Közvetítés a futamról, a készülődésről és persze utózöngék.
Összefoglaló:
Az ETNZ henger ismét a földbe döngölte az amerikai csapatot és megnyerte mindkét tegnapi futamot. Az OTUSA-nak nem volt túl sok esélye, főleg kreuzban. Az a sebességdeficit, amivel rendelkeznek, nem tűnik ledolgozhatónak. Hiába cserélgetik az embereket, itt valami nagyobb probléma lesz. Valószínűleg nagyobb, mint ami megoldható két nap alatt. Kostecki legalább megnyugodhat, hogy nem annyira rajta múlott a vereség. Mert ez így is van, Spithill is jobb, mint aminek tűnik, csakhát a mikrofon előtt unalmas már a ”
we can win races, we can win races, we can win races
” amiből nem látunk
a vízen
semmit. Az ETNZ innét már csak elveszítheti.
Szombat este folytatás.
A közvetítés:
Köszönjük, ha ma is velünk tartottak. Ma este is dominált Dean Barker és csapata. Előnyük kezd eldurvulni. Az OTUSA képtelen lépést tartani a kiwikkel. Lassan a csoda kategóriájába esne, ha még egy futamot képes lenne az ORACLE megnyerni.
23:45 –
Az ETNZ ezt is behúzta, és ez most pofonegyszerűnek tűnt. Mi lesz most OTUSA? Óvás, per, kézfogás, fejhajtás vagy egyéb? ETNZ – OTUSA 6:0 A kiwiknek már csak 3, amerikának még 10 futam kell a győzelemhez.
23:39 –
Az ETNZ előnye a kreuz vége fele már 400 méter.
23:32 –
Iain Percy
veszi át az irányítást
az Artemisnél. Nem meglepő Cayard kommunikációja után.
23:22 –
Az ETNZ nyerte a rajtot és hátszélben is vezet.
23:15 –
Pár perc és kezdődik a 7. futam.
Amerika romokban (C) ACEA / PHOTO RICARDO PINTO
22:48 –
Nos az ETNZ behúzta, ezzel hivatalosan 5-0 a javukra. Az amerikai csapatnál több név is előkerült a következő futamra beugróként. Usain Bolt és Besenyei Péter neve is felmerült, de a legvalószínűbb, hogy Felix Baumgartner ugrik
le,
be az ORACLE hajójára.
22:42 –
Na kérem, OTUSA több időt nem kérhet, kezdhetnek gondolkozni a nyilatkozatokon. Ezekután Larry Ellison lehet inkább egy bowlingcsapatot vesz.
22:38 –
A grinderek majd bele döglenek a melóba, ők nyögdécselnek. Az ETNZ magabiztosan vezet a kreuzbójánál. Előnye 44 mp. Ez sok. Nagyon sok.
22:34 –
Az ETNZ kihasználva előnyét, folyamatosan arcon kínálja OTUSA-t és balra zavarja.
22:27 –
Képes az ORACLE elöl maradni? Egyelőre úgy fest nem! Barker tolt egy dial downt, USA óvott. Semmi.
22:24 –
A hátszél végén OTUSA vezetett jó 10 mp-vel. OTUSA balra, ETNZ jobbra. ETNZ kissé tán gyorsabb.
22:19 –
Az ETNZ jól halzolt, OTUSA nem. Egymás mellett haladnak. Szoros.
22:17 –
A félszélben gyorsabb volt OTUSA, Spithill és Ainslie szépen csinálta a rajtot.
22:15
– Az ETNZ elég közel ért az ORACLE-hez a bejövetelnél. Az ORACLE tisztán az ETNZ előtt elrajtolt.
Jó estét mindenkinek, ma este is ugyanaz a két hajó versenyez egymás ellen, mint kedden vagy vasárnap vagy épp szombaton. A feleségem szerint ez gáz és unalmas. Szerintem nem.
trimaránok nem indulhatnak ezen a versenyen – ACEA/Photo Gilles Martin-Raget
21:46 –
A szél egyelőre 12 csomós.
21:03 –
Egy ausztrál és egy brit versenye egy amerikai hajó irányításáért!
Azé a kormány, aki előbb odaér! © ORACLE TEAM USA / Guilian GRENIER
20:55 –
Na erre már alig emlékszik az ember. Spithill 2007-ben a Luna Rossa skippereként tevékenykedett.
Egy klasszikus
szopatós
prestart 2007-ből
. Tessék-lássék!
