A tervezettnél kicsit hamarabb jelentkezik Róluk Beszélni Kell rovatunk. Ennek oka viszonylag egyszerű. Matis Klaudia lett az év női vitorlázója.


Adattábla:

szül. dátum: 1984.12.04. 14:55

magasság: 166cm

súly: 56kg

egyesület: VVSI-sc

hajóosztály: Laser Radial, Sikló, Zoom8, Europe

nevelőedző: Horlay Béla

edző: Makai Péter

szponzor: nincs hivatalos

eredmények:

Zoom8: VB 2. hely

Zoom8  EB összetett 3. illetve női 2. hely

Sikló 4.7 Országos Ranglista 1. hely

Laser Radial: Osztrák Bajnokság 1. hely

Laser Radial Magyar Bajnokság 1 hely

Laser Radial EB összetett 44. + női 3. hely

hobbi: barátokkal lenni,  a számítógépem és persze az

elmaradhatatlan CSOCSÓ!

Kérdések:




Kezdjük a legelején…


Agárdon nyaraltam rendszeresen, ugyanis a nagyszüleimnek itt van egy nyaralójuk. Az egyetlen játszópajtásom bátyja ajánlotta fel, amikor 10 évesek lettünk, hogy hogyha

úgysincs mit tenni Agárdon, akkor menjünk el egy vitorlás kezdőtáborba, arra a telepre, ahol ő már versenyszerűen vitorlázik. Ez volt a VVSI-szk. 1994-ben volt ez a tábor, „Öpi tábor”, és azt állították, hogy tehetségesek vagyunk, így 1995-ben megkezdődtek első igazi edzéseink és ott lehettem már az akkor Agárdon rendezett Magyar Bajnokságon is Optimisttel.


Milyen hajóosztályokban, kivel, kikkel versenyeztél?


Hm, emlékszem, OP-ban még az akkori favoritok a Maugli (Sárközy András), Bubu (Bors Bálint), Bala (Varga Bálint), Acsi (ifj Vígh András)… voltak, de őket nem is láttam akkor, mivelhogy pályafutásom legelején voltam, ballagtam a 20-30. hely környékén. :)! Ott voltam, amikor Hodács Attila  verhetetlen volt. Aztán Váradi Kata, Berecz Zsombor és Sipos Ágoston is bekerült a tehetséges Opésok közé. Rég volt. Következő hajóosztályaim párhuzamosan a Sikló4.7 és Laser Radial voltak, előbbiből Sipos Mátét, Schmalz Pétert és Hegedűs Tibort emelném ki, a másikba velem egy időben ült be a Qxy (Kukszi, Kugler Tamás), 2000-ben, a már Laserező Maugli és Hodács Attila mellé. Majd idén már a Zsombit is, mint a Hegedát, ellenfeleimnek tudhattam.

Zoom8: Azt hiszem nem elég hozzá a hajó múltja, hogy sok nevet soroljak, de a VB-s Zoomosok Kovács Réka, Hónig Kinga, Bors Bálint, Borbély Gábor, Sipos Máté, Wossala Christoph és az EB-s Berecz Zsombor nevét megemlíteném.

Europe: Mivel csak most kezdtem eme hajóosztályt, be kell vallanom, hogy eddig csak Opatijában próbálhattam ki tudásom, magyar ellenfél híján.


Ki, kik voltak pályafutásod edzői?


A VVSI-s edzőim: Horlay Béla, 1. évemben Lukáts Csaba, majd Makai Péter, de voltak életem során pillanatok, amikor a Balatonon válogatott edzőtábor néven más is edzett. Ilyen Eszes Bernadett, azaz Detta, aki először OP-s válogatott koromban próbált felkészíteni, de a Zoom8 ismerkedési héten is ő volt velünk. Néha a VVSI-s „öregfiúk” (bocs!) is

tartanak edzést, Horváth Áronra, Makai Andrásra gondolok. Viszont volt már szerencsém Eszes Tamáshoz, Ruják Istvánhoz, Wossala Györgyhöz és hozzád, Pallay Tiborhoz! Ezúton is köszönet mindenkinek!


Melyik volt a kedvenc hajótípusod?


Először megrettentem ennél a kérdésnél, mindegyik hajómat tiszteltem és imádtam, igaz neve csak az egyik Siklómnak volt… De kétségtelen, Laser Radial!


A civil életben mivel foglalkozol?


Tanuló vagyok Budapesten az Ady Endre Gimnáziumban és készülök az érettségire illetve  a felvételire.


Mik a terveid a jövőben a vitorlázás terén?


