Jóideje csak a bíróságon: Alinghi vs BMW ORACLE Racing Team

Az Alinghi kicsit flegmán, de már előre készült a kedvezőtlen bírói döntésre: „Bosszúságot okozna, de együtt tudunk élni vele”. És most úgy tűnik muszáj lesz nekik valami újjal előrukkolni, mert a vízballaszt nagyban befolyásolja a hajó képességeit. Tom Ehman, a GGYC szóvivője viszont szerénytelenül nyilatkozott és ismét odapiszkált az ellenfélnek: „Ez a fair szabályok és a józan ész győzelme. … Az SNG-t ismételten figyelmeztetni kell, hogy ez az Amerika Kupája és nem az Alinghi Kupája.” A csapatok természetesen a számukra kedvezőtlen helyzetekre is fel vannak készülve, a kockázatkezelési tervükben szerepel megfelelő módosítás vagy akár másik hajó. Az Alinghinek ugyanis hajójával a verseny elejéig nem kell előrukkolnia, mivel a hajólevél mihamarabbi bemutatása csak a kihívóra vonatkozik.

A nyilatkozatháborút egyértelműen nyeri a Golden Gate Yacht Club a 2009-es évben, az egyesület az összes bírói döntést a szurkolók elé citálja, hosszan magyarázva azt, míg az Alinghi egyre rövidebb állásfoglalásokat közöl. Az év vége felé közeledve a pszichológiai hadviselésben tehát a BMW ORACLE Racing csapata mintha láncon rángatná az Alinghit, de ami sokkal fontosabb, hogy a hajók egymáshoz viszonyított sebességével a csapat belső embereit leszámítva talán senki sincs tisztában és mivel a hajókat sérülékenységük tekintetében leginkább egy tojáshoz lehetne hasonlítani, az sem biztos, hogy végigérnek az egyes futamokon. Ahogyan az egyik szkeptikus rajongó fogalmazott az BOR wingárboca láttán: Csak az a kérdés, hogy karácsony előtt vagy után esik szét. És hogy nem a levegőbe beszélt emberünk, mutatja az is, hogy a BOR-on pár hete már kettétört egy 10 millió dolláros „hagyományos” karbonárboc.

Az Alinghi már elkészítette a versenykiírást is, amelyet szerinte nem szabályoz a DoG, bár az amerikaiakkal közösen kiállított szakértői bizottság nem feltétlen ért ezzel egyet, hiszen az nem jogosult előnyökhöz juttathatná a címvédőket, amit viszont a DoG ellenez. Így tehát elképzelhető, hogy a neten fellelhető dokumentum nem a végleges. 1988-ban például csak 16 nappal a verseny előtt vált nyilvánossá a versenykiírás. A mostani különösen ügyel a hajók törékenységére, ugyanis van benne egy passzus, mely szerint előrebocsátják, hogy 15 csomónál erősebb szélben vagy 1 méternél magasabb hullámzásban nem nagyon lesz verseny.

A bíróságon a nyitott kérdések közül most a legfontosabb a zsűri kiléte körül forog, a GGYC úgy véli, hogy az SNG már jóideje folytat „titkos” tárgyalást az ISAF-fal a zsűrit illetően, a bíróság el is marasztalta az SNG-t a témában. A bíróság elrendelte, hogy a svájciak közös megegyezéssel jelöljenek ki független és objektív zsűrit a versenyre, lehetőleg december 4-ig, ha eddig nem történik meg, a bíróság ismét összeül.

Sokan vélik úgy, hogy a New Yorki legfelsőbb bíróság az amerikaiaknak kedvez, amiben a döntéseket elnézve persze van is némi igazság. Bíróság ide, bíróság oda, az esélyekről még ma is nehéz beszélni. A szakértők meghallgatásának remélhetőleg vége lesz novemberben, végső döntés pedig karácsony előtt várható a vitatott kérdésekben. Azonban félő, hogy az AC vesztese még a verseny után sem adja fel, pedig a sportágnak örvendetes lenne, ha addigra minden kérdés tisztázódna.

Maga a verseny kiszámíthatatlan, mivel többtestű hajókkal jellemzően nem vívnak klasszikus Match Racet, emiatt főhet a fejük az illetékeseknek. A párosversenyeken ugyanis inkább nemsikló, jól manőverezhető hajókkal indulnak a versenyzők, itt viszont a hajók a fordulók során jelentősen lassulnak és emiatt a szabályok vonatkozásában nagyon sérülékenyek, azaz nem tudni mi sül ki egy rajt előtti klasszikus dial-up szituációból, ki hogyan lesz képes megindítani a hajót álló helyzetből (a tolatásról ne is beszéljünk), de akár már egy szimpla luvolás is váratlan szituációba keverheti a világ legjobb csapatait.

A bírói döntések sorozata nagy hatással lesz az végeredményre, de mivel sem a védőnek, sem a kihívónak nem probléma a szükséges anyagi forrás biztosítása, a legtöbb akadályt sikerül elhárítani a 2010 februári valenciai megmérettetésre. A hajótesztek jelenleg is folynak, és a fejlemények alapján továbbra is az látszik, hogy a legszűkebb keresztmetszet az idő.


Várható menetrend és pálya:

Valencia, Spanyolország

2010 február 8. – 20 tengeri mérföld szél felé, majd vissza;

2010 február 10.  – egy 39 tengeri mérföld hosszú egyenlő oldalú háromszög alakú pálya, ahol az első szakasz cirkálás szél felé;

2010 február 12. – (amennyiben szükséges) 20 tengeri mérföld szél felé, majd vissza;