20:45 –
Az OTUSA egyetlen amerikai tagja
Rome Kirby
!
20:42 –
A SailingAnarchyn egy komplett topikot szántak a srácok arra, hogy vajon milyen beszélgetés zajlott Couttts és Spithill között.
Érdemes beleolvasni!
20:40 –
Ha Ainslievel sem tud nyerni ma az ORACLE, akkor vajon mi következik, Larry Ellison megy a csörlő-taktikusi pozícióba és Coutts jön kormányozni? Mindenesetre Spithill arcát érdemes lesz ebben az esetben megnézni a sajtókonferencián.
20:30
– Azt valószínűsíthetjük, hogy nem Kostecki személyével van a legnagyobb baj az ORACLE-nél, de egy kulcsember esetén a személyi csere arra tökéletes, hogy a csapat hite visszatérjen. Az önfrankózásban erős amerikaiak, na jó, inkább ‘amerikainak szerződtetett csapattagok’ jól is kijöhetnek ebből a személycseréből. Ainslie taktikailag is rendkívül erős, párosverseny rutinja nem hatalmas, de azzal is nyert
WMRT
-t. Most a taktikusi pozíció mellett rárakták a grindra is, na ilyet nem szokott csinálni.
20:10 –
Russell Coutts a korábbi AC győztest Dennis Connert idézi a FB-on: „A rajt fontos, de a befutó még fontosabb”. RC:”Ma előbb kell befutnunk!”
17:26 –
Nincs tovább spekuláció: hivatalos!
Ainslie in, Kostecki out
17:25
– Friscói idő szerint hajnalban kezdnek készülődni a csapatok a megmérettetésre. Az ETNZ szárnya a sátorban robosztus.
Elne dőljön, baszki! Fotó copyright: ETNZ inhouse
Vegyes a kép arról, hogy ki mennyire súlyozza az elszúrt fordulót az ORACLE eddigi teljesítményében, de most szinte mindenki ezen pörög, pedig ez csak a hab a tortán. Hosszú út vezetett ideáig, de ez mindenképpen drámai fordulópontnak számít az ORACLE történetében. Hogy hogyan fejeződik be a sztori azt még nem tudjuk, de kis esélyt jósolnak a fogadóirodák arra, hogy a Kupa USA-ban marad.
Modernkori rabszolgák – a szuperjacht regattán
© ACEA / RICARDO PINTO
Kicsit lapszemlézünk, kiemelve pár érdekes/élces/vicces megjegyzést:
Az AC kapmány alatt szinte végig hazafias átszellemültséggel cikkező lap szerkesztője is cikkeket vadászott, és főleg a San Franciscóban mértékadónak tartott San Francisco Chronicle-t szemezgeti. Eszerint: „Az Oracle Team USA már nem favorit szurkolói körében, miután kijátszotta a halsztás kártyát a tegnapi futam után…” Meg egyébként is a Team New Zealand egy olyan nemzet büszkeségéért küzd, amely csak 4,4 millió lakosú, közpénzből támogatott és a GDP-je kisebb mint Colorádóé. Ráadásul a cikk szerint már lassan több kiwi drukker friscóban, mint az ORACLE rajongó.
„
Képzeljék csak el a következőt… épphogy csak elvesztetted az ötödik futamot az America’s Cupon elég nagy különbséggel, ahol vezettél is és kontroll alatt tartottad a dolgokat. Szuper rajt, gyorsnak tűnsz hátszélben, aztán kicsúszik az irányítás a kezeid közül. Parádés.
A csapatod olyan taktikai hibát követett el, amelyet minden kommentátor meglovagolt és ráadásul van egy kis, úgy 100+ millió dolláros sebességhátránya is a hajódnak, amelyet a 90-lábas ‘Dogzilla’
(*a szerk – Az előző kupán használt
BOR hajó
gúnyneve)
kampány tervezői sem tudnak megoldani. Még rosszabb, hogy kihasználtátok az „újra kell szervezni a csapatot” kártyát és elhalasztottátok a következő futamot.
Ebben az esetben csak azt szeretnéd, hogy visszamehess a csapatbázisra, ránézz a 130 fős csapatodra és annyit mondjál, hogy ’Most mi a fasz van?” De ehelyett muszáj elmenni a sajtótájékoztatóra
(*mert szabály)
, konfrontálódni kényszerülsz egy teremben, amely tele van olyan emberekkel, akik valahogy sajtós akkreditációt szereztek és annak ellenére, hogy mások is vannak az emelvényen, szinte az összes kérdést hozzád intézik.