Nem tagadom, Olimpia! …Europe-val. Nagy a valószínűsége, hogy most ez az Europe dolog lesz a következő év meghatározó pontja, de be kell vallanom, jövőm még előttem is sötét ködbe burkolózik. Elvileg külföldön Radiálozhatok, van még 1 évem Zoomban, és itt az Europe.


Hogyan kezdődött  a Zoom?


Laser Standard Bajnokságon, a Szövi füvén a Váradi Imre megkérdezte, hogy nem akarok-e indulni Zoom8 VB-n, majd invitálva, hogy megnézhessem, mi is az a Zoom8, elindultunk a liberák felé. Na most ép embernek alapból felcsillan a szeme, ha indulhat VB-n, nem? Igaz, én is mosolyogtam, amikor aztán megpillantottam az OP-nál alig hosszabb Europeára hasonlító hajótesteket, de beleegyeztem, mondván, hogy poénnak jó lesz! Innentől benne voltam a csapatban.


Mi a véleményed erről az új hajóosztályról, mennyi létjogosultsága van Magyarországon és a világon?


Szerény személyemnek nagyon tetszik a hajó, mert végre valami van az én méretemre is tervezve és végre érződik, ha egy 5-ösben lógok! Kreuzban nagyon jó a sebessége,

hátszélben viszont lassú, mint egy Op, ha nem fúj a szél. Szép a vitorla alakja, de nagyobb szélben hihetetlenül meggörbül az árbóc. Persze, és a kötélfogókat le kell cserélni. Nagyon jó a hajó, csak még vannak kisebb szépséghibái, de ez egy új hajóosztály!Ez a magyarországi elterjedése, mint kérdés már sokszor fel lett vetve. Akkor nem lenne gond, ha megfelelő létszámú utánpótlás lenne, de ha az elmúlt éveket megnézzük, ’95-ben az OP OB-n még több, mint 100 hajó vett részt, idén meg ha jól tudom, alig 50. Továbbá pont idén halt ki az Europe osztály hazánkban! Ha az ilyen létszámcsökkenések ellen lenne mit tenni, akkor az új hajóosztályok nem egymástól és a régiektől kapkodnák el az embereket. OP mindig is lesz, ez nyilvánvaló, márpedig csak ehhez és a Cadethoz tartozik igazán mint adott korosztályhoz tartozó hajótípus, ugyanis ritka az az eset, ami nálam is volt, hogy 17 évesen valaki ne érje el a 60kg-os testsúlyt se. Ha viszont van utánpótlás, probléma megoldva!


Mennyiben változtatták meg a 2002 évi sikerek az életedet? Tanáraid tudják hogy hogyan szerepeltél?


Újságcikkek, riportok, tv… Azt hiszem eléggé, legalábbis a mások álltali elismerés és a hírnév irányában. Én eleinte fel se fogtam, mi történik, a Radial EB-n meg rettegtem, hogy hogyha nem megyek jól, akkor lőttek az álmoknak és a belémtáplált „jé, tudok vitorlázni” érzésnek,

de egy 2. hely az egyik futamban szertefoszlatta kétségeimet. Mivelhogy kell egy szponzor, nagyon, ezért talán most sikeresebb lesz a próbálkozásom, ugyanis tavaly egy szem osztrák bajnoki címmel mindenhonnan elküldtek.Az osztályfőnökömnek bevittem az egyik újságot októberben, úgy tudta meg, aztán szétkürtölte mindenkinek!


Európa osztályban mennyire szeretnél készülni?


Minél jobban. Te is tudod, mennyire nem megy még nekem, mennyire kell megtanulnom újra döntöttfordulózni, hauzolni, hajótvezetni… Amint lehet, vízre szállok és szorgalmasan

gyakorolok. Nemzetközi szintre kell felfejlesztenem tudásom rövid időn belül, magyar edzőpartner nélkül. A Radialban az volt jó, hogy ott volt a Zsombi, ő is agárdi, ellenfél, egymástól tanulhattunk, kíváló edzőpartnernak bizonyult, de most nincs ilyen lehetőség, ezért is akarok külföldön is vitorlázni és közben másik hajóosztályban is menni.


Mit csinálnál másképp, ha visszapörgethetnéd az idő kerekét?


Semmit. Voltak olyan esetek, amiket más biztosan másképp csinálna a helyemben utólag, de szerintem ha hamarabb elértem volna akármit is, lehet hogy a többit soha. Hiszek a sorsban, viszont azt is állítom, hogy nem szabad rá hivatkozni. Igenis a változásért tenni kell, mégis azt

mondom, jövőnk meg van írva.


Van e péladaképed a vitorlázásban?


Van. Lehet, hogy meghökkentő, de nem Ben Ainsle. Eszes Tamás!


További szép sikereket kívánok!


Köszönöm szépen!