Közeleg a pályázati határidő. Lássuk a lehetséges osztályokat a teljesség igénye nélkül

A női skiff bemutatóval egy időben, egy helyen lesz megrendezve a vegyes páros katamarán bemutatója is, a spanyolországi Santanderben, március közepén.

A hajókat itt is több szempontból megvizsgálják, nagyjából ugyanúgy, mint a női skiffeket, a pár apró eltérés a két testben, illetve a szétszedhető árbocban és a legénység tervezett súlyában van, amit 120-140 kg-ra lőtt be az ISAF.

Az egyik legfontosabb dolog a szállíthatóság, aminek a költségeit próbálja minimalizálni az ISAF, hogy a versenyzők a lehető legtöbb versenyre el tudjanak utazni, így a kiírásba beletettek egy olyan elvárást, hogy a hajó beférjen egy 20 lábas konténerbe, illetve az árboc is, tehát annak két darabból kell állnia. Így gyakorlatilag kiestek a 20 lábas katamaránok, sőt a 18 lábasok is, mivel azoknál sem sűrű a 2 részes árboc.

Nem hivatalos forrásaink szerint egyébként a hajó és árboc gyártók nyomására ettől a ponttól eltekint az ISAF, hiszen aki utazik, az úgyis 40 lábas konténerbe pakol, mert több hajó befér abba, edzőmotorossal, cuccokkal és olcsóbban is kijön, mert annyival több dolog fér bele, mint a 20 lábasba. Sőt, így nem kell szétszedhető árbocot készíteni, amivel az árboc ára is csökkenthető, nem beszélve arról, hogy így jobb karakterisztikájú árbocot lehet gyártani.

Mivel az F18-as osztály hivatalos álláspontja szerint nem szeretnének olimpiai osztállyá ‘fejlődni’, így őket kihagyjuk a felsorolásból.

Lássuk tehát a jelölteket:

Nacra F16:

A Nacra legújabb fejlesztése kifejezetten erre a kiírásra készült.

Hossza 5 méter, 2,5 m széles, az árboc 8,5 m magas, 15 nm a nagyvitorla, 3,7 a fok, míg a gennaker 17,5 nm.

Talán a legrégebbi és legnépszerűbb osztály a 16 lábasok között a Hobie 16, melynek asszimetrikus testjei nem igénylik a sver használatot, így tökéletes beach katamarán. Nem véletlenül olyan népszerű, hiszen rendkívül egyszerű. Gennakeres változata potenciális jelölt.

Hossza 5,04 m, 2,41 m széles, 8,07 m az árboc, grósz + fok 20 nm, mindehhez 145 kg.

Az ifi világbajnokságokon használt Slica 16 is potenciális jelölt lehet, bár itt az ideális súly igen alacsony, így könnyen előfordulhat, hogy csak a 470 kormányos méretű emberek tudnak majd ebben az osztályban jól szerepelni.

Ne feledkezzünk meg Carolijn Brouwer és Darren Bundock hajójáról sem, a Viperről, ami talán a leggyorsabb az eddigiek közül.

Hossza 5 méter, 2,5 m széles, 129 kg, 15 nm a nagyvitorla, 3,7 nm a fok, míg a gennaker 17,5 nm.

Ha már adott némi reményt az ISAF a 20 láb körüli hajóknak is, bemutatjuk a Nacra F20-at, ami egy full carbon hajó, 6,20 m hosszú, 3,2 m széles, 10,45 m az árboc, 21 nm a nagyvitorla, 5,20 nm a fok és 28 nm a gennaker. Ezt mondjuk már nem lenne olyan egyszerű kezelni a 120-140 kilós legénységnek, mint a kisebb hajókat, de így legalább több szempontból is izgalmas lenne a versenyzés, pláne hogy a nézőknek is izgalmasabb, hogyha sok borulást láthatnak.