’
Jimmy Spithill, EZ a te életed
’”
© Luna Rossa / Carlo Borlenghi
De tényleg érdemes végignézni amúgy a sajtótájékoztatót, amelyre végül Tom Slingsbyt küldték el, a taktikus John Kostecki helyett, mert „véletlenül” így jött ki a lépés.
Spithill amúgy szépen belebújt a rá szabott gúnyába, az érzelmeit karanténba zárta a sajtótájékoztató ideje alatt és félig fapofával, olykor enyhén önelégült mosollyal válaszolgatott, hogy is fogalmazzak – érdekeseket:
„
Ők
(Emirates Team New Zealand)
elég lenyűgözően kreuzolnak, de képesek vagyunk futamokat nyerni, csak elég rafináltnak kell lennünk, hogy ezt hogyan csináljuk
.”
„
A forduló
(az ominózus forduló a leebója után)
önmagában borzasztó volt technikailag. Aztán elég hamar nyilvánvaló lett, hogy rossz irányba is haladtunk utána
.”
Megkérdezték tőle, hogy mennyire érzi biztonságban a pozícióját, amire a következőt felelte: „Lehetsz kakas egy adott napon, majd a következőn tollseprű” (ami amúgy egy szólás vagy modás vagy ilyesmi)
Rákérdeztek John Kostecki-re is, vajon ott lesz-e a mai, csütörtöki versenynapon, amire Spithill azt mondta, hogy az sem biztos, hogy ő maga a hajón lesz.
Nagyon
szuper kis cikket írt
Justin Chisholm a Sail Racing Magazine szerkesztője, aki úgy kezdete szerdai bejegyzését, hogy „
még a taxisofőröm is azon morfondírozott, vajon a keddi volt Kostecki utolsó futama
”?
„…
JK azért akart jobbra menni annyira a kreuz elején, hogy az Alcatraz-sziget által gyengitett áramlást minél hatékonyabban kihasználhassa. A kiwi taktikus Ray Davies később elmondta nekem, hogy ha az amerikai hajó biztonságosabban
(*taktikai értelemben)
folytatja útját, és később fordul kicsit, akkor ő bediktálta volna a repülő
(*foiling)
fordulót. De mivel talán Davies nagyobb bizalommal viseltetett az előtte álló emberrel, ezért nem fordultak le a csapásról.
”
Arra a kérdésre, hogy ki hozta meg a döntést a halasztásról miközben Spithill az 5. futam után Coutts-cal cseverészett a kísérőmotorosban, Spithill kitérő választ adott a sajtótájékoztatón: „
csapatdöntés
” és természetesen nem árulta el, miről szólt a diskurzus a CEO-val: „
Csak az időjárásról beszélgettünk
” – tette hozzá enyhén affektálva.
Aztán tegnap edzésen megjelent Sir Ben Ainslie, a taktikus Kostecki helyén. De ahogy Justin is írja, valószínűleg Ainslievel sem lesz képes a csapat, hogy „
betömje az America’s Cup döntőjében valaha ütött legnagyobb lyukat
.”
© ACEA / Gilles Martin-Raget
Justin cikkében amúgy Glenn Ashbyt magasztalja, mert szerinte a pöffös kreuzban az ő képességei (is) elősegítették az ETNZ hatalmas sebességelőnyét. Bár ehhez kell a valószínűleg kezelhetőbb tervezésű/építésű szárny is. Az ETNZ szárnyában láthatóan nagyobb és valószínűleg kezelhetőbb is a twist, ami szintén a hatékonyság kulcsa. De ne kicsinyítsük le Ashby képességeit sem:
„
A kreuzban tegnap Ashby a négy hidraulikus pedálon, gombon és a grószshotton keresztülvitt képessége/szakértelme segítette a kiwi hajót szuperszonikus módba olyan szélben, amelyben Davies elmondása szerint a szakasz felénél 27 csomós sebességet értek el
.”
Ben Ainslie a
Sky Sports-nak adott interjújában
arról beszélt, hogy csapata miért került hátrányba- bár ezt nagyjából eddig is tudtuk. Hogy Ainlsie valóban a hajón lesz-e, még nem 100%, mert az ORACLE csapatösszeállítását itteni idő szerint csak úgy du 3 körül ismerheti meg csak a publikum.
© ACEA / RICARDO PINTO
Fotó: Guilain Grenier-Oracle Racing©