, hogy nehéz a főzés idejét pontosan meghatározni, túlfőzés esetén az anyag rideggé vált, és a terhelési pontoknál így a vízvonalnál és a tőkesúlynál megrepedt. A palánkok és a fabordák cseréje, valamint a vasbordák kiszerelése és felújítása egymással párhuzamosan zajlottak négy hónapon keresztül.
A Nemere II és a Sirocco is eredetileg farnehéz, amit úgy kompenzáltak, hogy a hajó farán könnyebb anyagokat alkalmaztak, és egyebek a közt víztartály az árboc elé került. Dobó úr szerint, mindkét hajó annyira egyforma lett gyártásukkor, hogy a használat során létrejött vetemedési hibák ugyanott jelentkeztek mindkét hajón. Ötven évnyi használat után a vitorlásjacht két vége megereszkedett, ezért fellógatták, hogy súlyánál fogva visszanyerje szabályszerű alakját. A Sirocco Pauger féle karbon árbocot, és Raudaschl Doyle vitorlákat kap. Az új kabinban a hajó szellemének megfelelően a mahagóni és a bőr dominál, hét személy számára alakítottak ki fekvőhelyet, egy kis konyha és mosdórész is helyet kapott.
A hajó telephelye a Balatonfüredi Vitorlás Szövetség kikötője.
Bár a Sirocco tőkesúlya ugyan aranyat nem tartalmaz, szépsége és nemessége megérdemli az Aranyhajó nevet, új tulajdonosai joggal lehetnek büszkék erre a tradicionális scharenkreutzerre.
A Schärenkreutzerek
A legszebb balatoni vitorlás hajótípusoknak tartott schärenkreutzerek első példányait a XX. század elején tervezték. A skandináv eredetű hajók mindig is az eleganciát és a kecsességet képviselték a vitorlások között. Kilencféle méretben készültek, 15-ös, 22-es, 30-as, 40-es, 55-ös, 75-ös, 95-ös, 120-as, és 150-es, de egységes osztályelőírás alapján. Ezek a vitorlafelület méretek egy bizonyos képlet alapján lettek kiszámítva, nem valóság nagyságot jelentenek.
A magyarországi schärenkreutzerek terveit Németországból importálták, haza vizeken a húszas évek végén jelent meg az első Benecsek Jeno2 elképzelése alapján.
A Balatonon is hamar közkedveltek lettek a vitorlázók körében, nálunk csak öt méretben – a legkisebb, és a három nagy kivételével – vannak jelen. Napjainkban a flotta többségét a 30-asok teszik ki, 55-ösből csak egy darab 75-ösből három úszik a Magyar Tengeren. A már újjáépített Nemere II, a megújuló Sirocco, és a túrahajóként üzemelő Lillafüred.
A 75-ÖS CIRKÁLÓK TECHNIKAI ADATAI
Hajótest hossza: 18,55 m
Vízvonal hossza: 12,00 m
Hajótest szélessége: 2,65 m
Tömege: 10 t
Tőkesúly tömege: 4,8 t
Merülés: 1,85 m
Árboc hossza: 21,70 m
Bum hossza: 6,20 m
VITORLÁK FELÜLETE
Nagyvitorla: 67 m2
Orrvitorla: 26 m2
Génua: 51 m2
Spinnaker: 280 m2
Bliszter: 190 m2
PROFITEROL
Osváth István
Farkas László
képek:
www.sirocco.hu